اخبارانیمیشن ایران

گفتگو با انیمیشنی های جشنواره فجر

4.41Kviews
۰
(۰)

انیمیشن جشنواره فجر

دو فیلم بلند انیمیشنی “۹۰:۲۰ در بوشهر” و “افسانه سرزمین گوهران” با وجودی که در بخش داوری با توفیقی همراه نبودند اما موفق شدند به بخش نگاه نو فیلم فجر امسال راه یابند. به گونه ای که سازندگان آن ها امیدوارند با اکران آثارشان در سایر جشنواره های بین المللی، بتوانند افتخارات شایسته ای کسب کنند.

حامد جعفری“حامد جعفری” تهیه کننده ” ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر” که از سال ۱۳۸۷ با تأسیس موسسه “هفت سنگ” در حوزه انیمشین سازی مشغول فعالیت است و  تا کنون تهیه کنندگی بیش از ۶۰۰ دقیقه انیمیشن را به عهده داشته است در خصوص جشنواره پویانمایی فجر ، می گوید : برگزاری جشنواره فجر را صرفاً می توانم با جشنواره های قبل مقایسه کنم که به نظرم از جهاتی بهتر و از جهاتی مسأله دارتر شده بود. برای نمونه از نظر اجرایی برگزاری جشنواره، شاهد اتفاقات مهمی همچون پخش دیجیتال آثار و غیره بودیم که در نوع خود ، گام موثری در برگزاری بهتر جشنواره محسوب می شود اما با این حال به دلیل اندک بودن آثار خوب ، برای اولین بار دبیر جشنواره با پذیرش آثار ویدیویی ، ناامیدی زیادی را به این جشنواره ملی و مهمترین رویداد سینمایی کشور وارد ساخت.

” جعفری ” یکی از مهمترین کارهایی که می شود در جهت بهبود جشنواره فیلم فجر انجام داد را تدوین قواعد و آیین نامه هایی می داند که مشخص کننده معیار های هیأت انتخاب و داوران جشنواره برای انتخاب یا اعطای جوایز و سیمرغ به آثار رسیده به جشنواره است.

وی، ادامه می دهد : در حال حاضر ممیزی ها انتخاب ها و داوری ها کاملاً سلیقه ای و در برخی موارد  بر اساس سطح شناخت افراد و یا حب و بغض های شخصی صورت می گیرد و فیلمسازان دلایل انتخاب یا عدم انتخابشان را نمی دانند.

این انیمیشن ساز فعال ، خاطرنشان می کند : برای مثال به اعتقاد من داوری همین دو کار انیمیشنی که در بخش مسابقه نگاه نو جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشتند و یکی از آنها هم کار ما بود (۹:۲۰ دقیقه در بوشهر) باید با حضور داوارنی صورت می گرفت که از تولید انیمیشن و سختی های ساخت و موضوع انیمیشن شناخت کافی داشتند در حالی که چنین اتفاقی صورت نگرفت.

به گفته جعفری، هم اکنون بزرگترین و مهمترین جشنواره های سینمایی جهان بخش مجزا با جایزه ای مجزا برای انیمیشن ها دارند که داوران آن  هم کاملاً به بحث انیمیشن مسلط هستند چرا که تولید یک فریم انیمیشنی به هیچ وجه در سختی تولید با تولید یک فریم کار رئال قابل مقایسه نیست؛ در کار رئال کارگردان به کمک دوربین و توان تصویر بردار آنچه که در عالم واقع وجود دارد را به تصویر می کشد اما در یک کار انیمیشن تیم تولید باید تمام توان فنی خود را به کار گیرد تا آنچه در ذهن کارگردان است را خلق کرده و با پرداخت مناسب به مخاطب عرضه کند لذا کسی که شناخت درستی از انیمیشن نداشته باشد نمی تواند مقایسه درستی بین کارهای انیمیشنی و رئال داشته باشد و همین هم باعث می شود کارهای انیمیشنی “افسانه گوهران” ساخته آقای شاکری و”۹:۲۰ دقیقه در بوشهر” ما که از بین کارهای مختلف بالاخره توانسته اند نظر هیات انتخاب را جلب کنند و دارای حداقل های لازم در مدیوم سینما به تشخیص هیات انتخاب بوده اند هم در جشنواره مورد بی مهری قرار گیرند.

مطالعه کنید:  یک ثانیه از سل انیمیشن چگونه ساخته می شود؟

وی با تاکید بر اینکه اگر تولیدات انیمیشن سینمایی در کشور بیشتر شود و جشنواره فجر نیز بتواند بخش مجزایی برای انیمیشن در نظر گیرد، کمک شایانی به صنعت انیمیشن خواهد کرد، عنوان می کند : در خصوص سایر کشورها و آثار خارجی حاضر در جشنواره باید گفت که از جهاتی این کار خوب است و از جهاتی نامناسب،این کار از آن جهت که بالاخره در سینمای اغنای مخاطب حرف اول را می زند کار خوبی است زیرا بالاخره قرار است مخاطب بدون اطلاع از عقبه تولید هر فیلمی آن را تماشا کند اما از این جهت که یک جشنواره با اهدافش شناخته می شود به نظرم کار نامناسبی است چرا که آثار بعضاً فاخری که با قیمت های سرسام آوری تولید شده اند، دارند با آثاری که با قیمت های بسیار پایین تولید شده اند مقایسه می شوند و این قیاس می تواند به سینمای ملی ضربه بزند.

جعفری در خصوص اکران اثر سینمایی” ۹:۲۰ دقیقه در بوشهر” در جشنواره فجر امسال ، تصریح می کند: باید بگویم این اثر در خرداد ماه سال ۹۰ کار تولیدش آغاز شد و در ابتدای فروردین ۹۱ به اتمام رسید. در مجموع بیش از ۱۰۰ نفر در پروسه پیش تولید، تولید و پس تولید آن مشارکت داشتند. این کار با هزینه ای در حدود ۲۵۰ میلیون تومان تولید شده که مبلغ ۱۸۹ میلیون آن با سرمایه گذاری یکی نهادهای انقلابی صورت گرفته است.

وی با بیان این که مدت چهار ماه طول کشید تا این اثر پروانه ساخت دریافت کند، یادآوری می کند : این اثر در ۱۵ فروردین ۹۱ به اتمام رسید اما به دلیل پاره ای اشکالات فنی و دوبله نامناسب، مجدداً در تیر ماه ۹۱ دوبله شد و از اواسط مرداد ماه آماده نمایش گردید.

جعفری، معتقد است : بر اساس نظر بسیاری از کسانی که این کار را دیده اند، ساخت چنین انیمیشنی  با این مدت زمان کوتاه و این هزینه، کار جهادی در صنعت انیمیشن ایران محسوب می شود.

وی اظهار می دارد : از آن جا که جشنواره فجر اولین جشنواره ای است که این کار در آن شرکت داده شده است، لذا هنوز مفتخر به کسب جایزه یا جوایزی نشده است اما ما همچنان امیدوایم با حضور این اثر در سایر جشنواره های پویانمایی، شاهد کسب افتخارات و جوایزی برای آن باشیم.

مطالعه کنید:  اولین تصویر از انیمیشن هتل ترانسیلوانیا ۳

از نظر این فعال هنری، صنعت انیمیشن کشور در حال رشد است و مراحل بحرانی رشد خود را طی می کند و در صورتی که از این دوره به سلامت عبور کند و بالاخره آثار سینمایی و بلند بیشتر و با کیفیت بالاتری هر سال تولید شود و این روند ادامه یابد، قطعاً به زودی می توانیم در ایران نیز شاهد شکل گیری صنعت انیمیشن باشیم؛ زیرا یکی از پارامترهای شکل گیری این صنعت بازدهی مناسب مالی آن است و تا این بازدهی ایجاد نشود عملاً صنعتی شکل نگرفته است.

این انیمیشن ساز فعال، تأکید می کند : برای این بازدهی نیاز است تا سرمایه گذار برای سرمایه گذاری با ریسک کمتری مواجه باشد. از این روی، ما در این چهار سال یاد گرفتیم که برای اعتلای صنعت انیمیشن و هنر انقلابی خودمان باید بجنگیم و هرچه می توانیم از سایرین خصوصاً مسئولین کمتر توقع یا خواسته داشته باشیم و این را تنها راه اعتلای انیمیشن کشور و شکل گیری صنعت آن می دانیم.

وی، با اشاره به این که “۹:۲۰دقيقه در بوشهر” يک کاروان حمل سوخت هسته‌اي است که با وجود تمام تهديد‌ها و مشکلات پيش‌رو، قصد دارد سوخت را رأس ساعت مقرر (۹:۲۰ دقيقه بامداد)، تحويل نيروگاه هسته‌اي بوشهر دهد، تصریح می کند: به همین جهت اين اثر ۹:۲۰ دقيقه در بوشهر نامگذاری شده است. این فیلم انیمیشن داستان با موضوع انرژي هسته‌اي و در ژانر حادثه‌اي توليد شده و اين موضوع به دليل خلع‌هايي که در توليد آثاري از اين قبيل مشاهده مي‌شد انتخاب شده است. ما در اين داستان تلاش کرديم تا شايد بتوانيم گوشه‌اي از خباثت‌هاي دشمنان جمهوري اسلامي ايران و تمام تلاش هايي که اين دشمنان براي سلب حق مردم ايران از دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي انجام مي‌دهند را روايت کنیم.

با سرزمین گوهران نشان دادیم که می توانیم

مجید شاکری“حمید شاکری”، نیز که فعالیت حرفه ای خود در زمینۀ انیمیشن را از سال ۱۳۶۹ و با همکاری مرکز صدا و سیمای مشهد مقدس شروع کرده است و سپس با نقل مکان به تهران در سال ۱۳۷۸ با تأسیس استودیوی انیمیشن ” پارسیما ” این حرفه را به صورت جدی تر دنبال کرده است، آخرین ساخته وی با نام “افسانه سرزمین گوهران” موفق شد به بخش مسابقه نگاه نو جشنوار فیلم فجر امسال راه یابد؛ در خصوص تولید این فیلم و اکران آن در جشنواره، به خانه انیمیشن ایران، می گوید : تکنیک ساخت این فیلم که با سفارش مرکز پویانمایی صبا آغاز شد، تلفیقی از کاراکترهای سه بعدی و زمینه های دوبعدی است که ساخت آن کمتر از سه سال به طول انجامید.

وی در خصوص راهیابی این فیلم به بخش مسابقه جشنواره، خاطرنشان می کند: راهیابی این اثر در میان تمام آثار ارسالی به جشنواره برای سازندگان آن موفقیت بزرگی محسوب می شود؛ چرا که با اکران “افسانه سرزمین گوهران” توانستیم توانایی گروه خود را در ساخت انیمیشن به نمایش گذاریم.

مطالعه کنید:  نکات کوتاه انیمیشن: به ورای صفات و حالات فکر کنید

شاکری، تصریح می کند: از آنجا که پروسه ساخت فیلم های انیمیشن بسیار سخت است با راهیابی این فیلم به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر انتظار داشتیم جوایزی را نیز کسب کند که متأسفانه این امر محقق نشد. البته خود ما به عنوان سازنده این فیلم از نقاط ضعف آن آگاه هستیم ولی امیدواریم اکران آن در سایر جشنواره ها بتواند توفیقاتی را کسب کند.

وی در ادامه اظهار می دارد : قصد داریم “افسانه سرزمین گوهران” را در جشنواره بین المللی انیمیشن فرانسه که در اوایل خرداد ماه سال آینده برگزار می شود، به نمایش درآوریم. البته برای نمایش این فیلم در جشنواره فرانسه با تدوین مجدد فیلم، زمان نمایش آن را ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کاهش خواهیم داد؛ چرا که به نظر می رسد نمایش ۱۰۰ دقیقه ای آن در جشنواره فیلم فجر تا حدودی کسالت آور بود.

به گفته وی، حضور فیلم های انیمیشن ایرانی در جشنواره های خارجی می تواند در معرفی هر چه بیشتر انیماتورهای ایرانی و فیلمهایشان مؤثر عمل کند.

این انیمشین ساز فعال ، عنوان می کند: در سال های گذشته حضور انیمیشن های کوتاه در جشنواره های خارجی بسیار موفقیت آمیز بوده است اما در مورد فیلم های بلند تا کنون شاهد کسب موفقیت و افتخار در جشنواره های خارجی نبوده ایم.

وی معتقد است : در خصوص ساخت فیلم های انیمیشن بلند، قدم های ابتدایی برداشته شده است که امیدوارم در آینده نزدیک شاهد رشد هر چه بیشتر در کیفیت و کمیت ساخت این آثار و به دنبال آن کسب موفقیت آثار بلند در جشنواره های خارجی باشیم.

شاکری، تصریح می کند: امید می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد تحول اساسی در صنعت انیمیشن سازی ایران باشیم؛ چرا که وجود استعداد و توانایی لازم در این خصوص در جوانان علاقه مند به این حرفه، بسیار مشهود است.

خلاصله فیلم ۱۰۰ دقیقه ای انیمیشینی “افسانه سرزمین گوهران”در مورد پسر نوجوانی است‌ که در شهر افسانه‌ای گوهران زندگی می‌کند. موقعیت این شهر توسط دیوها به خاطر وجود سنگ اسرار‌آمیزی به همین نام ، به خطر می‌افتد ، دیوها پس از ربودن سنگ قصد دارند آن شهر را هم به تصرف خود در آورند. ماجرا از آن جا آغاز می‌شود که آریو ، قهرمان داستان با یاری دوستان خود تلاش می‌کنند این سنگ  با ارزش را به شهر برگردانند غافل از اینکه پس از این کار ماجراهای دیگری در راه است.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 9 = 10

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.