آموزشاخبارمقالات

نور (قسمت ششم)

3.01Kviews
۰
(۰)

بررسی نور و نورپردازی از اصول اولیه تا مباحث پیشرفته

 

سایه باز

 

در سایه باز آسمان اصلی ترین منبع نوری ماست و به همین دلیل این نور دارای رنگ آبی قوی است. نوری که از طرف آسمان می رسد پخش شدگی بسیاری دارد و سایه های نرمی را ایجاد می کند.

نور در سایه باز همچنین می تواند تحت تاثیر نور بازتاب محیط هم باشد، به عنوان مثال دیوار های مجاور و نزدیک. شاخ و برگ و دیگر سطوح نیز می توانند در سایه باز تاثیر خود را بگذارند که در نتیجه آن ایجاد رنگ های متنوع است. اگر شما در جنگل انبوهی باشید که آسمان را نمی توانید ببینید و شاخ و برگ درختان آن را پوشانده است، نوری که شما از محیط دریافت می کنید به رنگ سبز است، و همین تاثیر می تواند بین درخت ها و چمن دیده شود.

 

 

آسمان پوشیده از ابر

 

نوری که آسمان پوشیده از ابر می آید بسته به نوع و ضخامت ابر و زمان روز بسیار می تواند متنوع باشد. بر خلاف نظر عامه مردم این نور می تواند بسیار زیبا و دارای ویژگی های بسیار جذابی باشد. زمانی که تمام آسمان به منزله یک منبع نور عمل می کند و این منبع نور بسیار نرم و به صورت پخش شدگی کامل به ما می رسد، سایه های بسیار نرمی را نیز تشکیل می دهد. کنتراست بسیار پایین است و اشباع رنگ ها معمولا بسیار زیاد است.

رنگ این نور بیشتر بستگی به زمان روز دارد. برخی بر این باورند که نوری که از آسمان پوشیده از ابر به ما می رسد آبی است و هر قدر ابر ها ضخامت بیشتری داشته باشند این نور نیز آبی تر می شود، در صورتی که در برخی اوقات چیز های متفاوت تری را می بینیم، به عنوان مثال زمانی که خورشید در نهایت تابش خود قرار دارد نوری که به ما می رسد سفید و یا خاکستری است و وقتی که ضخامت ابر ها بیشتر می شود این نور سفیر تر می شود. زمانی که موقعیت خورشید در آسمان پایین تر می آید نور آبی تر می شود و با گذشت زمان و غروب خورشید این موضوع بیشتر خود را نشان می دهد.

از نور آسمان پوشیده از ابر معمولا به عنوان یک نور خسته کننده یاد می شود، در صورتی که این نور می تواند بسیار زیبا هم باشد. به این دلیل نور بسیار نرم جذابیت خودش را دارد که برای نشان دادن رنگ ها و بافت اجسام بسیار عالی عمل می کند. سطوح بازتاب کننده در این نور می توانند بسیار جذاب به نظر برسند، ما بازتاب خود آسمان را در این نور می توانیم بر روی این سطوح ببینیم،  این موضوع بیشتر در سطح آب دیده می شود و البته بر روی سطوح فلزی براق همانند سطوح ماشین ها این موضوع نیز کاملا قابل مشاهده است.

مطالعه کنید:  معرفی مختصری از انواع انیمیشن و نحوه ساخت آنها

 

 

آسمان پوشیده از ابر روشن

 

در روزی که آسمان پوشیده از ابر های نازک است، ما می توانیم برخی نور های مستقیم کوچک را که از بین آن ها تابیده می شود را مشاهد کنیم و همین نور ها سایه های شدید تری ایجاد می کنند و تا زمانی که ابر جلوی نور مستقیم خورشید قرار دارد سایه ها نرم هستند. نور آسمان پوشیده از ابر نازک برای مقایسه کردن نوری که در آسمان بدون ابر و با ابر های ضخیم به ما می رسد بسیار خوب است.

در روزی که آسمان بوسیله ابر های نازک پوشیده شده است بر خلاف روزی که ابر های ضخیمی در آسمان داریم بافت های اجسام بسیار قابل مشاهده تر هستند. ابر های با ضخامت متفاوت و یا فاصله خالی که در بین آن ها قرار دارد می تواند بسیار به نشان دادن رنگ آسمان کمک کند. زمانی که ما ابر های نازکی را داریم رنگ ها در آسمان می توانند بسیار قابل توجه باشند، و آسمان در موقعیت هایی که ابر های نازک و یا شکسته داریم می تواند بسیار جذاب باشد. عامل دیگری که می تواند بر روی رنگ تاثیر بگذارد فاصله ابر ها است که می تواند رنگ های زرد و گاها نارنجی را به دلیل شکست نور حتی در میانه آسمان تشکیل دهند.

 

 

ابر شکسته، نور طوفانی، نور با نقاط رنگارنگ

 

دیدن این نور ها در محیط اطراف ما و در محیط های طبیعی بسیار عادی است، و ما این نور ها را با توجه به ویژگی هایی که دارند به ترتیبی که در بالا گفته شد تقسیم کرده ایم.

زمانی که ما ابر های شکسته ای در آسمان داریم نور های مختلفی را دریافت می کنیم چون در غیاب نور خورشید آسمان رنگ آبی خودش را می تاباند و نور خورشید هم از روزنه هایی که در ابر ها وجود دارد به صورت مستقیم می تابد و این ترکیب به گونه های بسیار متفاوتی می تواند باشد. ابر ها می توانند بر روی یک منظره سایه های بازی را درست کنند و در برخی جاها به دلیل شکستگی موجود در ابر ها نور خورشید به صورت قطعات پراکنده مستقیم نمایان می شود. کنتراست می تواند بسیار بالا باشد و نور پس زمینه آسمان تیره می تواند تصویر دراماتیکی را پدید بیاورد، و به دلیل تفاوت این دو نوع نور مختلف (آسمان تیره و نور روشن) گاهی اوقات منظره ی منحصر به فردی خلق می شود.

مطالعه کنید:  اولین تریلر انیمیشن «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید 2»

آسمان در این نوع نور می تواند به دلیل چندین عامل مختلف رنگ های متنوعی به خود بگیرد: زمان روز، ضخامت ابر ها، فاصله ی بین ابر ها، فاصله خود ابر ها از زمین و … . این رنگ ها می توانند در گستره ای از رنگ های آبی ، زرد، نارنجی و یا خاکستری باشند. نور می تواند با توجه به سرعت عبور ابر ها به سرعت تغییر کند، نور خورشید گاه به گاه پدیدار و ناپدید می شود.

نور با نقاط رنگارنگ، که معمولا در زیر شاخ و برگ ها دیده می شود، نوع دیگری از ترکیب رنگ و سایه در طبیعت است. این نور دارای کنتراست بسیار بالایی است، در نور کامل خورشید، نور با نقاط رنگارنگ می تواند بسیار روشن باشد و با سایه های ایجاد شده کنتراست بالایی داشته باشد. بسیاری از دوربین های موجود نمی توانند تمام این طیف رنگی را ثبت کنند، اگر چه با چشم غیر مسلح تا حدود زیادی قادر به تشخیص این رنگ های متنوع هستیم.

 

 

 

شب

 

با این حال که دیگر در این وقت روز خورشید در آسمان نیست، خود آسمان به خودی خود و در کل دارای مقداری نور است. این نور ممکن است از شکست نور خورشید در اتمسفر زمین و یا نور ماه باشد. ستاره های دیگر بسیار دور تر از آن هستند که بتوانند تاثیری بر روی آسمان بالای سر ما داشته باشند.

نکته مهمی که برای پی بردن به نور آسمان می توانیم همواره در ذهن داشته باشیم این است که در شب همیشه آسمان از زمین روشن تر است مگر اینکه یک نور مصنوعی به روی زمین بتابد. به عکس زیر نگاهی بیندازید، تصویری که در سمت چپ قرار دارد درست است، تصویر سمت راست از لحاظ فیزیکی درست نیست چون نوری که بر روی زمین است از جای دیگری نمی آید.

 

اگر نور ماه در شب قابل مشاهده است باید به یاد داشته باشیم که این نور بازتاب نور خورشید است و دقیقا از همان قوانین مشابه نور خورشید پیروی می کند. زمانی که ماه نزدیک افق است دارای نور قرمز و یا زرد است، اما زمانی که به میانه آسمان می آید سفید و سفید تر می شود. سطح خود ماه رنگی و دارای سایه های خاکستری است.

مطالعه کنید:  Cinema 4D new showreel

نوری که از طرف آسمان می آید نرم و پخش شده است، و اگر نور ماه حضور داشته باشد همانند نور خورشید آن نیز سخت است. تفاوت اصلی نور ماه در برابر نور خورشید این است که نور ماه بسیار ضعیف تر است، پس نسبت نور خورشید در وقت روز به نور ماه در شب به آسمان کاملا با هم تفاوت دارند. مسئله دیگری که شما باید از آن آگاه باشید این است که زمانی که با چشم غیر مسلح به ماه نگاه می کنید، این منبع نوری بسیار کوچک است.

از نظر رنگ، چشمان ما در شب قابلیت تشخیص رنگ ها را بسیار کم دارد، از این رو ما شب را بدون رنگ می بینیم. با این وجود نگاتیو های عکاسی به رنگ در شب حساس هستند، در حقیقت اگر شما شاتر دوربین خود را به اندازه ی کافی باز بگذارید، شما می توانید همان عکسی که در روز بگیرید را در شب نیز داشته باشید و در مقایسه با چشمان غیر مسلح عکسی که در شب گرفته می شود دارای رنگ های بسیاری است.

شیوه ای که در فیلم های کلاسیک برای به تصویر کشیده شب استفاده می شد به این صورت بود که فیلم برداری در روز روشن انجام می شد و برای ایجاد حس شب از یک فیلتر قوی آبی استفاده می کردند.

عامل دیگری که باید در نظر داشته باشید آلودگی نوری در هنگام شب است. در انگلستان مهم نیست که شما کجا باشید (حتی در حومه شهر که فاصله زیادی با شهر ها دارد) شما همیشه می توانید نور بازتابی از شهر ها را بر روی ابر ها مشاهده کنید. شما برای دوری از این مسئله باید در فاصله بسیار زیادی و به دور از تمدن امروزی باشید.

 


این مطلب ادامه دارد…

منبع: itchy-animation

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 45 = 55

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.