اخبارانیمیشن ایران

معرفی شخصیت‌ها و مکان‌های برجسته ایران در انیمیشن «ایران ما»

3.83Kviews
۰
(۰)

انیمیشن «ایران ما» یک مجموعه ۱۰۹ قسمتی به شیوه موشن  گرافیک و استاپ ایران ماموشن طی سال ۹۱ ساخته شده است. این مجموعه در آیتم‌های دو و سه دقیقه‌ای به معرفی شخصیت‌های برجسته تاریخی، فرهنگی و هنری ایران و معرفی مکان‌های دیدنی و تاریخی و مذهبی کشورمان می‌پردازد.

«علی مریخی» تهیه‌کننده این مجموعه است که مصاحبه خبرگزاری فارس با او را در ادامه می‌خوانید:

**آقای مریخی ابتدا درباره مجموعه انیمیشن «ایران ما» توضیح می‌دهید؟

کل شخصیت‌های معرفی شده در این آیتم‌ها ۵۵ و بناهای دیدنی نیز ۵۴ قسمت است، در این شیوه که بصورت معما گونه فرایند تکوین تصویر چهره یک شخصیت و یا بنای تاریخی به مدد نریشن و صدای فاخر پرویز بهرام طرح موضوع می‌شود و همزمان تصویر کامل و در نهایت بصورت تصویر کامل معرفی و اطلاعات کاملی به بیننده خود عرضه می‌کند. در این شیوه بیننده مراحل طراحی نقاشی را آموزش می‌بیند و جدای از ارتقای اطلاعات عمومی به جنبه آموزشی هنر نقاشی نیز برای مخاطبین خردسال و نوجوان می‌پردازد. اعتقاد داریم با این شیوه که در قالب چیستان به معرفی بنا و یا یک شخصیت می پردازیم در عین ایجاد سوال و دادن اطلاعات با ایجاد پرسش، دانش عمومی بیننده در حافظه طولانی مدت برای سالیان زیاد ثبت و ماندنی خواهد شد.

شخصیت‌ها و بناهای که انتخاب شده عمدتا از مفاخر و ابنیه های معروف کشور هستند که برای مخاطب ایرانی دانستن این اطلاعات جذاب و دیدنی است . امیدوارم پس از بازخورد این مجموعه ۱۰۹ قسمتی در ادامه براساس کتاب علما و شخصیتهای شیعه نوشته دکتر علی اکبر ولایتی به معرفی تعداد زیادتری از شخصیت‌های تاثیرگذار کشور بپردازیم.

**وضعیت فعلی انیمیشن در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در حال حاضر با توجه به گرایش نرم افزارهای تخصصی ساخت انیمیشن و خیل زیاد علاقه‌مندان به این رشته وضعیت مناسبی در تولید در کشور وجود دارد، ولی عمدتا بدون دانستن دانش تخصصی انیمیشن و طراحی از ساختار ضعیفی در ساخت برخوردارند، گرایش به انیمیشن سه بعدی و سهل و ممتنع بودن این شیوه و امکانات و جذابیت‌های که این نرم افزار در اختیار سازندگان قرار می‌دهد، باعث شده با این جذابیت‌های بصری و نرم افزار و پلاگینهای موجود در بازار ضعف ساختاری طراحی و زیبایی شناسانه هنری آن را پنهان کنند. گرایش به فضای مذهبی دست نویسنده‌های محدود در این فضا را برای تخیل و قصه سرایی توأم با فانتزی می‌بندد چون تنها مرجع نیاز و خرید این انیمیشن‌ها صدا و سیماست و سازندگان عمدتا سعی می‌کنند به سبک و سیاق و رضایت مندی این بخش بپردازند و عمدتا  سازندگان انیمیشن و طراحان سعی میکنند در ارائه ایده‌ای نو اجتناب کنند هرچند که مسئولین امر هم دنبال فضای جدیدی جز قصه‌های دینی و برداشت‌های آزاد از دنیای حیوانات برگرفته از کلیه و دمنه و افسانه‌های از این دست نیستند و این باعث می‌شود نویسنده‌ها و طراح‌ها صرفا براساس ساخت برنامه‌های سفارشی کار کنند. بوروکراسی اداری و دست و پا گیر و اعمال نظرهای غیر تخصصی و سلیقه‌ای در افت انیمیشن موثر است، ظاهرا کمیت و افزایش تولید برای ساخت برنامه بیش از کیفیت اهمیت دارد و طی این سالها صدا و سیما به جهت مصرفی بودن و انتقال مفاهیم خاص در تولید آثار موفقی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جز چند کار انگشت شمار موفق نبوده است.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه شیرینی مادربزرگ

به همین جهت عدم پرداخت پول و قوانین و جلسات متعدد دست و پا گیر که تولید کار را به تاخیر می‌اندازد انرژی برای هنرمندان متخصص و حرفه‌ای در این زمینه نگذاشته و در برخی موارد عطا را به لقایش بخشیده و کار نمی‌کنند. یا به سمت ساخت آگهی تلویزیونی و ساخت انیمیشن و آرم استیشن برای برنامه‌های شبکه داخلی و یا خارجی می‌پردازند.

بنابرگزارش فارس، تولیدات موسسه وابسته به صدا و سیما می‌توانست بیش از این و با کیفیت‌تر باشد اگر موانع، اتاق‌ها و جلسات دست و پاگیر کمتری وجود داشت. نگرفتن پول در زمان اتمام کار و تاخیر در پرداختها هم انگیزه‌ها را کم کرده و بی‌پولی فعلی سازمان مزید بر کاهش تولیدات شده است که امیدوارم با مدیریت صحیح حل شود و هنرمندان واقعی سفارش کار داده شود نه اپراتورهای مطلع از نرم افزارها بدون دانش طراحی . در حال حاضر به جای سفارش، طراح و یا یک نویسنده از سر بیکاری کاری را پیگیری میکند تا به نتیجه برسد نه براساس سفارش و توانائی هنرمند.

**البته نمی‌توان تاثیر راه اندازی شبکه پویا را در ارتقاء کیفی انیمیشن‌های تولید شده نادیده گرفت.

البته با توجه به مخاطب محدود دستگاه ست تاپ باکس و دسترسی کمی از مردم به نظر می‌رسد که دسته کمی از مردم این شبکه را می‌بینند ولی همین تعداد هم با دیدن شبکه پویا با توانایی و مقابله با آثار خارجی متوجه پیشرفت در برخی از کارها می‌شوند. بنظر من شبکه پویا در معرفی انیمیشن تلویزیونی ایرانی موفق بوده و ای کاش میشد همزمان بخش‌هایی از این آثار برجسته برای نمایش عموم از شبکه ۲ سیما هم پخش میشد.

مطالعه کنید:  انیمیشن هایی که در سال 2018 خواهیم دید

**بعد از یکسال از راه اندازی شبکه پویا، فکر می‌کنید هنوز جای خود را باز نکرده؟

دو دستگی آثار خارجی و ایرانی بشدت محسوس است و به نظر می‌رسد در کنداکتور باید برنامه به گونه‌ای چینش شود که لطمه‌ای به هریک از آثار بخصوص آثار ایرانی نزند. پخش کارتون‌های قدیمی حس نوستالژیک و زیبای به کار داده و امیدوارم که با پخش کارهای جشنواره‌ای خارجی برای مخاطبین خاص که هنرمندان داخل کشور را تشکیل می‌دهد در ارتقاء و دانش آنان بیافزاید

**چه خلاقیت‌ها و نوآوریهایی باید در کار انیمیشن مد نظر قرار بگیرد؟

هنر مدرن به سمت سادگی و ایجاز در تصویر می‌رود و با توجه به پیشینه‌ام در حوزه گرافیک و ویدئو گرافیک سعی کردم فقط بصورت موجز و موثر بدون جذابیت‌های غیر منطقی و اشباع از رنگ برای بیننده‌ای که در طی روز صدها تصویر گرافیکی و برنامه‌ای تلویزیونی و اینترنتی و ماهواره ای را می بیند و با دانش تصویری روز آشناست به زبان امروزی صحبت و به القای مفهوم بپردازم در ظاهر امر این تصور در ذهن مسئولین متواتر شده که یک اثر هنر مانند انیمیشن باید پیچیده و پر از رنگ و تروکاژ باشد و اگر اینچنین نباشد این در زیر شاخه انیمیشن نیست و باید دستمزد کمی هم برایش هزینه کرد. در صورتی که هنر واقعی به صورت موجز موثر در حداقل زمان با بیننده با هر سطح و دانشی و فرهنگی ارتباط برقرار می‌کند نه اینکه براساس تعداد ساعت صرف شده و یا نرم افزار خاص و وزن کردن تعداد رنگ و شخصیت و کاراکتر و فضای بیشتر.

مطالعه کنید:  شبكه پويا يك ساله شد

اشکال از جایی شروع می‌شود که مقیاس دقیقه و ثانیه و نرم افزار  به کار رفته  ارزیابی می شود نه مفهوم اثر و نزدیکی به اصل و ذات  هنر  و اشکال دوم بی اطلاعی برخی از مسئولین از شیو ه ها جدید دنیا و اعمال سلیقه های کاملا شخصی که از منظر مردم کارها را قضاوت میکنند که البته کم هستند ولی هستند و تاثیر خود را می‌گذارند.

**نظر شما درباره ساخت انیمیشن‌های پرهزینه و حرفه‌ای نظیر تهران ۱۵۰۰ برای شبکه پویا و کودکان چیست؟

ساخت مجموعه ای شبیه تهران  1500 با این هزینه و قصه برای سازمان یک اشتباه محض است ولی با هزینه کم و قصه مناسب  و تیمی طراح و انیماتوریست با دانش که بدانند طی ۵ سال آینده زندگیشان از این راه تامین می‌شود، شدنی است.

عوامل تولید کننده مجموعه «ایران ما» عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: علی مریخی، نویسنده: مژگان مرادی. فریبا غفوری، تصویرساز: علی مریخی، ایمان یزدان پژوه، انیماتور: ایمان یزدان پژوه، سمیه سلطانعلیان، طراح میانی : سهند عمید . امین مریخی، کامپوزیت: رشید رهنما، گلناز اخوان، صداگذاری: عزیز محسنی، نریشن: پرویز بهرام، مجری طرح: جعفر فتوت.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

57 + = 60

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.