اخبار

بررسی سه تیز ساخته شده با پرده سبز

5.37Kviews
۰
(۰)

ما به بررسی سه انیمیشن تبلیغاتی در رابطه با سفینه های بازی هالو (Halo spaceships) ، نجات یافتن پس از سقوط از هواپیما و مرغهای دریایی آوازه خوان می پردازیم. متخصصان جلوه های ویژه در متد استودیوز (Method Studios) ، ریتم اند هیوز (Rhythm & Hues) و Alt.vfx این انیمیشن ها را تولید کرده اند.

تیزر Halo 4

در “The Commissioning” که تریلری برای تبلیغ بازی جدید Halo 4 برای اکس باکس ۳۶۰ می باشد متد استودیوز برای نمایش برخورد رئیس کل (یکی از شخصیت های داستان) و خدمه ی سفینه با دشمنی جدید ، از جلوه های ویژه ی فضایی استفاده نمود. در صحنه ای که کارگردانی آن به عهده ی نیکلای فوگلسیگ از شرکت MJZ میباشد سفینه ی UNSC infinity از طرف Maw مورد حمله قرار میگیرد و متد استودیوز جلوه های ویژه ی داخلی و نبرد سفینه را ساخته است و بعد از آن صحنه ای می ببینیم که رئیس کل نبرد را از پایین تحت نظر دارد.

تصاویر واقعی در دو روز و نیم فیلمبرداری شدند و چهار هفته هم صرف کارهای پس از تولید شد . بنجامین والش به عنوان سرپرست جلوه های ویژه به فعالیتهای هنرمندان در لس آنجلس و سیدنی برای ساخت تیزر نهایی ( ۹۵ ثانیه ) نظارت داشت.

محدودیت زمان فیلمبرداری مستلزم استفاده ی مجدد از تجهیزات و صحنه ی مربوط به سفینه ی infinity می شد و والش تا حد امکان و تا جایی که زمان در اختیار داشت به جمع آوری اطلاعات پرداخت. والش میگوید: “مدیر تراکینگ (tracking) ما یعنی فابیو زاپاتا تمام مجموعه هایی را که ممکن بود به کار بیایند بررسی و اسکن کرد. او به orange scan رنگ سفینه پرداخت به صورتی که تیمش توانستند اشکال پایه ی موجود در صحنه را بازسازی کنند. بعد از این کار افزودن جلوه های ویژه بر روی اشکال تولید شده که در عین حال با آنها تعامل داشته باشد ، بسیار ساده تر شد.”

والش میگوید: “اسکن ساده ای داشتیم که مانند دیواری نارنجی رنگ از اشیاء عبور میکرد. اما چیزی جاندارتر می خواستیم. افکت اولیه افکتی کج و معوج بر روی شکلها و آبجکتهای صحنه بود. لایه های متفاوتی داشتیم که شامل خطوط خراش دار و خطوط مقعر و همینطور عنصری درخشان می شد. ما آنها را باهم ترکیب کردیم و بر روی آنها نورپردازی ای افزودیم که به هر آبجکتی که از آن میگذشت نور میتاباند. در حالت ایده آل بهتر است در صحنه نورپردازی های واقعی را به آبجکتها اعمال کنیم اما چون وقت اینکار را نداشتیم بعد ازفیلمبرداری این کار را کردیم.”

بازی halo 4از HDRI استفاده ی محدودی شد بجز صحنه ی نهایی رئیس کل که در پرده ی سبز فیلمبرداری گردید. به جای استفاده از ردیاب های علامتدار (tracking markers) ، کار بر روی الفبایی در زمینه ی پرده ی سبز متمرکز شد که جای دقیق بخشهای مختلف صحنه را مشخص می ساختند.

والش میگوید: “ما جزئیات بیشتری به مدل سفینه که از سازندگان بازی دریافت کرده بودیم افزودیم. سپس صحنه ای را افزودیم که در آن سفینه خودش را اسکن میکرد و بعد هشدار میداد مشکلی وجود دارد.”  از لنزهای آنامورفیک (anamorphic) هم برای تغییر شکل سفینه ی هشت ضلعی و اشعه های ستاره ای شکل استفاده شد.

مطالعه کنید:  نامزدهای جوایز VES اعلام شدند

halo4والش می افزاید: “برای صحنه های فضایی ، توسعه دهنده ی بازی یعنی ۳۴۳ Industries مدلهای نیمه کاره ی سفینه را هم به ما داد که آنها را تکمیل کرده و دقتشان را بالا بردیم. تفاوتهایی جزیی بین مدل ما و مدل آن شرکت وجود داشت. ما لوله ها، آنتن ها و جزئیاتی را به سفینه افزودیم. بعد از آن سفینه را نورپردازی و رندر کردیم و بعد جزئیات بیشتری به پنل خارجی بالای سفینه افزودیم.”

در صحنه ای اینفینیتی به سمت Maw کشیده شده و همه چیز درهم و برهم میشود. بنابراین نیاز به زباله های فضایی هم برای افزودن به صحنه احساس می شد. والش میگوید: “ابتدا در مورد آن صحنه بحث و تبادل نظر کردیم و تغییراتی در آن دادیم. سفینه ۶ کیلومتر طول دارد اما زمانی که شهاب سنگهای بزرگی به آن برخورد میکنند برای اجتناب Xbox 360از کوچک به نظر آمدن سفینه ابتدا صحنه را آهسته پخش کردیم و سپس با مقیاس بندی سفینه های کوچکی را در اطراف سفینه ی اصلی نشان دادیم.

والش میگوید: “ما انعکاس تصویر شهاب سنگها را روی سفینه انداختیم و بعد چون زمانی که از صحنه ی بارش شهاب سنگ ها خارج می شویم بایستی تکانهایی به دوربین میدادیم تا حس تکان خوردن سفینه را القا کند این کار را به راحتی از طریق حرکت دوربین جلوه های ویژه ی کامپیوتری انجام دادیم. ما از matte painting برای نمایش صحنه های نزدیک سفینه استفاده کردیم و نورپردازی را هم به صورتی کردیم که اگر به صحنه به صورت دو بعدی نگاه کنید می بینید در زمان خاموش شدن موتورها نورها هم خاموش میشوند. سیاره و حفره ی روی آن (Maw) همه با استفاده از matte painting بر روی یک کره سوار شدند تا عناصر موثر روی صحنه نظیر رد شهاب سنگها و  آتش آنها روی سیاره و حفره قرار گیرد.

تیزر Since Today

در “Since Today” که تبلیغی برای بانک UBank در استرالیاست گروه Monkeys و کارگردان کار یعنی کریستوفر ریگرت باید مردی را نشان می دادند که بعد از سقوط از هواپیما زنده می ماند. او بعد از سقوط در جنگل با تعدادی گرگ مواجه می شد که در واقع همان رقیبان بانک بودند. تبلیغ برای صحنه ی سقوط از هواپیما نیاز به جلوه های ویژه داشت همچنین برای صحنه ی اطراف جنگل و برخی از کارهای روی گرگها هم نیاز به جلوه های ویژه ای بود که Alt.vfx آنها را انجام داد.

کالین رنشا، سرپرست جلوه های ویژه تنها دو هفته و نیم بعد از اتمام فیلمبرداری زمان داشت تا کار را تحویل دهد . به گفته ی رنشا: “می توانستیم نصف صحنه ی داخلی هواپیما را بسازیم اما نیاز به افزودنی هایی در صحنه داشتیم. ما در مورد اینکه زمان گیر افتادن فرد در هواپیما باد و زباله ها را در صحنه بیاوریم باهم بحث هایی داشتیم.”

رنشا می افزاید: “بدل کاری های داخل هواپیما با استفاده از تجهیزات قلابی و هیدرولیکی انجام شد. ما ماشین باد ساز بزرگی داشتیم که زباله ها را وارد کابین می کرد. بعد باد بدل کار را با سرعت تمام از داخل هواپیما به بیرون انداخت و به قدری اینکار با سرعت انجام شد که اصلاً نیازی نبود سیم های نگهدارنده ی بدلکار را از صحنه حذف کنیم.”

مطالعه کنید:  هفت اصل خلاقه «جان لستر» برای انیمیشن

گروه Alt.vfx صورت بازیگر را روی بدلکار چسباند. رنشا می گوید: “من از بازیگر خواستم به سمت عقب راه برود و بعد تصویر او را روی بدل کار انداختم. دو دوربین داشتیم که چسبیده به هم کار میکردند. یکی از دوربینها روی شخصی ثابت شده بود تا با حرکت او تکانهایی بوچود بیاورد . دومین دوربین سرتاسر حرکت بدل کار را پوشش میداد. ما باید ورودی را دوباره درست میکردیم و پرده ها را هم که به واسطه ی حرکت بدلکار نابود شده بودند تعمیر میکردیم.”

مرد از هواپیمایی دیجیتالی که در سافت ایمیج (Softimage) مدلسازی شده بود به بیرون پرتاب می شد و به همراه چمدانش سقوط آزاد میکرد. برای زمینه ی آسمان و هواپیما ، Alt.vfx عکسهای گرفته شده از پنجره های هواپیماها را به عنوان مرجع به کار برد و تصاویر با دقت بالا را خریداری نمود.

رنشا میگوید: “آسمان در واقع ترکیبی از زمینه هایی بود که باهم ترکیب شده بودند اما ابرها با استفاده از قابلیت cloud tank برنامه ی نیوک (Nuke) مدلسازی شدند.” تکه های لوازم مرد که به بیرون پرتاب شده بودند و زباله های درون و بیرون هواپیما در ICE ساخته شدند ولی چمدان در واقع چمدانی واقعی بود که بطریق هندسی به آن حرکت دیجیتالی داده شد.

تیزر انیمیشنبرای صحنه های سقوط مرد همراه با چمدان در دستش ، Alt.vfx تصاویری هم در حالت ۲ بعدی و هم در حالت ۳ بعدی پدید آورد اما نتیجه مناسب نبود. رنشا در این مورد میگوید: “با ناراحتی به خانه رفتیم در حالی که نمیدانستیم چه کار کنیم. بعد یکی از انیماتورهای ما تصاویر سقوط آزاد را با دقت مشاهده نمود و به صحنه ی فوق العاده ی سقوط در فیلم سفر ستاره ای برخورد نمود. چیزی که از تمام تصاویر میدیدیم این بود که در تمام آنها فرد سقوط کننده حالتی مایل داشت و این حالت خطر سقوط و سرعت آن را بیشتر نشان میداد.

رنشا می افزاید: “بعد ما به برنامه ی مایا برگشتیم و حرکت دوربین و صحنه ی فیلمبرداری شده را جداگانه متحرک نمودیم. با حرکت مورب فرد ، به خوبی حالت سرعت القا می شد. بعد دوربینهایی که در مایا ساخته بودیم را حذف کردیم تا تنها حرکت اصلی مرد را داشته باشیم و بعد حرکت را با زمینه ی ابرها همراه نمودیم.”

صحنه ی جنگل و گرگ ها در پارک کوچکی در سیدنی فیلمبرداری شد و بعد از طریق matte painting توسط Alt.vfx توسعه داده شد. گرگها در واقع کپی دو سگ سورتمه کش آمریکایی بودند که در صحنه فیلمبرداری شدند. رنشا میگوید: “احتمال واکنش مناسب سگ ها در قبال بازیگر در روز فیلمبرداری کم بود بنابراین به سگ ها ده دقیقه فرصت داده شد خرناس بکشد و چیزی هم به او دادیم تا بجود و بعد صحنه ی بازیگر و سگ را فیلمبرداری نمودیم.”

رنشا می افزاید: “یکی از سگها دوست داشت تا حد مرگ آدم ها را لیس بزند بنابراین سر او را بعد از فیلمبرداری با سر سگ دیگر جابجا نمودیم. پوزه ی سگها را کمی کشیدیم و بعد چشمها را زرد کردیم و بعد آب دهان سگ ها را هم به صورتی دیجیتالی به دهانشان افزودیم تا مجموعاً چهره ای شیطانی و کثیف به آنها داده باشیم. بعد از آن تغییرات دیگر را در بعد از فیلمبرداری انجام دادیم.”

مطالعه کنید:  پروسه دورکاری در کمپانی جلوه های ویژه Legion

تیزر Cape Cod

وقتی تیزر تلویزیونی برای چیپس های سیب زمینی” کیپ کد ” که مرغهای دریایی آوازه خوان را نشان میداد به روی آنتن رفت کسی فکر نمیکرد اینقدر معروف شود. اما این تبلیغ که کار GKV در بالتیمور بود و توسط تونی پتروسیان از شرکت ریتم اند هیوز ساخته شد بسیار موفق از کار در آمد.

در این تبلیغ گروهی مرغ دریایی ، ترانه ای را میخوانند و آهنگ را روی کیبرد، بیس و درام می نوازند. شاید چیزی که فیلم را اینقدر جالب کرد واقعی بنظر آمدن مرغهای دریایی بود و با وجود نور شدید کنار دریا این کار جالبتر بنظر رسید.

سرپرست جلوه های ویژه R&H نیکلاس تیتمارش میگوید: “کارگردان از ابتدا میدانست مرغهای دریایی قبل از هرچیز پرنده هستند و نباید به آنها چهره ای انسانی یا کاریکاتوری داد. برای همین است که درامر (طبل زن) به جای چوبهای طبل از نوکش برای ضربه زدن استفاده می کند و خواننده ی اصلی هم کیبرد را با انگشتان پایش مینوازد. بنابراین درست است که آنها باند موسیقی تشکیل داده بودند اما دی ان ای مرغ بودن را حفظ کرده بودند.”

CapeCodتیتمارش می افزاید: ” به همین دلیل صحنه های جالبی را شاهد هستیم مثلاً زمانی که مرغی با نوکش به سنج ضربه می زند یا سوال و جواب او و نوازنده ی بیس جالب توجه هستند. گیتاریست حتی لحظه ای متوقف می شود و خود را با منقار می آراید اما پس از لحظه ای وقفه دوباره تیم کار خود را ادامه میدهد.”

صحنه های واقعی در غار سیکامور مالیبو فیلمبرداری شد و صحنه ی ابتدایی که تپه های شنی و فانوس دریایی را نشان میدهد در واقع نقاشی می باشد. ریتم اند هیوز صحنه هایی از مرغهای دریایی را به صورت واقعی فیلمبرداری نمود تا بعد انیماتورها از آنها استفاده نمایند.

تیتمارش میگوید: ” HDRI نور پردازی را به ما میدهد و بعد از آن تنها نیاز به افزودن کمی نور در صحنه داریم. CapeCod BGplate بسیار جالب است که ببینید ظرافت نور متساعد از آسمان و شنها روی پرنده ها و سازهایشان می افتد.”

تیتمارش میگوید: “ما از rig کیتهای آماده برای پرنده ها، دوپایان و چهارپایان استفاده نمودیم اما خیلی خوش شانس بودیم که یکی از rig کیت سازان اصلی ما یعنی مت درکسن که با دانیل لینسی کار میکرد اخیراً rig کیت های پرنده هایش در استودیو را به روز کرده بود. این مساله مشکل نشستن پرنده و جمع کردن بالهایش در حالت ایستاده را حل کرد. این مشکل مشکلی بود که همواره با آن روبرو بودیم و سعی می کردیم بهر نحوی از آن دوری کنیم.”

تیتمارش می افزاید: “این rig کیت جدید به قدری به ما آزادی داد که توانستیم نمایش پرنده ها را به آن صورت در بیاوریم. مخصوصاً زمانی که در انتها خواننده ی اصلی روی کیبردش می پرد این کیت جدید بسیار بدرد خورد.”

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

22 + = 23

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.