تماس با ما

خانه انیمیشن ، خانه ایست برای تمام خانواده ی بزرگ انیمیشن ایران.

- Advertisement -
آموزشاخبارمقالات

سه روش براي شروع انیمیت

2.37Kviews

سه روش براي شروع انیمیت

 

١راه طبيعي: يك راست برو سر اصل مطلب!

ما بي مقدمه شروع به کشيدن نقاشي ها مي کنيم تا بعد ببينيم چه مي شود . مثل بچه مدرسه اي هایي که در گوشه کتاب درسي خود نقاشي مي کشند و سپس شماره هاي نقاشي را  مي نويسند.

 «وولي راتيرمان» کارگردان و انيماتور شرکت ديزني مي گفت:

»وقتي نمي دونستم که چي كار مي خواهم بكنم ، يك راست و بي مقدمه مي رفتم سراغ اصل مطلب و شروع به کشيد مي کردم. بيشتر مواقع نمي دانستم چه کار مي کنم ولي بازي خوبي بود

بعضي وقتها به چيزهايي مي رسيد که به هيچ صورت ديگري  نميشد به آن رسيد

 

خوبي کار 

يك احساس و موج طبيعي در حرکات و اشكال کارمان خواهد بود

يك احساس حيات در کار وجود خواهد داشت . 

 در اين روش خيلي خلاقيت ها وجود دارد (شايد اصلاً همه چيز عوض شود)

حس ششم شروع به کار مي کند مثل نويسنده ها که بعضي وقت ها مي گويند: «شخصيتشون بهشون ميگه صحنة بعدي چه اتفاقي بايد بيفتد«.

امكان دارد غير ممكن را ممكن بسازيم (يك جادوي واقعي!) 

کار خيلي جذاب خواهد بود

 

بدي کار 

کارها غير قابل احتساب هستند

زمان طولاني مي شود و پايان کار معلوم نيست

شخصيت ها تغيير پيدا مي کنند

امكان دارد که موضوع اصلي را از دست بدهيم. و به آن چيزي که از اول  ميخواستيم برسيم نخواهيم رسيد

کارگردان از دست ما هميشه عصباني خواهد بود و علت اصليش اين است که از کار ما سر در نخواهد آورد

خيلي کار مي برد تا خراب کاري ها باز سازي شوند و دستياري سخت خواهد شد

خيلي کار گران تمام خواهد شد و به همين جهت تهيه کننده از ما نفرت خواهد داشت

روي اعصاب ما اثر بدي خواهد داشت مخصوصاً در زمان هاي پاياني کار وقتي متوجه  مي شويم که کاري را صورت  نداده ايم در آن وقت ما را جزء ديوانه ها بحساب خواهند برد.

 

٢-راه محاسبه شده (حالت به حالت!) 

اول تصميم  مي گيريم که کدام نقاشي ها از همه مهمتر هستند. نقاشي هاي قصه گوو، نقاشي هاي کليدي هستند! بعد تصميم مي گيريم که نقاشي های مهم بعدی کدامند و مهمترين جاها(POSITIONS)   کپي بايد قرار بگيرند. اين ها نقاشي هاي کرانه اي و هر چيز مهم ديگر هستند. بعد مي آييم و حساب مي کنيم که چگونه از يك حالت به حالت ديگر تغيير حالت بدهيم و بهترين تغيير حالت را انتخاب مي کنيم . اين ها در  واقع طرح هاي شكست و يا ميانة اصلي هستند بعد مي توانيم به راحتي نقشه نشان ها را در بياوريم از فرموله اي مثل روان کردن (ease in and out)  استفاده کنيم و طرح هاي آخري را براي دستيار مشخص بكنيم

براي اينكه به شما نشان بدهیم چقدر روش حالت به حالت ديگر تاثير گذار است مي خواهیم براي شما اتفاقي را که خود کن اندرسون(KEN ANDERSON)  تعريف کرده است را بگويیم. کن آندرسون استاد بزرگ کارگردان هنري و طراح کمپاني ديزني: «وقتي داشتم براي فيلم سفيد برفي و هفت کوتوله ها طراحي ميکردم طرح هاي خيلي زيادي براي گرامپي(GRUMPY)  کشيدم و هر صحنه را دقیقاً توضيح دادم

طرح هاي کن بعداً به انيماتوری که مسؤول متحرك سازي (GRUMPY)  گرامپي بود داده شد. او هم فقط چند نقشه نشان کنار نقاشي هاي آن کشيده بود بقيه کار را به همراه طرح ها به دستيار خود واگذار کرده بود و بدين ترتيب هنر غير قابل تصور کن آندرسن به اسم اون بابا در آمد.

 

عواقب خوب 

همه چيز واضح خواهد بود

نكات صحنه ها کاملاً واضح و زيبا خواهد بود.

حساب شده و منظم و منطقي است.

مي توانيم نقاشي هاي قشنگي بدست بياوريم و حالت و مكانها مشخص و خوانا خواهند بود.

همه چيز منظم است هر چيز جاي خودش خواهد بود، همه چيز همان طوري که بايد اتفاق ميافتاد، اتفاق بيافتد سروقت و به موقع نيز به جواب مي رسيم

کارگردان از ما خيلي خوشش خواهد آمد.

دستياري راحت خواهد بود

کار سريع پيش خواهد رفت و به ما اين اجازه داده خواهد شد که روي صحنه هاي بيشتري کار کنيم

تهيه کننده از ما خوشش خواهد آمد.

خيالمان راحت است که يك پا در هوا نيستيم

پول بيشتري به ما داده خواهد شد چون فكر ميکنند که ما خيلي به کارمان وارد هستيم و مسلماً جزء گروه ديوانه ها محسوب نمي شويم

 

عواقب بد 

ولي يك چيز خيلي مهم : ما آن موج و احساس را از دست خواهيم داد

اکشن ها و صحنه ها شايد کمي  غير طبيعي شوند

اگر بخواهيم براي اينكه سرپوش سر اين قضيه بگذاريم و کلي چيز به صحنه اضافه کنيم کار بدتر خواهد شد و صحنه ها غير طبيعي تر خواهند شد

امكان دارد که کار کمي خشك از آب در آيد

پس جادو چي؟ 

تهيه کننده ها باید هميشه کارشان را به موقع تحویل بدهند

براي همين کار خيلي زيبا و وقت گير هيچ جايزه و تشويقي وجود ندارد. من (ریچارد ویلیامز) اين حرفها را از روي تجربه مي گويم. من در هر دو ور ديوار کار کردم. کسي بخاطر جادو به شما پولي نخواهد داد بلكه از شما اين انتظار مي رود که کار را سر وقت تحويل بدهيد. پس واضح است که بهترين روش کار کردن راه سوم است و آن:

 

٣تلفيقي از روش اول و دوم

اول در نظر  ميگيريم که چه کاري مي خواهيم انجام بدهيم. با کشيدن نقاشي هاي ساده و سريع (استوری برد) (بد نيست که اين کار را به هر دو روش قبلي انجام دهيم) بعد نقاشي هاي بزرگ را کشيده و از نقاشي هاي قصه گو و يا کليدي شروع مي کنيم. سپس به سراغ کرانه ها مي رويم و ديگر طرح ها به طور مثال براي حالات انتظار يا مكانهايي که دست و يا پا با چيزي برخورد مي کنند

حال ما همان نظمي را که نظام حالت به حالت داشت را بدست خواهيم گرفت. 

ولي هم اکنون ما از اين کليدها و کرانه هاي مهم به عنوان راهنما استفاده مي کنيم تا به آن چيزي که از قبل  مي خواستيم برسيم

بعد از اينكه تقریباً تمامي کار را تحت نظر خود قرار داديم باز از نو شروع مي کنيم . هر کاري را به موقع انجام بدهيد. با توجه به اطلاعاتي که ما اکنون در دست داريم به پيش مي رويم و آن موج و احساس را به وجود  مي آوريم تا اينكه روي يك ريل بيفتيم

در همين راستا، نقاشي هاي مختلفي را از زواياي مختلفي ميکشيم و براي اين کار با مهمترين نقاشي شروع مي کنيم . امكان دارد که ما مجبور شويم يك کار را چند بار تكرار کنيم و  يا به چند کليد و يا کرانه تغييراتي بدهيم و مكانه اي بعضي را تعويض کنيم.  

پس

ابتدا حالت اول را در نظر گرفته و با استفاده از تمام نيرو ها کار را به اتمام  مي رسانيم

سپس همين کار را با حالت دوم و حالت سوم و به همين ترتيب الي آخر

سپس در آخر مو، دم و ديگر  چيزها  را  به صحنه اضافه  مي کنيم

 

عواقب خوب  

کار به اين طريق به ما کمك مي کند که با يك سيستم منظم و حالت بعد از حالت و يك نتيجه طبيعي به همراه يك موج آزاد مستقيم به پيش برويم

يك حالت توازن بين يك کار برنامه ريزي شود و يك کار خود به خود و با خلاقيت است.

توازني بين خونسردي و مصيبت است .

 

عواقب بد 

 تا آنجايي كه من در جريانم هيچ بدي اي در اين کار نيست. 

 

 

مطالعه کنید:  انیمیشن ایران

برگرفته از کتاب کیت بقای انیماتور اثر ریچارد ویلیامز

خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا / ۵٫

Leave a Response

7 + 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.