اخبارانیمیشن ایران

از نمایش برخی آثار در جشنواره در عجبم

4.32Kviews
۴
(۱)

کودکان دشت

کودکان دشت، قصه مردمان کوچ نشین قوم لر در ایران زمین است،  که به کارگردانی «سعادت رحیم زاده» به مدت ۱۰ دقیقه در بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان، به نمایش درآمده است. رحیمزاده که خود، فیلمنامه این داستان را به رشته تحریر درآورده، امیدوار است که در رقابت با انیمیشن های کوتاه بین الملل رقابت موفقیت آمیزی داشته باشد.

انیمیشن کوتاه «کودکان دشت»، به تهیه کنندگی مرکز پویانمایی صبا انجام شده و تدوین آن را نیز حمید فنایی انجام داده است و طراحی این انیمیشن نیز بر عهده کارگردان آن بوده است.

رحیم زاده در گفت و گویی اختصاصی با خانه انیمیشن ایران، از چگونگی ساخت انیمیشن خود می گوید.

خانم رحیم زاده، از آن جا که خودتان کارگردانی و طراحی کودکان دشت را به عهده داشته اید، ممنون می شویم که اطلاعات بیشتری از کارتان در اختیارمان بگذارید؟

 کودکان دشت در حال حاضر با ۲۰ انیمیشن در بخش بین الملل جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان رقابت می کند.

این انیمیشن، یک اپیزود از مجموعه ۹ قسمتی زمزمه های سرزمینم است، و در واقع، کاری فولکلور به حساب می آید که به شیوه زندگی و فرهنگ اقوام ایرانی می پردازد و درست مانند یک کار مستند است.  قصه راوی مشخصی ندارد، کاراکتر اصلی و فرعی ندارد و همه کاراکترها در جای خود حائز اهمیتند. چنان که اپیزود کودکان دشت، به زندگی عشایر کوچ نشین لر می پردازد.

ساخت این اثر شما چه مدت به طول انجامید و از چه تکنیکی برای ساخت آن استفاده کردید؟

مطالعه کنید:  ۸ انیمیشن ایرانی با موضوع بسیج روی آنتن شبکه «پویا»

ساخت کودکان دشت ۵ ماه طول کشید، با تکنیک رنگ خیس روی شیشه و به صورت فریم به فریم کار کردیم و فقط بخش تدوین آن به صورت کامپیوتری بود.

کودکان دشت قرار است کجا پخش شود و آیا به سفارش مرکز خاصی ساخته شد؟

این کار به سفارش مرکز صبا ساخته شد و قرار بود به عنوان کاری متمایز و خاص، با نگاهی ویژه ساخته شود. راستش به این کار، به عنوان یک کار تلویزیونی نگاه نکردم، چون معتقدم که با ساخت این مجموعه ها، زندگی های قومی که در حال فراموشی است برای بچه ها یادآوری شوند، وکودکان بدانند که هر یک از ایرانیان متعلق به یکی از این اقوام هستند. در واقع دلم می خواست، بچه ها بتوانند، این گذشته را در یک اثر هنری ببینند.

خانم رحیم زاده چگونه با انیمیشن آشنا شدید و چند سال است که در این حوزه فعالیت می کنید؟

انیمیشن یکی از آرزوهای دوران کودکی من بود. در کودکی همیشه نقاشی هایم متأثر از انیمیشن هایی بود که می دیدم، بعدها وارد رشته نقاشی در دانشگاه سوره شدم ودر مقطع کارشناسی ارشد، رشته کارگردانی انیمیشن دانشکده سینما تئاتر ادامه تحصیل دادم.

پایه نقاشی و بحث تجسمی برای من همچنان قوی و پررنگ است و همین روی، سراغ چنین تکنیک هایی می روم.

پیش از انیمیشن کودکان دشت، کارهای دیگری نیز ساخته اید؟

من کارهای تیزر و آنونس و غیره، زیاد ساخته ام و در حوزه فیلم، اولین کاری که انجام دادم، فیلمی بود به نام «خانه باد » که کار پایان نامه ام هم بود . انیمیشن حافظ نیز باکارگردانی مشترک با وحید نصیریان انجام دادم و بعد از آن مشغول ساخت انیمیشنی به نام « بی استعداد » هستم که به سفارش مرکز گسترش است که همچنان ادامه دارد. این ها فیلم هایی است که ساخته ام و در کل در پروژه های زیادی به عنوان انیماتور، طراح شخصیت، نویسنده و … فعالیت داشته ام .

مطالعه کنید:  بهترین تبلت ها ی طراحی برای تازه کارها

نظر شما راجع به انیمیشن هایی که در جشنواره فیلم کوتاه اکران شده است، چیست؟

متاسفانه من همه کارها را ندیدم. اما می توانم بگویم که در بین آثاری که دیدم کارهای خوبی دیده می شد، هر چند کارهایی را هم دیدم که تعجب کردم چگونه از طرف جشنواره پذیرفته شده اند!

فکر می کنم، بیشتر آثار انیمیشنی که در جشنواره امسال دیده شد، به صورت دو بعدی کار شده است و این بازگشتی است به انیمیشن کلاسیک، و به نظر من برای انیمیشن های مستقل و هنری تکنیک مناسب تری است و می تواند اتفاق خوبی باشد.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

3 + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.