آموزشاخبارمقالات

فیزیک در انیمیشن: عمل و عکس العمل

5.58Kviews
۳٫۳
(۳)

فیزیک در انیمیشن: عمل و عکس العمل

آشنایی با اصل ششم و آخر فیزیک در انیمیشن

شما احتمالا با دوازده اصل انیمیشن، که در کتاب «توهم زندگی» توسط انیماتور های دیزنی «اولی جانستون» و «فرانک توماس» بیان شده است آشنایی دارید (فشردگی و کشیدگی، پیش ‌بینی، خلاصه گویی، انیمیت مستقیم و حالت به حالت، دنباله ‌ها و حرکت لب به لب (اورلپ)، سرعت و کاهش سرعت، قوس، انیمیشن ‌های ثانویه، زمان ‌بندی، اغراق، طراحی، جذبه). در این سری مقالات ما قصد داریم که شما را با شش اصل فیزیک در انیمیشن آشنا کنیم:

 

·        زمان بندی، فاصله و مقیاس

·        قانون اینرسی

·        حرکت و نیرو

·        مرکز ثقل

·        افزایش و کاهش وزن

·        عمل و عکس العمل

 

و در این مقاله ما به اصل آخر فیزیک در انیمیشن خواهیم پرداخت:

اصل ششم : عمل و عکس العمل

این اصل از انیمیشن در واقع همان قانون سوم نیوتن است و به این معناست که هر گاه یک کاراکتر با یک شی (یا با کاراکتر دیگر) در تعامل باشد، هر دو آن ها تحت تاثیر نیروی یکدیگر قرار می گیرند. «پاول هویت» این قانون را به این صورت توضیح می دهد “شما نمی توانید چیزی را لمس کنید بدون اینکه خود شما لمس شوید”. تعریف سنتی این قانون هم که به این صورت است هر عملی را عکس العملی است؛ مساوی آن و در جهت خلاف آن که البته این قانون به قانون کنش و واکنش هم معروف می ‌باشد. یعنی هر گاه جسمی به جسمی دیگر نیرو وارد کند جسم دوم نیز نیرویی به همان بزرگی ولی در خلاف جهت بر جسم اول وارد می ‌کند.

مطالعه کنید:  انتقاد یک کارگردان از بی توجهی به حوزه انیمیشن

بیایید جز به جز این قانون را مورد بررسی قرار دهیم. در ابتدا، عمل و عکس العمل یک جفت از نیروهای مچ شده با هم هستند. برای مثال آنچه که در عکس زیر مشاهد می کنید را در نظر بگیرید.

 

 فرض شده است که آقای X به آقای Y مشت می زند، در اینجا عمل ما ضربه مشت آقای X به صورت آقای Y است، و عکس العمل ما یا واکنش این عمل نیرویی است که از طرف صورت آقای Y به مشت آقای X  باز می گردد. دوم اینکه، هر دو این نیرو ها سریع و آنی هستند و بنابراین مشتی که آقای Y در دفاع از خودش به آقای X می زند را نمی توان به عنوان عکس العمل در نظر گرفت ، این ضربه او یک حرکت و عمل جدید است.

بنابر این اگر آقای X به عنوان مثال ضربه ای با نیروی ۱۰۰ کیلو نیوتن به صورت آقای Y بزند به همین مقدار نیرو هم به مشت او برگشت خواهد خورد. تا زمانی که نیرو ها باعث تغییر در اندازه حرکت شوند که باعث می شوند سر آقای Y شروع به حرکت به سمت چپ کند، این در حالی است که مشت آقای X به سمت راست (مخالف) حرکت می کند تا از حرکت بایستد. برای انیمیت موفق یک همچین صحنه ای، نیاز است که عمل و عکس العمل با هم مچ شوند. اشتباه متداولی که در این صحنه ها به وقوع می پیوندد این است که تمرکز ما بر روی انیمیت حرکت آقای Y است در حالی که عکس العمل یا واکنشی که به طور همزمان به آقای X وارد می شود را نادیده می گیریم.

مطالعه کنید:  تریلر جدید انیمیشن Cars 3 منتشر شد

 

قضاوت در مورد تاثیرات کنش و واکنش تا حدودی پیچیده است چون باید برای قضاوت درست در این مورد چندین و چند نیرویی که در صحنه وجود دارد را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

 

 می توانیم به عنوان مثال فردی را در نظر بگیریم که در حال هل دادن یک تخته سنگ بزرگ است. مرد به سنگ نیرو وارد می کند و سنگ هم به مرد همین مقدار فشار  را وارد می کند. اگر بر زیر هر دوی آن ها چرخ هایی وجود داشت با هل دادن مرد، مرد به سمت عقب و سنگ به سمت جلو حرکت می کرد و از هم دور می شدند. اما این مرد پا برهنه است و در اینجا مجموعه ای از نیرو های کنش و واکنش حضور دارند: نیرویی که مرد به طرف زمین وارد می کند و نیرویی که زمین همسو با مرد به او وارد می کند. به منظور هل دادن این تخته سنگ به سمت جلو، نیرویی که از پای مرد خارج می شود نمی تواند از نیرویی که از دست او خارج می شود کمتر باشد. در نظر گرفتن تمام این کنش ها و واکنش ها در انیمیت باعث باور پذیر تر شدن صحنه برای بیننده می شود.

در آخر، اصل کنش و واکنش ها که در اینجا با هم بررسی کردیم بیشتر در صحنه های اکشن فیلم های انیمیشنی و لایو اکشن  به وضوح قابل رویت است. زمانی که قهرمان ها مشتی محکم را به حریف خود وارد می کنند و یا با یک تفنگ که لگد زیادی دارد شروع به شلیک به طرف مقابل می کنند، اگر نیرو های عمل و عکس العمل نادیده گرفته شوند و یا به درستی به تصویر کشیده نشود، صحنه برای بیننده کاملا بی روح به نظر می رسد و در اینجا می توان گفت که انیمیشن ما با شکست مواجه شده است.

مطالعه کنید:  آیین اختتامیه جشنواره انیمیشن بسیج برگزار می‌شود

منبع: Algarcia

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۳ / ۵٫ ۳

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

30 + = 36

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.