آموزشانیمیتنکات کوتاه

خط اکشن (قسمت دوم)

3.87Kviews
۳٫۹
(۱۸)

قسمت اول

این خط اکشن همه جا پیدا میشود.

 

من چند اسکرین شات از انیمیشن Mickey’s  Christmas  Carol گرفته و خط اکشن را در هر کدام از پوز ها ترسیم کرده ام. میتوانید ببینید که این خط فرضی نه تنها در هر پوز  حرکت اصلی را تقویت میکند بلکه با خم شدن در وضعیتهای احساسی  مختلف بر تاثیرگذاری بهتر زبان بدن و داستان گویی بصری می افزاید.

بسیار خب ! فکر کنم متوجه منظورم شدید.

حالا اجازه دهید کمی در مورد « قانون یک سوم» صحبت کنیم. در هر صحنه ای  باید یکی دو نقطه مهم وجود داشته باشد و اگر موضوع سومی وارد صحنه شود برای اینکه به ترکیب بندی جذاب و پرکنشی مبدل شود باید تحت نفوذ این دو نقطه اهمیت  قرار گیرد. یک جفت خط عمودی و یک جفت خط افقی را به موازات هم در نظر بگیرید که صفحه نمایش را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کرده اند. محل تقاطع این خطوط جایی است که سوژه های مهم قرار میگیرد. این سوژه ها ممکن است یک شیء مهم ، یک کارکتر یا حتی محل چشمهای یک کارکتر در نمای نزدیک باشد. فیلم پردازان سینمایی از این قانون بسیار استفاده میکنند و با این مشبک ۳*۳ مطمئن میشوند که موضوع مهمی در وسط صفحه قرار نمیگیرد تا صحنه به خوبی متعادل شود و همیشه مقداری فضای باز مابین کارکترها وجود داشته باشد.

در اینجا چند پوز قوی دیگر میبینید که چگونه خط عمل در آنها جهت و حس پوزها را منتقل میکند.

مطالعه کنید:  یک استاپ موشن خلاقانه

پوزهای کنشی و واکنشی  ترکیب بندی فعالی در صحنه میسازند که به روایت داستان کمک میکنند. یک کارکتر کنش یا عملی را انجام میدهد و کارکتر دیگر به آن واکنش میدهد و یا آن را دنبال میکند. با پوزهای مخالف، همانند تصاویر بعدی، میتوانید  کارکتری را  مانند یک منحنی قوسی خم کنید  و یا در جهت خاصی قرار دهید  و کارکتر دیگر را روی خطی راست و یا کم انحناتر در جهت دیگر بگذارید. این کار وقتی به تناوب انجام شود ( یکی خم و دیگری راست) نوعی ضرباهنگ فعال در حرکات کارکترها ایجاد میکند. به عبارت بهتر یکی از راههای برقراری ضرباهنگ در صحنه خمیدگی و راست شدن متناوب خط عمل کارکترهاست.

ببینید که چگونه با این پوزهای قوی و بسیار واضح، هر کارکتر و یا موقعیتی، خط عمل خاص خود را دارد.

خطوط عمل در محیط صحنه هم وجود دارند و به طور طبیعی چشمان مخاطب را به محل مهم صحنه که معمولا کارکتر است هدایت میکنند. معمولا صحنه و پس زمینه طوری چیده میشوند که توجه مخاطب را به محل خاصی جلب کنند.

ببینید چگونه خطوط پس زمینه در محل ( پشت) چشمهای کارکتر تلاقی میکنند. هدف ایجاد یک نقطه تمرکز با خط اکشن قوی در پوز اوست.

خط اکشن میتواند نمادی از تسلط یک کارکتر به دیگری باشد.

خط اکشن که در طول ستون مهره های کارکتر قرار میگیرد میتواند بیانگر خجالتی بودن یا اعتماد به نفس او هم باشد.

وجه به قوسی که در یک پوز وجود دارد در زمانی که میخواهید کارکتر به پوز دیگری تغییر  کند بسیار مهم است. پوز بعدی بهتر است مستقیم یا حتی معکوس باشد تا همانطور که خلق وخو یا افکار کارکتر تغییر میکند بین پوزها تمایز مناسب و معنی داری ایجاد شود.

مطالعه کنید:  نمایش «شاهزاده روم» در تلویزیون

ترکیب بندی مثلثی زمانی روی میدهد که جایگذاری سوژه ها و یا گروهی از عناصر صحنه شکل یک مثلث را به خود بگیرند.  کاربرد این ترکیب بندی گاهی برای ایجاد عمق در صحنه، شکستن صحنه برای دستیابی به ترکیبی متفاوت از فاصله گذاری و موقعیت دهی  و بیشترین کاربرد آن برای ایجاد ارتباط بین سه سوژه متفاوت است.

اگر نگاهی به این تصاویر مرجع بیاندازید متوجه خواهید شد که آنها به عنوان پوزهای حد بالا و پایین و یا به عبارت بهتر پوزهای عمل استفاده میشوند. میتوانید به خوبی وزن و نیرو را در این پوزها حس کنید و خط عمل آنها را ببینید. فضای منفی اطراف هر پوز سیاهه ای بسیار خوب از آنها میسازد.

وضوح در زبان بصری کمک میکند تا انیمیشنی زیبا بسازید.

درتصویر بالا ترکیب پوزهای متمایز  صحنه پردازی زیبایی ساخته است.

در تصویر زیر ، قاب پنجره و برفی که روی آن نشسته، پرسپکتیو سقف و شومینه، محل کارکترها ( که همگی در اندازه ها و قواره های مختلفند)،  زاویه صندلی ها، محل چراغ و… همگی دست به دست هم داده اند تا ترکیبی ساده اما بسیار دلپذیر و جذاب از حس صحنه را در ذهن مخاطب ثبت کنند.

در تصاویر زیر ببینید که چگونه خط اکشن رفتار کارکتر را با صحنه پردازی و حس هر پلان هماهنگ کرده است.

چند ترکیب بندی مثلثی و همچنین چند نمونه دیگر از خط عمل که بازیگری را بین کارکتر ها رد و بدل میکند.

صحنه پردازی شامل ابعاد بسیار گوناگونی است. ترکیب بندی، نور پردازی،عمق پرسپکتیو،زاویه دوربین،فضای منفی،تعادل بصری،ابعاد کارکتر در مقایسه با سایر عناصر صحنه،پرهیز از خطوط مماس، موازی و قرینگی،استفاده از ابعاد، اندازه و شکل کلی به عنوان بخشی از شخصیت کارکتر، استفاده متعادل از خطوط مستقیم منحنی در پوز یک کارکتر برای تقویت عمل و بازیگری او،  رفتار و بازی کاراکتر، حالتهای احساسی چهره و استفاده صحیح از زبان بدن نقش بسیار مهمی در جذاب شدن انیمیشن شما دارد. هر چه پوز های قویتری به کار ببرید انیمیشن شما جذاب تر  خواهد شد. و خط اکشن میتواند در خلق پوزهای قوی به شما کمک کند.

مطالعه کنید:  فیلم سینمایی «پت پستچی» اکران شد

منبع: floobynooby

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۹ / ۵٫ ۱۸

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

66 + = 69

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.