اخبارانیمیشن ایران

ضرورت رعایت چرخه ۴ مرحله ای برای ایجاد هیجان و جذابیت در انیمیشن

4.07Kviews
۰
(۰)

انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) به بهانه روز جهانی انیمیشن روز سه شنبه ۱۶ آبان ماه، میزبان هنرمندان بود.

به گزارش خانه انیمیشن ، در این نشست که با همکاری خانه هنرمندان ایران صورت گرفت، موضوعات طنز، صداسازی، روانشناسی مخاطب و موسیقی در انیمیشن مورد بررسی قرار گرفت.

نورالدین زرین کلک

“نورالدین زرین کلک” به عنوان نخستین سخنران،  با اشاره به دهمین سالروز جهانی انیمیشن، گفت: با وجودی که این اتفاق با ۴۰ سال تأخیر صورت گرفته است، اما بهتر است بدانیم مبتکر روز جهانی انیمیشن فرانسوی ها بودند که با نمایش یک فیلم در یک سینما، نسبت به جهانی ساختن این روز تأکید کردند.

روز انیمیشن

وی با تأکید بر این که آسیفای ایران از نظر اعضاء، دومین آسیفای جهانی به شمار می آید و بعد از آسیفای هالیوود قرار دارد، افزود : توانمند ایرانی در این حوزه می توانند با اندکی پشتکار بیشتر، به رتبه های بالاتری دست یابند.

بنیامین طالبی­ نژاد

بنا به این گزارش، “بنیامین طالبی­ نژاد” و “اسکویی” با موضوع روانشناسی در فیلمنامه های انیمیشن ، از دیگر سخنرانان این جلسه بودند.

طالبی نژاد ، با تأکید بر این که درک و آنالیز کردن حقیقت، یکی از اصول جذابیت فیلمنامه های انیمیشنی است، گفت: واژه­ای مانند جذابیت واژه­ای انتزاعی است که معنای خود را از پدیده­هایی به دست می­آورد که در روانشناسی به آن رفتارشناسی می گویند و رفتارشناسی شامل مواردی چون سن، فرهنگ، جنسیت، محل تولد و غیره می شود که در رفتار انسان مؤثر است.

وی، با اشاره به چگونگی نگارش فیلمنامه جذاب در انیمیشن ، توضیح داد : پس از دقت در اصول این مهم، با دعوت به عمل آوردن از همکاری متخصص جهت نوشتن فیلمنامه، که به نوعی مخاطب نیز باشد می تواند در این امر کمک شایانی نماید.

مطالعه کنید:  تیزر انیمیشنکوتاه «جبیر» به کارگردانی ریحانه میرهاشمی رونمایی شد

وی با تأکید بر این که برای ایجاد هیجان و جذابیت در فیلمنامه، رعایت چرخه­ای ۴ مرحله ای، ضرورت دارد، تصریح کرد: تحلیل، برنامه­ریزی و تصمیم­گیری، عمل کردن و فهمیدن نتیجه، به ترتیب مراحل این چرخه هستند.

عربانی

” عربانی” به عنوان سومین سخنران، شعر طنزی با مضمون انیمیشن خواند و سپس فیلم انیمیشن “تنهایی” ساخته “مهرداد شیخان” نمایش داده شد که کار صداگذاری آن را “بهروز شهامت” انجام داده بود.

“شهامت” در این نشست، ضمن اظهار تأسف از این که برخی از افراد، از بحث “صدا” به عنوان یک تکنیک نام می برند، تصریح کرد: صدا، فقط تکنیک نیست، بلکه خلاقیت و فکر است و در صورتی که این نکته در نظر گرفته شود، بی شک در کارهایمان موفق­تر از حال خواهیم شد.

“عباس دبیردانش” استاد دانشگاه فرانسه نیز، با اشاره به شیوه صحیح ساخت موسیقی انیمیشن، پاسخگوی پرسش حاضران این نشست بود.

خلعتبری

“فردین خلعتبری” به عنوان آخرین سخنران این نشست، موسیقی در انیمیشن و سینما را مورد توجه قرار داد و گفت: تنها تعداد اندکی انیمیشن در ایران ساخته شده که تداعی گر بخش فرهنگی و نوستالژیک کشور می باشد و این در حالی است که ما با پتانسیل های بی شماری که در این زمینه داریم می توانیم، قوی تر از آنچه هستیم عمل کنیم.

وی با تأکید بر این که موسیقی کارهای انیمیشنی که می بینیم تقلید نادرست و نا واضحی از از آثار اروپای شرقی است، افزود: توقع از آهنگسازان برای استفاده از موسیقی نوی ایرانی در آثارشان، توقع نابجایی نیست، چنان که جنس موسیقی بخش فقدان صوتی را جبران می­ کند.

مطالعه کنید:  شماره های افسانه ای:۷ اثری از مهدی علی بیگی

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

85 + = 87

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.