اخبارکلیپ

تولد۳۰ سالگی چراغ بازیگوش!

1.77Kviews
۰
(۰)

دقیقا ۳۰سال پیش در چنین روزهایی، پیکسار نخستین انیمیشن رایانه‌ای خود را عرضه کرد و بلافاصله دورانی تازه در عرصه تولید کارتون آغاز شد.


آن فيلم ماجراي يك چراغ مطالعه پرجنب و جوش بود كه مسير موفقيت را پيش پاي شركتي تازه‌كار گشود و خودش آنقدر محبوب شد كه تا قرار گرفتن در نشان تجاري پيكسار پيش رفت. اگر فقط يكي از فيلم‌هاي توليد استوديوي پيكسار را ديده باشيد، حتما متوجه آن چراغ مطالعه در ابتداي فيلم شده‌ايد. آن چراغ يادگار فيلم كوتاه «لوكسو جونير» است كه ۱۷آگوست ۱۹۸۶به نمايش درآمد اما ۹سال طول كشيد تا نام پيكسار با «داستان اسباب‌بازي» سر زبان‌ها بيفتد. آن فيلم، نخستين انيميشن بلند داستاني و رايانه‌اي بود كه با ۳۰ميليون دلار توليد و با ۳۶۲ميليون دلار به پرفروش‌ترين فيلم سال ۱۹۹۵تبديل شد.

در مقام مقايسه، «شيرشاه» قطعا موفق‌تر از داستان اسباب‌بازي بود؛ فيلم ۴۵ميليون دلاري محصول استوديوي ديزني كه آن زمان موفق‌ترين و آشناترين نام در عرصه انيميشن بود. شيرشاه با فروش جهاني ۹۶۸ميليون دلار پرفروش‌ترين فيلم سال ۱۹۹۴لقب گرفته بود اما اگر تصور مي‌كنيد ديزني با ظهور نام پيكسار يك رقيب قدرتمند پيدا كرد، كمي راه را اشتباه رفته‌ايد. در واقع، اين دو نام معتبر دنياي انيميشن همكاري خود را از سال ۱۹۹۱آغاز كرده بودند.

داستان اسباب‌بازي در پيكسار توليد و در ديزني پخش شد و پس از چند همكاري مشترك و موفق، ديزني به‌عنوان برادر بزرگ‌تر پيكسار را در ۲۰۰۶زير بال و پر خود گرفت و راهي تازه در صنعت انيميشن گشود. پيكسار تا امروز ۱۷فيلم توليد كرده و ۴پروژه ديگر در دست توليد دارد. موفق‌ترين فيلم اين شركت «داستان اسباب‌بازي۳» است با بيش از يك‌ميليارد دلار درآمد. هر چند هزينه ۲۰۰ميليون دلاري توليد آن هنوز هم زياد و ركوردشكن به‌نظر مي‌رسد.

مطالعه کنید:  فراخوان انیمیشن کوتاه انیکل اودئون

«يافتن نمو» با ۹۵ميليون دلار هزينه توليد و ۹۰۰ميليون دلار فروش دومين فيلم موفق در كارنامه پرافتخار پيكسار است؛ كارنامه‌اي كه به‌احتمال فراوان امسال با ادامه موفقيت‌هاي تجاري «يافتن دُري» دستخوش تغيير و تحولي اساسي مي‌شود. كارتون تازه پيكسار كه امسال اكران شده، در حدود ۳‌ماه ۹۰۰ميليون دلار فروخته و انتظار مي‌رود تا پايان نمايش عمومي در سراسر جهان، ركورد موفق‌ترين انيميشن تاريخ سينما را به نام خود ثبت كند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

59 + = 60

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.