مقالات

آشنایی با استاپ موشن; انواع استاپ موشن و نرم افزارها

1.57Kviews
۳٫۶
(۹)

اگر انیمیشن بره ناقلا، والاس و گرومیت و پت و مت را دیده اید. علاوه بر داستان، مجذوب نوع خاص انیمیشن آن شدید باید بدانید شما هم از علاقه مندان به استاپ موشن هستید. ممتاز دیزاین در این مقاله قصد دارد همه ی آنچه باید از این تکنیک بدانید تا علاوه بر آشنایی با آن بتوانید یک استاپ موشن خلق کنید را توضیح می دهد.

از گذشته های دور کودکان و نوجوانان همیشه مجذوب دنیای رویایی ای بودند که گرافیک وانیمیشن برای شان بوجود می آورد؛ کودک محو تماشای آن می شد که ببیند چطور اشیا در محیط خیالی به حرکت درمی آیند.

جالب است که بزرگسالان هم مانند کودکان جذب حرکت فریم به فریم اشیا می شدند که در عین بی حرکتی، در محیطی ثابت اتفاق می افتاد. این شیوه انیمیشن سازی را که از قدیمی ترین تکنیک های فیلم سازی است، استاپ موشن یا ایستاده حرکت می گویند.

این تکنیک قدیمی انیمیشن سازی امروزه به تکامل رسیده است و پایه ی بسیاری از روش های نوین انیمیشن سازی شده است. در تکنیک استاپ موشن با ایجاد حرکت های مختصر و پشت سرهم در یک شی از آن ویدئو می سازیم. سیرک هامپتی دامپتی اولین استاپ موشن ساخته شده در جهان است که توسط آلبرت اسمیث ساخته شده است.

بره ناقلا، مری و مکث، فرار جوجه ای، کارولین از انیمیشن های موفق این تکنیک هستند.

انواع استاپ موشن

انیمیشن عروسکی

در این شیوه معمولا از عروسک هایی استفاده می شود که دارای مفصل باشند تا بتوان به راحتی آنها را حرکت داد. برای حفظ تعادل آنها معمولا در بدنشان اسکلتی قرار میدهند تا علاوه برحفظ تعادل عروسک، قابل انعطاف باشد.

مطالعه کنید:  درس‌های رویایی موفقیت از شرکت دریم ورکس برای داشتن کسب‌‌وکاری رویایی

انیمیشن خمیری

این انیمیشن بسیار شبیه به انیمیشن عروسکی است و تنها تفاوت آن در خلق کاراکتر است. برای ساخت کاراکتر در این نوع انیمیشن از خمیر، گل یا مواد حالت پذیر دیگر استفاده می شود. در اصطلاح به این انیمیشن ها claymation می گویند.

انیمیشن مدل

در این نوع انیمیشن از بازیگر یا مدل در فضای رئال تصویربرداری می شود. در این فیلم ها برای بعضی از صحنه ها نیاز به جلوه های ویژه داریم که معمولا با استاپ موشن ساخته می شوند.

انیمیشن کات اوت

در این نمونه از انیمیشن تکه های خردشده کاغذ، پارچه و… روی یک سطح قرار می گیرند. این مدل در فضای کاملا دوبعدی ساخته و فیلم برداری می شود.

انیمیشن اشیا

این انیمیشن بیشتر در تبلیغ محصولات استفاده می شود. به این صورت که به جای کاراکتر، از اشیا واقعی مثل وسایل آشپزخانه، اتاق پذیرایی، تصاویرگرافیکی یا مجلات استفاده می کنیم. به این انیمیشن ها انیمیشن گرافیکی می گویند.

پیکسلیشن

در این نوع انیمیشن از کاراکترهای واقعی برای ساخت سناریوهایی که در حالت طبیعی نمی توان آنها را ضبط کرد، استفاده می شود.

کاربرد استاپ موشن

این شیوه انیمیشن سازی امروزه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و در ساخت انیمیشن های داستانی، جلوه های ویژه سینمایی و بالاخص تبلیغات مورد استقبال قرار گرفته است. تلویزیون، اینترنت و فضای مجازی بستر مناسبی برای انتشار ویدئوهای تبلیغاتی شرکت ها و موسسات می باشند.

چگونه استاپ موشن بسازیم؟

در این تکنیک گوشی موبایل یا دوربین را در مکانی ثابت قرارداده، یک شیء ( که می تواند عروسک، لوگو، نقاشی،عینک، کاغذ یا هر شیء دیگر باشد) را انتخاب کرده و آن را هربار به مقدار کم حرکت می دهیم، سپس با دوربین از آن عکس یا فیلم می گیریم، با پشت سر هم قراردادن تصاویر در فریم های متوالی تصویر حرکت به مخاطب القا می شود.

مطالعه کنید:  طراحي شخصيت در انيميشن

بهترین نرم افزارها برای ساخت استاپ موشن در کامیپوتر

حال که با روش کلی ساخت استاپ موشن آشنا شدید خوب است نرم افزارهای مشابه آن را نیز بدانید. بهترین نرم افزارهای ساخت استاپ موشن عبارتند از:

آی کیت مووی

آی کیت، برنامه ای فوق العاده برای انیمیشن های لوگویی یا خمیری است. یکی از مزیت های این نرم افزار فضای کاربری ساده آن است. در این برنامه بیش از۲۰۰۰ افکت صوتی مناسب برای انیمیشن سازی وجود دارد. از دیگر امکانات آن امکان کار با پرده سبز است.

استاپ موشن پرو

مزیت فوق العاده این نرم افزار راحتی اتصال به دوربین یا وب کم است. به وسیله آن می توان در خود برنامه، تصاویر صحنه ها را ثبت کرد و از آنها استفاده نمود. از این نرم افزار برای ثبت موقعیت شخصیت ها یا اجسام استفاده می شود.

دراگون فریم

این برنامه کمک می کند حرفه ای ترین استاپ موشن ها را بسازید. امکان ایجاد صحنه های خیره کننده و جلوه های ویژه منحصر به فرد، کمک شایانی در خلق تصاویر متحرک جذاب به شما می کند. ویرایش تصویر، افزودن صدا و ویرایش آن، تعیین مدت زمان تصاویر، ساخت وکتور از مزیت های دیگر نرم افزار است.

۳ قاعده مهم برای ساخت یک استاپ موشن موفق:

  1. برای هر سکانس، یک مجموعه از تصاویر ثابت داشته باشید.
  2. استاپ موشن باید برای مخاطب توهم نوری ایجاد کند، تامخاطب تاخیر آهسته ای در تصاویر تجربه کند (تمامی متغیرها ثابت باشند فقط نور را کم و زیاد کنیم)
  3. از قبل زمان لازم برای هر حرکت را آنالیز کنیم.
مطالعه کنید:  انیمیشن برای تازه کار ها: چگونه چرخش سر را انیمیت کنیم

همانطور که قبلا هم اشاره شد نور پردازی در ساخت استاپ موشن اهمیت ویژه ای دارد و در ایجاد بیان و حالت احساسی داستان نقش موثری دارد.

منبع: momtazdesign

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۶ / ۵٫ ۹

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

7 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.