آموزشاخبارمقالات

نور (قسمت دوم)

2.47Kviews
۵
(۲)

بررسی نور و نورپردازی از اصول اولیه تا مباحث پیشرفته

نور زیاد و نور کم

بسیاری از صحنه هایی که ما می خواهیم به تصویر بکشیم نور به صورت بالانس شده ای در آن وجود دارد که به آن نور معمولی می گوییم. اما بعضی موقعیت های طبیعی وجود دارد که اشیا در معرض نور شدید و یا نور بسیار کم واقع می شوند همچون مه گرفتگی، یک روز برفی، گرگ و میش هوا و موقعیت های گوناگون دیگر. یک هنرمند ممکن است برای تاکید کردن بر موضوعی و یا القای یک حس خاص از این مورد بهره ببرد.

 

نور زیاد

تصاویر با نور زیاد عمدتا دارای نور سفید و یا نور با شدت زیاد هستند و روشن و کاملا واضح هستند. نورپردازی نور زیاد معمولا (و نه در همه مواقع) نرم است، و جزییات تقریبا در آن کم است. در موقعیت های طبیعی که نور زیاد در آن مشاهده می شود می توان به مه گرفتگی و یا روز برفی اشاره کرد، در این موارد سایه ها نیز به دلیل انبوه بازتاب های نور که در اطراف ما وجود دارند روشن هستند.

 

نور کم

تصاویر با نور کم به طور طبیعی نور بسیار کمی در درون آن ها مشاهد می شود. کنتراست در آن ها معمولا زیاد است و نورپردازی بسیار سخت است. نور کم می تواند یک محیط گرفته و غم آلود را خلق کند و معمولا برای القای این حس از این افکت استفاده می شود. معمولا موقعیت نور کم را در مواقع شب می توان یافت، اما موقعیت هایی همچون طوفان و یا در برخی صحنه های داخلی نیز وجود دارند.

 

تعادل رنگ سفید

معمولا تمام منابع نوری که ما در طول روز با آن مواجه می شویم دارای یک سری رنگ های اصلی هستند، با این حال مغز ما در فیلتر کردن آن ها به خوبی عمل می کند. تا زمانی که سه رنگ اصلی با هم مخلوط هستند، ذهن ما آن ها به صورت رنگ سفید تفسیر می کند. حتی زیر نورپردازی هایی که رنگ خاصی در آن بسیار شدید است ما قابلیت فیلتر کردن اطلاعاتی که از طریق چشم دریافت می کنیم را داریم و دید منطقی نسبت به رنگ ها و اشیا پیدا می کنیم.

مطالعه کنید:  رازگشایی از کد پنهانی فیلم‌ها و انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار!

واضح ترین راه برای به تصویر کشیدن این موضوع استفاده از یک دوربین دیجیتال با تنظیم تعادل نور سفید برای نور روز است: این یک تنظیم طبیعی است که رنگ هایی که به صورت واقعی در آن حضور دارند را بازتاب خواهد کرد. در مثال پایین تصویر گرفته شده با یک پنجره فعال(باز و روشن) به عنوان منبع نور گرفته شده است. نور به صورت طبیعی از پنجره به شی مورد نظر ما می تابد.

 

در مثال پایین ما نوری که از طرف پنجره می آید را مسدود کردیم و از یک لامپ ۶۰ وات به عنوان منبع نوری استفاده کردیم:

 

تفاوت این دو عکس بالا در رنگ ها ممکن است شما را متعجب کرده باشد، لامپ رشته ‌ای، نوری زرد/نارنجی را می تاباند. ذهن ما نور ها را به طوری تبدیل می کند که ما بتوانیم همانند عکس اول آن را مشاهد کنیم اما دوربین به صورت طبیعی واقعی رنگ ها را در این تصاویر به ما نشان می دهد.

برای این که به صورت واضح تری این مورد را مشاهده کنیم، در عکس پایینی که یک بعد از ظهر است ما از بیرون پنجره یک عکس گرفته ایم که نور نارنجی داخل را به وضوح برای ما نشان می دهد و این در حالی است که ما هنگامی که داخل هستیم نمی توانیم این نور را به صورت واقعی که هست مشاهده کنیم.

 

این مورد گاهی اوقات زمانی اتفاق می افتد که شما در سایه (جایی که نور آبی بسیار زیاد است) ایستاده اید. ما در اینجا نور خنثی را دریافت می کنیم اما در صورتی که در زیر نور به طرف سایه نگاه کنیم این رنگ آبی قابل مشاهده تر است. موقعیت های بسیار زیادی وجود دارد نور ها دارای یک طیف قوی هستند: نور مهتابی که معمولا سبز است، نور تیر چراغ برق که نارنجی عمیق است و یا نور غروب خورشید که به قرمزی می زند و …

مطالعه کنید:  آرت بوک انیمیشن «باد برمی‌خیزد» هایائو میازاکی

 

نورپردازی ۳  نقطه ای و دلیل بد بودن آن

کتاب های درسی با موضوع نورپردازی سه بعدی معمولا سه نور کلاسیک نقطه ای برای شروع کار را تشریح می کنند و تازه کار ها را تشویق می کنند تا از این ها برای نورپردازی صحنه خود استفاده کنند. این شیوه برای عکاسی به وجود آمده و به دلیل راحتی در استفاده و یادگیری، بسیار به این موضوع می پردازند. این نورپردازی ابتدایی شامل نور اصلی می شود که از یک طرف می تابد، و نور کم مخالف که از سمت مخالف می آید و نوری که از پشت برای روشن کردن لبه ها از آن استفاده می شود.

بزرگترین مشکل این موضوع این است که این نورپردازی مصنوعی است و بازتاب های واقعی در آن وجود ندارد. اگر شما به دنبال برای برجسته کردن و یا قابل تشخیص کردن چیزی هستید، استفاده از نور پشت به خصوص باید مورد توجه قرار بگیرد. نورپردازی پشت بسیار چیز موثری است اما باید به صورت هوشمندانه ای از آن استفاده کرد و آن را بدون دلیل و کورکورانه استفاده نکرد. این نورپردازی سه نقطه ای به سادگی درست می شود اما چیزی که باید مورد توجه قرار داد این است که این نور در دنیای واقعی به این صورت وجود ندارد، پس کاملا مصنوعی و غیر واقعی است. حقیقت این است که این موضوع و نوع نورپردازی تقریبا در تمام کتاب ها موجود است و به صورت کلیشه ای در آمده است و همین موضوع باعث خسته کننده بودن آن می شود.

مطالعه کنید:  جنگ پیشنهادات بر سر حق پخش سریال انیمیشنی "South Park" می تواند به 500 میلیون دلار برسد!

این نوع نورپردازی نیز خیلی وقت است که محبوبیت خود را از دست داده است و شما امروزه در کمتر فیلمی ممکن است آن را مشاهده کنید. اگر شما از نور محیط بتوانید برای نورپردازی استفاده کنید خیلی بهتر است تا برای ایجاد نور از منابع نوری مصنوعی برای نورپردازی استفاده کنید. دست به ابتکار بزنید و به جای این که زود سراغ نورپردازی های مصنوعی بروید تا جایی که می توانید از نور محیط و طبیعی استفاده کنید.


 

همه ما این نوع نورپردازی را در آتلیه های عکاسی دیده ایم و تقریبا همه عکس ها به یک شکل هستند چون از نورپردازی های مشابهی برای عکاسی آن ها استفاده شده است. نتیجه این نورپردازی باعث می شود تا عکس های گرفته شده، خسته کننده و بی روح باشد. اگر شما به دنبال سبک هنری خود هستید، از کلیشه ای بودن بپرهیزید و در بند فرمول های مرسوم قرار نگیرید و سعی کنید خلاقانه به این موضوع فکر کنید.

نور (قسمت اول)

این مطلب ادامه دارد…

 

منبع : itchy-animation

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 15 = 16

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.