اخبارانیمیشن ایران

در آخرین نشست بررسی آثار پویانمایی مطرح شد

1.79Kviews
۰
(۰)

نوآوری شرط اصلی انیمیشن کوتاه است

 در آخرین نشست بررسی آثار پویانمایی مطرح شد

محمدعلی صفورا درباره انیمیشن کوتاه، گفت: فیلمسازی پروسه‌ای سخت است که تنها نیازمند داشته‌های دراماتیک و فنی بسیار است. در انیمیشن کوتاه و تجربی خلاقیت و نوآوری حرف اول را می‌زند.

به گزارش خانه انیمیشن به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم کوتاه، سومین نشست بررسی آثار پویانمایی در آخرین شب از جشنواره فیلم کوتاه تهران با حضور دکتر محمدعلی صفورا و جمعی از انیمیشن‌سازان برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد علی صفورا ضمن اشاره به لزوم حضور تهیه کننده حرفه‌ای در سینمای انیمیشن، عنوان کرد: کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دو مرکزی هستند که به سینمای انیمیشن توجه ویژه دارند و حمایت آن‌ها از انیمیشن باعث رشد کیفیت آثار این حوزه  می‌شود.

وی با اشاره به انیمیشن «رویاها در یک روز» ساخته صادق جوادی، گفت: این فیلم از ۴ اپیزود تشکیل شده است و درواقع یک انیمیشن مستند و ترکیبی است. متاسفانه در سینمای ما از انیمیشن‌های ترکیبی غفلت شده است در صورتی که این فیلم‌ها کارکردهای فراوانی دارند و می‌توانند برای مخاطب جذابیت زیادی داشته باشند.

وی اضافه کرد: در «رویاها در یک روز» واقعیت و خیال درهم آمیخته می‌شود و فضای خوبی بوجود می‌آید اما فیلم بزرگسالانه است و برای مخاطب کودک قابل فهم نیست. یکی از مشکلات این انیمیشن  هماهنگی کامل صدا و تصویر است. تصاویر تنها نباید نشانگر آنچه که توسط گوینده متن گفته می‌شود باشند. تصاویر باید به غیر از کلام آزادی عمل داشته و تکینیک در آن‌ها لحاظ شود.

مطالعه کنید:  اطلاعات تازه از کامیک کان ۲۰۱۳: جشنواره‌ی فیلم‌های سترگ جریان اصلی

صادق جوادی نیز درباره انیمیشن «رویاها در یک روز»، بیان کرد: این فیلم به سفارش کانون پرورش فکری ساخته شد و قرار بود از روی کتابی با عنوان «دستگاه مغز و اعصاب» نسخه‌ای انیمیشنی بوجود بیاوریم اما متوجه شدیم که در این حوزه انیمیشن‌های خارجی خوبی ساخته شده است. بنابراین طرحم را عوض کردم و در واقع آن کتاب بهانه‌ای برای ساخت این مستند شد.

در ادامه صفورا با اشاره به انیمیشن «زیر پوست برف»، گفت: این فیلم دومین تجربه لیلا وفادار قهفرخی است و چون مستندساز با اتکا به تجربیات خود دست به ساخت انیمیشن زده است از ارزش بالایی برخوردار است. فیلم ساختار مشخص و کلاسیکی دارد و پایان‌بندی آن بسیار خوب است.

وی با اشاره به ایده این انیمیشن، اشاره داشت: قصه فیلم کلیشه‌ای است اما فیلم از نظر فرم خلاق و نوآور است . در پایان داستان، شخصیت به آدم برفی تبدیل می‌شود و سازدهنی به جای لب او قرار می‌گیرد. فیلم به لحاظ بصری برگرفته ار تکنیک‌های نقاشی غیرمدرن است.

لیلا وفادار قهفرخی درباره انیمیشن «زیر پوست برف»، عنوان کرد: من انیمیشن را به صورت تجربی یاد گرفته‌ام و سعی می‌کنم در هر کاری دست به تجربه‌های تازه بزنم. ایده این فیلم در یک روز برفی به ذهنم رسید اما در ادامه سازدهنی را به فیلم اضافه کردم.

صفورا همچنین درباره انیمیشن کوتاه «اکتسابات انتسابی» به کارگردانی سمانه شجاعی، اشاره داشت: این فیلم برآمده از یک کار دانشجویی است اما ایده‌ای خاص و جهان بینی متفاوتی دارد. از نظر بصری خانواده ای را با شاخصه‌های خاص و مشکلات ظاهری می‌بینیم که این نکات منفی عامل جذابیت کار می‌شود.

مطالعه کنید:  تیزر بازی Strike Vector EX

وی افزود: در این فیلم یک خانواده خودکم بین و البته ایرانی نشان داده می‌شود اما چون هر فیلمی بازنمایی جامعه است این انیمیشن نیز نظام نشانه‌ای خاصی دارد که نقاط منفی آن برجسته است. فیلم ناامیدانه و مایوس است و با لحن انتقادی به جبر تاریخی اشاره می‌کند.

سمانه شجاعی در باره انیمشن کوتاهش، گفت: من نویسنده «اکتسابات انتسابی» نیستم. دلم می‌خواست از بین طرح‌های مختلف این قصه را انتخاب کرده و بسازم. ما در این طرح به خانواده‌ای زشت فکر کرده بودیم که خودشان به خودشان آسیب می‌رسانند. من سعی کردم با جذابیت نور و رنگ از تلخی داستان بکاهم اما سیاه بودن یک سوژه و انتخاب آن خیلی قابل توضیح نیست.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.