اخبارمقالات

باز هم نجات دنیا و این بار توسط: «پنگوئن‌های ماداگاسکار»

3.43Kviews
۰
(۰)

انیمیشن پنگوئن های ماداگاسکار محصول ۲۰۱۴ بوده و توانسته است یکی از پرفروش‌ترین انیمیشن‌ها در چین شود. به بهانه موفقیت‌های این چهار پنگوئن تازه وارد و اعلام آمادگی خود به اسکار ۲۰۱۵ نگاهی به فیلم داشته ایم.

چند سالی است که از ساخت سری انیمیشن‌های ماداگاسکار می‌گذرد، انیمیشنی که شخصیت‌های دوست داشتنی جدیدی را به سینما عرضه کرد، از جمله آنها پنگوئن‌های بامزه داستان است که توانسته‌اند با فیزیک و رفتارهای طنز آمیز، در دل بزرگ و کوچک جای باز کنند و حتی موفق‌تر از دوستان ماداگاسکاری خود، در یک فیلم سینمایی به صورت اختصاصی، نقش‌آفرینی کنند.

داستان چیست؟

اسکیپر، کووالسکی و ریکو سه پنگوئن جوان در قطب جنوب هستند که با پیدا کردن پرایوت تازه متولد شده یک تیم چهار نفره حرفه ای و کاربلد را تشکیل می دهند. آنها ناخواسته سر از زیردریایی دکتر اکتاویوس براین، اختاپوس بدذات داستان، در می آورند و متوجه می شوند که اختاپوس قصد نابودی تمام پنگوئن های دنیا را کرده است، از همین جا ماموریت سری پنگوئن ها شروع می شود که با همکاری گروه باد شمالی، نقشه های اختاپوس را نقشه برآب می کند.

انیمیشن سه بعدی پنگوئن های ماداگاسکار، توسط کمپانی دریم ورکز تهیه و توسط شرکت آمریکایی فاکس توزیع شده است. سیمون جی اسمیت و اریک دارنل کارگردانان این انیمیشن کمدی هستند .

نگرش متفاوت اسکیپر

داشتن نگرش نو و تفکر متفاوت نسبت به هم نوعان خود، چیزی است که در اکثر آثار هنری از جمله انیمیشن به وفور دیده می شود و همچنین بارها مورد تحسین قرار گرفته شده است.

مطالعه کنید:  کلیپی از پشت صحنه ساخت انیمیشن کلاسیک «پینوکیو» در 77 سال پیش

ابتدای پنگوئن های ماداگاسکار، با کودکی اسکیپر و گروهش آغاز می شود، درست است که اهمیت هر چهار پنگوئن در داستان به تا حدودی به یک اندازه است، اما این اسکیپر است که در کودکی جرقه اول را می زند و آن، جدا شدن از دسته بی هدف و به گفته خودش نادان پنگوئن هاست. وقتی پنگوئن های دیگر چیزی جز بامزگی و سرگرم بودن برای انسان ها را به عنوان طبیعتشان معرفی نمی کنند، اسکیپر با صدایی بلند اعتراض کرده و طبیعتش را قبول نمی کند، به همین ترتیب نظر متفاوت او نسبت به سبک زندگیش، او را از هم نوعان خود جدا کرده و آینده ای را برای اسکیپر و همراهانش رقم می زند که هیچ انسانی نمی تواند تصور آن را بکند.

در واقع پنگوئن های ماداگاسکار در میان شوخی های کودکانه و رفتارهای ابلهانه کاراکترهایش، آن اراده و نگرشی را نشان می دهد که همیشه وجه تمایز انسان‌های خاص در مقابل افراد عام است.

بامزگی بی‌نهایت !

در سینمایی‌های ماداگاسکار پنگوئن‌ها به باغ وحش فرستاده می‌شوند. اختاپوس تا قبل از پنگوئن ها جذاب ترین جانور باغ وحش بود، اما با ورود آنها، تمام توجه ها به سمت چهار پنگوئن ماداگاسکاری جلب می شود و دیگر هیچ کس به اختاپوس اهمیتی نمی دهد. از همین جا دشمنی او نسبت به پنگوئن های قصه و تمام پنگوئن های دنیا آغاز می شود به طوری که قصد دارد با دستگاه خود همه را به هیولاهایی تبدیل کند که دیگر اثر از بامزگی و زیبایی در آنها وجود نداشته باشد.

اما پرایوت کوچکترین عضو گروه ماداگاسکاری است، کسی که توانایی کارآمدی از خود نشان نداده است و اسکیپر به عنوان رهبر، تنها به عنوان یک دلقک و موجود بامزه به او نگاه می کند. در واقع پرایوت در مقابل شخصیت اسکیپر اصالت و طبیعت خود را حفظ کرده و به آن پشت نمی کند، بلکه با وجود طبع شناخته شده پنگوئن ها که همان بامزگی و سادگی است، در پایان موفق به نجات دنیای موجودات می شود.

مطالعه کنید:  فروش ۳۳۵ میلیون ‌دلاری «دانشگاه هیولاها» در گیشه جهانی

 پرایوت در نقش یک موجود اصیل در نهایت می تواند با در اختیار گذاشتن آنچه که مورد نکوهش اسکیپر و یا گروه امنیتی باد شمالی است، ماموریت را با موفقیت به سرانجام بگذارد چیزی که باقی اعضا از آن عاجز ماندند و آن نیروی اثر گذار؛ به تعبیر فیلم بامزگی بی نهایت پرایوت است، چیزی که هیچ کدام از آن به درستی استفاده نکردند، نیرویی که اثر منفی دستگاه هیولاساز اختاپوس را معکوس کرده و پنگوئن هایی که تبدیل به موجوداتی کریه و زشت شده بودند را توانست به حالت اولیه خود بازگرداند.

آنچه که جای خالیش در شخصیت متفاوت اسکیپر مشخص است، توجه به اصالت وجودی است، چیزی که نباید آن را فراموش کرد و به بهترین نحو به کارش گرفت، مفهومی که شاید در بین موقعیت های خنده دار و دیالوگ های طنز آمیز و کودکانه فیلم چندان به چشم نیاید اما چهارچوبی را بنا کرده است تا بتوان چندین دقیقه به رفتارهای بانمک شخصیت ها خندید و خسته نشد.

شوخی یا انتقاد؟

فیلم با نریشنی آغاز می شود که متعلق به یک مستندساز است که همراه با نمایش مهاجرت دسته پنگوئن ها در حال توضیح دادن سبک راحت زندگی آنها است. صحنه ای که گروه مستند ساز با دوربین و میکروفون خود، دقیقا در بالای سر پنگوئن ها هستند دخالت مستقیم انسان در روند زندگی موجودات را بازگو می کند که صحت این نکته را در پلانی که پنگوئن ها در لبه ی پرتگاهی ایستاده اند و نمی توانند تصمیمی بگیرند، می توان دید؛ در اینجا مستند ساز لحظه ای دوربین را خاموش کرده و در نهایت به جای پنگوئن ها تصمیم گرفته، آنها را با دسته میکروفون به پایین پرتاب می کند و مجددا دوربین خود را روشن کرده و تصویری مستند را ضبط می کند!

مطالعه کنید:  تریلر جدید بازی Halo

انیمیشن سینمایی پنگوئن های ماداگاسکار، از آن دسته فیلم هایی است که مخالف و موافق بسیاری دارد، اما آنچه که حائز اهمیت است نحوه پرداخت به مفاهیم زیبای انسانی است که در قالبی سرگرم کننده و طنز گونه به کودکان ارائه شده است .

به نقل از سینماپرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

4 + 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.