آموزشاخبارمقالات

انیمیشن برای تازه کار ها: انیمیت اجسام در حال سقوط

4.63Kviews
۳٫۴
(۱۰)

انیمیت اجسام در حال سقوط با شکل ها و وزن های متفاوت

 

در این آموزش در ابتدا و به صورت واقعی مشاهده خواهیم کرد که اجسام با اشکال مختلف و وزن های گوناگون چگونه سقوط خواهند کرد و به زمین برخورد می کنند، و سپس آن چه را که مشاهده کردیم را انیمیت خواهیم کرد. اجسام مختلف با سرعت ها و شیوه های مختلف سقوط می کند که بسته به نوع فرم آن ها و وزنشان دارد. بیایید شروع کنیم!

 

۱- خودتان در ابتدا مشاهده کنید

بیایید اشیای واقعی مثل یک سنگ کوچک، یک مداد و یک پر را برداریم و آن ها را از ارتفاع رها کنیم. شما یک انیماتور هستید و پیدا کردن یک مداد نباید برای شما مشکلی داشته باشد!

سپس به جایی بروید که ارتفاع مناسب داشته باشد تا به صورت واضح بتوانید سقوط این اشیا را مشاهده کنید، به عنوان مثال بالای مبل در اتاق نشیمن می تواند گزینه خوبی باشد. اشیا را از یک ارتفاع مناسب رها  کنید و به دقت به حالت سقوط آن ها نگاه کنید.

گام اول

پر را رها کنید.

 

گام دوم

مداد را رها کنید

 

گام سوم

سنگ را بیندازید

 

گام چهارم

از نحوه افتادن هر کدام یادداشت برداری کنید.

وقتی به دقت به افتادن این اشیا نگاه می کنیم، متوجه می شویم که پر زمان زیاد تری طول می کشد تا سقوط کند و سپس مداد و بعد از آن سنگ است که کمترین زمان سقوط را دارد. پر به صورت مستقیم سقوط نمی کند و در راه افتادن به این سو و آن سو می رود چون هوا بر روی تاثیر می گذارد و آن را به اطراف می برد. دلیل فیزیکی آن سطح مقطع زیاد و وزن کم است که باعث شناوری آن در هوا می شود.

مداد به صورت مستقیم سقوط می کند و پس از برخورد مقداری حالت ارتجاعی پیدا می کند، و در حالت ارتجاعی که مداد پیدا می کند شکل آن به هیچ وجه دچار تغییر نمی شود. سنگ بسیار سریع و مستقیم سقوط می کند و ارتجاع بسیار کمی دارد. زمانی را به کشیدن تامبنیل اختصاص دهید و نحوه سقوط اشیایی که آن ها را از ارتفاع رها کرده اید را به تصویر بکشید.

 

اشیا را انیمیت کنید

گام اول

بیایید کارمان را با انیمیت پر شروع کنیم.

با کشیدن یک خط به عنوان خط کف (زمین) کار خودمان را شروع می کنیم.

 

گام دوم

انیمیت پر را شروع می کنیم. در این آموزش به جای کشیدن “کی پوز ها” و سپس فریم های میانی می خواهیم به صورت مستقیم این کار را انجام دهیم. این طبیعی ترین راه انیمیت است، چون شما حرکات را به همان صورت که می بینید انیمیت می کنید.

انیمیشن ها به صورت سنتی و معمول ۲۴ فریم هستند، اما ما این کار را با ۱۲ فریم انجام می دهیم و هر فریم را ۲ بار تکرار می کنیم. هر چه جسم ما آرام تر سقوط کند، ما طراحی های بیشتری خواهیم داشت و انیمیت ما به حالت واقعی تر نزدیک تر می شود. و بالعکس این موضوع هم صحت دارد، هر چه سرعت بیشتر باشد طراحی ها هم کمتر می شود.

مطالعه کنید:  انیمیت انواع راه رفتن (قسمت چهارم)

بیاید به انیمیت اشیای خودمان برگردیم و زمان هر یک از سقوط ها را تقریبا همزمان فرض کنیم. بعدا به ریزه کاری ها خواهیم پرداخت و درباره آن ها فعلا کاری نداریم، چون می خواهیم با انیمیت کردن کمی هم خوش بگذرانیم. اما سعی می کنیم تا جای ممکن کار خودمان را با دقت و به درستی انجام دهیم.

 

همینطور که انیمیت می کنید، در ذهن خود داشته باشید که پر در هنگام سقوط به خاطر تاثیر هوا کمی دچار تغییر مسیر می شود. زمان سقوط یک پر نسبت به باقی اشیا مد نظر ما بیشتر است و هر چه زمان بیشتر باشد طراحی های ما هم بیشتر و به هم نزدیک تر است.

این نکته را در ذهن داشته باشید که همانطور که پر آرام آرام به طرف پایین حرکت می کند، به اطراف هم کشیده می شود. یک استروک خاکستری کوچک که در بالای صفحه قرار دارد اولین فریم ما خواهد بود، و ما الان بر روی فریمی هستیم که استروک تیره ای نسبت به بقیه دارد. به نزدیک بودن طراحی ها دقت کنید- پر به آرامی سقوط می کند و حتی گاهی اوقات هم فریم ها همپوشانی یا اورلپ می شوند. همین کار را به همین صورت ادامه دهید.

 

بیایید ببینیم تا به این جای کار چگونه پیش رفته ایم. خوب است!

 

پر در تمام مسیر افتادن خود با یک سرعت و یا به یک شیوه (همانند ابتدای مسیر) سقوط نمی کند. ما چندین طراحی جدا از هم و با سرعت های تقریبا متفاوت را طراحی کرده ایم. چون همانطور که اشاره شد پر به دلیل وزن کم و سطح مقطع زیادی که نسبت به وزن خود دارد به راحتی توسط هوا دچار تغییرات در مسیر و سرعت خود می شود. این نکته را هم در نظر داشته باشیم که می توانیم کمی از قوه تخیل خودمان هم استفاده کنیم و پر را به شیوه ای که دوست داریم به طرف زمین هدایت کنیم.

 

خوب است! انیمیشن ما به حد قابل قبولی رسیده است. اما هنوز به چیز هایی نیاز دارد.

 

گام سوم

حالا بیاید تا جزییات را به کار خودمان اضافه کنیم. معمولا زمانی که شی ما به زمین برخورد می کند کار جاذبه زمین به پایان نمی رسد و هنوز تاثیرات این برخورد را در جسم مورد نظر مشاهده می کنیم. جسم ما معمولا به طرف بالا بر می گردد یا به صورت له شده ای در می آید. این ریزه کاری ها و جزییات است که کار شما قابل باور پذیر تر می کند.

بیایید جزییات را زمانی که پر به زمین برخورد می کند اضافه کنیم و چندین فریم دیگر در اینجا قرار دهیم. پر با برخورد به زمین حالت پخش شدگی پیدا می کند و هنوز اثر جاذبه زمین در مورد جسم مورد نظر به اتمام نرسیده است. با اینکه این کار جزو ریزه کاری ها به حساب می آید ولی کاملا مفید خواهد بود و تاثیر خود را در القای درست انیمیتی که انجام داده ایم خواهد گذاشت.

مطالعه کنید:  اینفوگرافیک آثار میازاکی در مقام کارگردانی

برای اینکه بیشتر این جزییات را ببینیم بیایید تا اندکی از نزدیک تر به جسم مورد نظر نگاه کنیم.

 

زمانی که پر به زمین برخورد می کند کمی حالت پخش شدگی و کشیدگی در آن بوجود می آید. موقعیت اصلی پر به شکل خاکستری روشن و حالت کشیده شده پر و پخش شده آن خاکستری تیره تری است.

 

حال پر به حالت قبلی خود باز می گردد. به فاصله بین موقعیت اصلی و موقعیت جدید پر نگاه کنید. بسیار چیز جزیی است، اما وجودش بسیار مفید است.

 

اگر می خواهیم حرکت ما کمی آهسته تر به نمایش در بیاید. باید چندین فریم میانی بین فریم های اصلی اضافه کنیم. توجه کنید که فریم های میانی خاکستری تیره هستند.

 

به نظر خوب می رسد. اضافه کردن این جزییات واقعا حس وزن و عمق را به پر می دهد. انیمیت خوبی شد. جزییات بیشتر را بعدا اضافه خواهیم کرد. حالا بیایید برویم سراغ مداد.

 

گام چهارم

بیاید بریم سراغ انیمیت مداد. به جزییات بعدا خواهیم پرداخت و الان نگران آن ها نیستیم. بیایید در ابتدا طرح اولیه حرکت اصلی را به تصویر بکشم.

 

همینطور که انیمیت می کنید این را هم به خاطر داشته باشید که مداد از پر زودتر سقوط می کند و زمان کمتری در هوا است. مداد ما سنگین تر و دارای شکل منسجم تری است بنابر این زودتر از پر به زمین می رسد.

 

توجه کنید که با این توصیفات تعداد طراحی های ما نسبت به طراحی پر کمتر خواهد بود چون مداد از پر زودتر به زمین برخورد می کند.

 

ممکن است نحوه برخورد به زمین با چیزی که در اینجا مشاهده می کنید به گونه متفاوت تری برای شما اتفاق افتاده باشد. شما بر اساس آنچه که از مشاهده خودتان دیده می توانید آن را تغییر دهید. این انیمیشن شماست و شما آن را خلق می کنید. هیچ وقت انیمیت های دیگران مثل هم نمی شود و همین جای جالب ماجراست.

 

قلم پس از برخورد به زمین به یک سمت متمایل می شود.

 

گام پنجم

مقداری حالت ارتجاعی به مداد اضافه کنید. مداد یک جسم سخت است اما بیشتر اوقات زمانی که به زمین برخورد می کند یک حالت ارتجاعی پیدا می کند و کمی به سمت بالا بر می گردد. موقعیت مداد در هنگام برخورد به زمین خاکستری روشن و در هنگام بازگشت و حالت ارتجاعی به رنگ خاکستری تیره است.

 

حالا بیایید کاری که انجام داده ایم را مرور کنیم. به نظر خوب است. شاید بهتر است که چیز دیگری هم استفاده کنیم…

 

شاید قلم ما در هنگام برخورد به زمین دو بار حالت ارتجاعی داشته باشد. ممکن است هر قلمی به گونه متفاوتی به زمین برخورد کند. ما در انیمیشن می خواهیم این کار را انجام دهیم و همین ریزه کاری ها می تواند کار ما را جذاب تر کند.

مطالعه کنید:  انیمیشن های غیر-دیزنی که شما حتما باید آن ها را ببینید

انیمیت خوبی شد. ما تقریبا کارمان تمام شد. بیایید برویم سراغ جسم بعدی یعنی سنگ!

 

گام ششم

سنگ. این اولین طراحی ماست و ما آن را به رنگ خاکستری تیره می کشیم.

 

سنگ ما به طور مستقیم به سمت پایین سقوط می کند و تحت تاثیر عامل هوا قرار نمی گیرد. این حرکت به سرعت اتفاق می افتد، پس تعداد طراحی های ما کمتر خواهد شد. فریم پایانی به رنگ خاکستری تیره و فریم های میانی به رنگ خاکستری روشن است.

 

پوز برخورد. سنگ ما به شدت به زمین برخورد می کند. کارتون عالیه!

 

به نظر خوب می رسد. اما به نظر چیزی در این طراحی گم شده است. این سنگ احساس یک سنگ واقعی را ندارد و ما وزن آن را احساس نمی کنیم و به نظر می رسد که تنها سنگ از حرکت باز می ایستد.

 

گام هفتم

مقدار بسیار کمی حالت ارتجاعی به سنگ اضافه می کنیم. اگر دقت کنید خواهید دید که سنگ پس از برخورد به مقدار بسیار کمی حالت ارتجاعی پیدا می کند. حالا ما این کار را انجام می دهیم و نتیجه کار را خواهیم دید.

بهتر شد. اضافه کردن تعدادی فریم به کار ما روح بیشتری داد و آن را قابل باور تر کرد. سنگ ما تقریبا سنگین است. حالا این انیمیت طبیعی تر شده است.

 

اضافه کردن جزییات به اجسام

حالا کار خودمان را تر تمیز تر می کنیم. ما انیمیت اجسام در حال سقوط را انجام دادیم و حالا وقت اضافه کردن جزییات و تمیز کردن طراحی ها است.

گام اول

بیایید جزییات را به پر اضافه کنیم.

 

 

گام دوم

بیایید جزییات را به مداد اضافه کنیم.

ما در طراحی اولیه از یک خط معمولی برای نشان دادن مداد استفاده کردیم که الان باید آن را به مداد شبیه تر می کنیم.

.

 

 

 

گام سوم

و حالا بیایید جزییات را به سنگ اضافه کنیم.

ما در طراحی اولیه از یک خط گرد معمولی برای نشان دادن سنگ استفاده کردیم که الان باید آن را به سنگ واقعی تر شبیه تر می کنیم.

 

 

تبریک! کارتون رو به درستی انجام دادید

حالا این سه جسم که جدا جدا انیمیت کرده ایم را کنار هم قرار می دهیم تا متوجه تفاوت های آن ها بیشتر شویم. شما در این آموزش یاد گرفتید که اجسام مختلف با ویژگی های مختلف، هر کدام به صورت های مختلفی سقوط می کنند. این اجسام با توجه به وزن و شکلی که دارند رفتار متفاوتی خواهند داشت. حالا شما می توانید برای درک بهتر، اشیای دیگری را هم امتحان کنید و با این کار به مهارت خود را در انیمیت کردن اضافه خواهید کرد.

به انیمیت کردن ادامه دهید…

 

منبع: tutsplus

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۴ / ۵٫ ۱۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

53 + = 59

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.