اخبارمقالات

«آواز دریا»؛ کشفی تازه از افسانه

3.11Kviews
۵
(۱)

 آواز دریا انیمیشنی ایرلندی است که از حرف های همیشگی نهفته در قصه های آمریکایی فراتر می رود و مخاطب را به کشف تازه ای از دنیای خیال و افسانه دعوت می کند.

انیمیشن آواز دریا که جزء بیست انیمیشن فهرست اولیه نامزد اسکار ۲۰۱۵ بوده است، محصولی ایرلندی است که توسط تام مور، کارگردانی که در کارنامه خود نامزدی اسکار ۲۰۱۰ را برای انیمیشن راز کلز دارد، ساخته شده است. آهنگساز خبره فیلم، برانا کلایس، یکی ازمؤثرترین نقش های تولیدی این انیمیشن است زیرا تم اصلی داستان بر پایه موسیقی است، همچنین ویلیام کالینز به عنوان فیلم نامه نویس و آدرین ماریگائو کارگردان هنری از جمله افراد برجسته تیم سازندگان انیمیشن آواز دریا محسوب می شوند.

فلوت جادویی

بن، پسر بچه ای ۱۰ ساله است که همراه پدر و تنها خواهر خود سیورشای کوچک در فانوس دریایی کنار دریا زندگی می کند. پدر خانواده که کانر نام دارد، سال ها است به علت از دست دادن همسر خود ناراحت و غمگین است و تنها دلخوشی اش زندگی با سیورشا است که شباهت بسیاری به مادرش دارد.

بن به عنوان برادر بزرگتر نمی تواند از سیورشا مراقبت کند، زیرا او را مسئول ناپدید شدن مادرشان (برونا) می داند. همچنین سیورشا تا این سن چیزی به زبان نیاورده است و بن از این موضوع به شدت ناامید بوده و نمی تواند با خواهر کوچکش رابطه صمیمی برقرار کند. اما سیورشا با پیدا کردن فلوت صدفی بن و دمیدن در آن، می تواند تنها یادگار مادر را به صدا در آورد و به این ترتیب موسیقی و آوای این فلوت جادویی، بن و سیورشا را به سمت داستانی پیش می برد که سال ها پیش از زبان مادر بازگو شده است…

مطالعه کنید:  ساخت ربات بدلکار توسط دیزنی

آوازی برای بیداری طبیعت

طبیعت و احترام به آن، در سراسر داستان موج می زند. در فرهنگ فولکلوریک ایرلند، افسانه ای در مورد موجوداتی به نام سلکی ها وجود دارد. سلکی موجودی است نیمه انسان و فَک، که وظیفه حفاظت از دریا و موجوداتش را دارد، آنها وقتی دور از آب و دریا هستند به انسان تبدیل می شوند. ایرلندی ها اعتقاد دارند که سلکی ها روح کسانی که در دریا گم شده یا مرده اند را به خشکی       می رسانند. سیورشا نیز آخرین سلکی است که باید برای نجات خود و دنیای پریان آواز بخواند و روح طبیعت را بیدار کند.

داستان یک افسانه

در قسمتی از فیلم به داستانی زیبا بر می خوریم که ابتدا از زبان بن بازگو می شود و در ادامه به تصویر کشیده می شود. پادشاهی به نام شاه لیر به خاطر اتفاقی، آنچنان قلب و روحش به درد می آید که از اشک های او اقیانوسی مواج و خروشان پدید می آید، شدت ناراحتی او به حدی می رسد که ماکا مادر شاه لیر، تصمیم می گیرد که تمام احساس پسرش را از او بگیرد تا این درد و غم از وجود او خارج شود. جغد پیر با این کار شاه لیر را به یک جزیره سنگی بدل می کند. ماکا بعد از این اتفاق احساس تک تک پریان را از آنها می گیرد، زیرا فکر می کند با این کار، آنها دیگر درد و رنجی را حس نکرده و راحت تر زندگی می کنند.

تلفیقی از داستانی اساطیری و مدرن

فیلم‌نامه آواز دریا  طی چها ر سال نگارش شده است، مدت زمانی که به نویسنده و کارگردان آن، اجازه داده است که بتوانند تخیلات و ایده های خود را با هم فکری هم به سرانجام برسانند. داستان آواز دریا در عین حال که از فرهنگی عامیانه و افسانه ای قدیمی صحبت می کند، به جدایی ها و دل سردی های اعضای خانواده از هم نیز اشاره دارد. مادربزرگ بن نمونه ای است از یک انسان شهری مدرن که بارها پسر خود را برای زندگی در یک فانوس دریایی و به دور از تمدن مورد سرزنش قرار داده است. او رابطه صمیمانه ای با نوه هایش ندارد و به همین دلیل نمی تواند احساسات و خواسته های آنها را درک کند، حتی به کانر پیشنهاد ازدواج مجدد می دهد تا برونا را فراموش کند.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: هنر کامپوزیت در «مردان سیاه پوش 3»

مفهوم گم شده خانواده

در داستان آواز دریا، کاراکترهای کانر و مادربزرگ، نمود حقیقی دو شخصیت شاه لیر و ماکا معرفی شده اند. در واقع همان اشتباهی که ماکا به عنوان مادر در برابر رهایی شاه لیر مرتکب شد، مادربزرگ بن و سیورشا در قبال کانر انجام می دهد، اشتباهی که نه تنها کمکی به آنها نمی کند، بلکه این دلسوزی ناآگاهانه، ضربه عاطفی بزرگتری به آنها وارد می سازد. این قیاس آشکار در فیلم، بخش مهمی از مضمون داستان را بیان می کند و تاکیدش بر عنصر خانواده و درک متقابل اعضای آن است، مفهومی گم شده در اکثر فیلم ها و انیمیشن ها که در نظر مخاطبانش اولین ذهنیتی که بر جای می گذارد، فرد گرایی و جدایی از خانواده است.

خوشبختانه انیمیشن آواز دریا از همان ابتدا فضای محبت آمیزی که می تواند در یک خانواده وجود داشته باشد را به نمایش می گذارد و نشان می دهد که جدایی مادر به عنوان یکی از ستون های اصلی خانواده، باقی اعضا را با چه بحران سخت و دردناکی رو به رو می سازد و در پایان هم، مادر(برونا) است که این تزلزل را به گونه ای از بین می برد و زندگی کانر و فرزندانش با پذیرش خواسته هایشان توسط مادربزرگ به حالت عادی باز می گردد.

ساختار دلنشین

انیمیشن آواز دریا به صورت دو بعدی ساخته شده است، استفاده از آبرنگ در ساخت پس زمینه ها و ترکیب بندی بی نظیر در فریم های مختلف کار بسیار چشم نواز است. نورپردازی و رنگ آمیزی کمک بسیاری به ساختار دو بعدی فیلم کرده اند. آواز دریا و راز کلز دو اثر تام مور، شباهت های تکنیکی بسیاری به آثار هنرمند مشهور «میازاکی» دارد و به نظر می رسد تام مور دنباله رو سبک او خواهد بود.

مطالعه کنید:  جشنواره ملی «انیمیشن و پویانمایی رضوی» در دهه کرامت برگزار می شود

اما بهترین کارکرد فیلم در بخش موسیقی است. موسیقی انیمیشن آواز دریا نه تنها از نظر ساختار و کیفیت موفق عمل کرده است بلکه نقشی موثر و به شدت دراماتیک در پیش برد اتفاقات داستان ایفا می کند. اهمیت به موسیقی در فیلم به حدی است که زنده ماندن کاراکتر اصلی سیورشا، تنها به آواز خواندن و نخواندن او بستگی دارد.

فیلم آواز دریا با آواز مادر بن آغاز می شود و در نهایت با آواز و موسیقی دخترش سیورشا در اوج زیبایی به اتمام می رسد. آواز دریا توانسته است در قالب یک ژانر سینمایی، مجموعه ای کامل از تلفیق هنر، ادبیات و بیان مفاهیم انسانی ارائه کند، استفاده خلاقانه از طراحی های شعر گونه و خیال انگیز، همچنین معرفی یک فرهنگ به منظور احترام به طبیعت از شاخصه های مهم فیلم محسوب می شود.

منبع : سینماپرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

57 + = 65

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.