اخبارمقالات

«جان لستر» چطور یک امپراتوری ۱۰ میلیارد دلاری را درست کرد

4.92Kviews
۳٫۷
(۹)

مروری بر فعالیت ها و کار های «جان لستر» که باعث رشد و شکوفایی چشم گیر استودیو پیکسار شد.

اگر از دنبال کنندگان و دوست داران پر و پا قرص دنیای انیمیشن ها هستید حتما اسم «جان لستر» را شنیدید. نویسنده ، تهیه کننده، انیماتور و کارگردان سر شناس و مطرح سینما که در کمپانی های مطرح والت دیزنی و پیکسار کار می کند و به خاطر نبوغ سرشار او در زمینه انیمیشن لقب «والت دیزنی معاصر» را به او داده اند و بر هیچ کس اهمیت او در دنیای انیمیشن پوشیده نیست. 

«جان لستر» استودیوی انیمیشن سازی را بنا نهاده است که الان در حدود ۱۰ میلیارد دلار ارزش دارد. در ادامه مروری بر فعالیت ها و کار های او می کنیم تا دریابیم که او چگونه توانسته این امپراتوری بزرگ و تاثیر گذار را در دنیای انیمیشن درست کند.

 

او در سال ۱۹۵۷ در کالیفرنیا به دنیا آمد و اولین جایزه هنری خود را به ارزش ۱۵ دلار و در سن ۵ سالگی به خاطر یک نقاشی با مداد رنگی گرفت.

او پس از تماشای انیمیشن «شمشیر در سنگ» در سال ۱۹۶۳ تصمیم گرفت یک انیماتور شود و در والت دیزنی کار کند.

او دومین دانشجوی پذیرفته شده در موسسه هنرهای کالیفرنیا (CalArts) در سال ۱۹۷۵ بود. «تیم برتون» سومین دانشجو بود.

او زمانی که به عنوان دانشجو در موسسه هنرهای کالیفرنیا (CalArts) تحصیل می کرد دو انیمیشن کوتاه «بانو و لامپ» و «نایت مر» را درست کرد و موفق به کسب دو جایزه اسکار دانش آموزی شد.

او بلافاصله پس از فارغ التحصیلی، به انیماتوری در کمپانی والت دیزنی روی آورد و به سرعت پله های ترقی را پیمود. او در اولین پروژه خود در این کمپانی یعنی «روباه و سگ شکاری» همکاری با هنرمندان بزرگی چون «برد برد» ، «تیم برتون» و «هنری سلیک» را تجربه کرد.

مطالعه کنید:  «قهرمان بزرگ 6» آمیزه‌ای از فرهنگ شرق و غرب

او تحت تاثیر دو فیلم «جنگ ستارگان» و «ترون» قرار گرفته بود و سعی بر این داشت که بُعد را به انیمیشن اضافه کند ولی به خاطر اصرار بر ساخت انیمیشن های کامپیوتری از دیزنی اخراج شد.

او در سال ۱۹۸۳ در کنفرانس گرافیک کامپوتری شرکت کرد، جایی که «اد کتمول» مدیر لوکاس فیلم در آن سخنرانی می کرد. روز بعد کتمول او را برای شرکت در فیلم کوتاه «ماجراهای آندره و والی بی» دعوت کرد.

در سال ۱۹۸۴ او به عنوان طراح به استخدام لوکاس فیلم در آمد. و همچنین در همین سال «ماجراهای آندره و والی بی» در نمایشگاه سیگراف معرفی شد و مورد تحسین گروه های شرکت کننده واقع گرفت.

در سال ۱۹۸۶ استیو جابز که پول زیادی از فروش تمام سهام اپل در بانک داشت، بخش گرافیک کامپیوتری شرکت «لوکاس فیلم» را خرید و این مجموعه ‌ی جدید را «پیکسار» نامید.

در همان سال لستر به عنوان اولین انیماتور شرکت پیکسار، اولین کار کامپیوتری این شرکت را با نام (Luxo Jr) کارگردانی کرد. این فیلم اولین CG بود که برای اسکار (بهترین انیمیشن کوتاه) نامزد شد و از همان جا بود که خوش اقبالی پیکسار شروع شد.

دو سال بعد او با انیمیشن «تین توی» اسکار بهترین انیمیشن کوتاه را از آن خود کرد. این انیمیشن کوتاه اولین انیمیشن کامپیوتری بود که توانست جایزه اسکار را از آن خود کند.

پیکسار و لستر به پشتوانه موفقیت انیمیشن کوتاه «تین توی» تصمیم به ساخت اولین انیمیشن بلند پیکسار و همچنین اولین انیمیشن بلند تمام گرافیکی تاریخ راگرفت.

او و تیمش در راه ساخت اولین انیمیشن بلند تمام گرافیکی و همچنین اولین قسمت از سری «داستان اسباب بازی» با مشکلات فراوانی مواجه بودند و آن ها بیشتر وقت خود را بر روی R&D یا همان تحقیق و توسعه گذاشتند تا راه خود را برای ساخت این کار بزرگ و ارزشمند هموار تر کنند.

مطالعه کنید:  انیمیشن ‌های نامزد شایسته تقدیر جشنواره فیلم فجر معرفی شدند

در سال ۱۹۹۵ «داستان اسباب بازی» توانست با درآمد خیره کننده داخلی ۱۹۲ میلیون دلار یک موفقیت مثال زدنی را رقم بزند.


لستر پس از موفقیت «داستان اسباب بازی» کارگردانی کار های «زندگی یک حشره»۱۹۹۸، «داستان اسباب بازی ۲»۱۹۹۹، «ماشین ها» ۲۰۰۶، و «ماشین ها ۲» ۲۰۱۱ انجام داد. او همچنین به عنوان تهیه کننده مشترک تمام فیلم های پیکسار پس از «کارخانه هیولا ها» ۲۰۰۱ را به عهده داشت – چیزی در حدود ۷۰ انیمیشن کوتاه و بلند. 

در سال ۲۰۰۶ پیکسار توسط دیرنی خریداری شد و «جان لستر» به عنوان مدیر خلاق هر دو استودیو انیمیشن سازی منصوب شد. او همچنین به عنوان مشاور در کار های دیزنی و همچنین در طراحی پارک های دیزنی نیز کمک های فراوانی در جذابیت آن ها کرد.

او در همان سال ترفیع گرفت و اعلام کرد که دیزنی با تولید انیمیشن های کوتاه قصد به برگشت به دوران اوج خود را خواهد داشت.

 

در سال ۲۰۱۰، او به دلیل کارهای برجسته ای که انجام داد مفتخر به دریافت جایزه از انجمن صنفی تهیه کنندگان آمریکا شد. او اولین تهیه کننده انیمیشن بود که این جایزه با ارزشمند را دریافت کرد.


 

او در سال ۲۰۱۱، و در انیمیشن «ماشین ها ۲» در نقش کاراکتر «جان لستری» در این انیمیشن ماندگار شد.

در سال ۲۰۱۲ بواسطه جان لستر کاراکتر های انیمیشن ماشین ها در پارک دیزنی حضور پیدا کردند.

زمانی که کامکست دریم ورکز را خرید. مدیر شرکت گروه های یونیورسال گفت: مدلی که ما در حال تلاش برای استفاده از آن هستیم، جان لستر است. 

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه شهر بارانی

در حال حاضر «جان لستر» تهیه و کارگردانی انیمیشن های «ماشین ها ۳» در سال ۲۰۱۷ و «داستان اسباب بازی ۴» را در سال ۲۰۱۸ در برنامه کاری خود دارد.

کارنامه کاری :

لستر در بسیاری از انیمیشن های مطرح بلند و کوتاه، نقش مهمی داشته که می توان به کارگردانی ۱۷ انیمیشن، و مدیریت تولید ۶۵ پروژه سینمایی اشاره کرد.

مهمترین پروژه های جان لستر در مقام مدیریت تولید

Monsters, Inc. 2001

Finding Nemo 2003

The Incredibles 2004

Meet the Robinsons 2007

Ratatouille 2007

Bolt 2008

WALL•E 2008

The Princess and the Frog 2009

Up 2009

Toy Story 3 2010

Tangled 2010

Winnie the Pooh 2011

Brave 2012

Wreck-It Ralph 2012

Frozen 2013

Monsters University 2013

Planes 2013

  

پروژه های جان لستر در مقام کارگردانی

Toy Story 1995

A Bug’s Life 1998

Toy Story 2 1999

Cars 2006

Cars 2 2011

 

همکاری های لستر با میازاکی

Spirited Away 2001

Howl’s Moving Castle 2004

Ponyo 2008

 

افتخارات جان لستر :

در فعالیت های وی در زمینه انیمیشن موارد بسیاری به چشم می خورد از جوایز و افتخاراتی که کسب کرده تا پروژه هایی بسیاری که در پشت صحنه آنها نقش داشته است.

لستر برنده ۳۱ جایزه و نامزدی ۱۸ جایزه معتبر بین المللی از جشنواره های مختلف را در کارنامه هنری خود دارد که از جمله آنها می توان به بردن ۲ جایزه اسکار و ۵ بار نامزدی در اسکار اشاره کرد.

منابع: businessinsider ، naghdfarsi

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۹

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. یه گزارش تفصیلی مفصل از انیمیشن سازان نبرد خلیج فارس دو مصاحبه بگیرید پس این انیمیشن سازا کی انیمیشناشونو نشون میدن از جشنواره ۷ _۸ ماه گذشت هیچ کدوم پخش نشد که گزارش تهیه کنید.از همشون گزارش بگیرید تو سایت بزارید.

Leave a Response

1 + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.