اخبارمقالات

«اسکوبی دوو» اقتباسی نو از یک داستان قدیمی

3.83Kviews
۱
(۱)

شرکت وارنر بروس نسخۀ جدید انیمیشن «اسکوبی دوو: وحشت در صحنه» را که به صورت دو بعدی ترکیبی تولید شده، پخش کرده است. اسکوبی دوو که پیش از این نسخۀ انیمیشن و فیلم زندۀ آن تولید شده بود با همان شخصیت­ها و خصوصیات نسخۀ قدیمی، بر پایۀ فیلمنامه ای معمایی/حادثه ای تولید شده است. به همین مناسبت آخرین نسخۀ این انیمیشن پرطرفدار را بررسی کرده ایم.

شخصیت های جوان داستان به همراه اسکوبی دوو سگ ماجراجویشان، با آماده کردن یک قطعه موسیقی، قصد دارند در برنامه پر طرفدار استعدادیابی آمریکا شرکت کنند. از طرفی شرکت کنندهای دیگری که هر کدام استعداد خاصی نیز دارند در هتل مستقر می شوند تا با شروع مسابقه به رقابت بپردازند. محل مسابقه، سالن اپرای قدیمی است که پس از سال ها بسته بودن حالا تغییر کاربری داده و به مسابقه استعداد یابی اختصاص یافته است. اما در همان ابتدای مسابقه چیزی تمام برنامه ریزی ها را بهم می ریزد که برخوردهای متفاوتی را نیز دربردارد؛ و آن وجود یک شبح در سالن اپراست. فانتومی که به هر نحو قصد خراب کردن برنامه ها را دارد…

دوستان اسکوبی به همراه او، در عین حال که خود را برای مسابقه و رقابت آماده می کنند در پی کشف این راز و هویت واقعی فانتوم بر می آیند. حدس آن ها این است که شبح حاضر در سالن، یکی از شرکت کننده های مسابقه است!

 

اسکوبی دوو مجموعه ای دنباله دار از برادران وارنر

 مجموعه کارتونی اسکوبی دوو که از کارتون های قدیمی تولید شده در وارنر بروز است، جزو خاطرات تصویری نسلی است که امروز بزرگسال نامیده می شوند. با این حال شرکت برادران وارنر در سیاستی درست هر چند وقت یکبار نسخه ای جدید از آن به نمایش می گذارد تا اسکوبی دوو همیشه مخاطب اصلی خود یعنی کودکان و نوجوانان را از دست ندهد. هر چند فیلم های زنده ای که از این داستان ساخته شده مخاطبان بزرگسال را هم در بر می گیرد. تا به حال از شخصیت اسکوبی دو، سه فیلم بلند انیمیشن تولید شده که هر یک داستانی مجزا داشته است. فیلم های سینمایی زنده و تلفیقی و مجموعه بازی های کامپیوتری نیز در طول این سال ها همیشه شخصیت اسکوبی دوو را زنده و پویا نگه داشته اند.

مطالعه کنید:  چه اتفاقی می افتاد اگر حیوانات چاق و گرد بودند ؟!

 

شبح اپرا؛ از گاستون لورو تا دنیای انیمیشن

داستان «اسکوبی دوو: وحشت در صحنه» به طور آزاد از رمان معمایی «شبح اپرا» نوشتۀ گاستون لورو نویسنده و خبرنگار فرانسوی اقتباس شده است. اسم شبح اپرا امروزه برای کسانی که در دنیای ادبیات و سینما مخاطب جدی به حساب می آیند نامی آشناست، چراکه از این رمان در تئاتر و سینما اقتباس های زیادی صورت گرفته و حتی داستان های دیگری نوشته شده که وام دار اثر گاستون لورو است.

شبح اپرا داستان دلباختگی دخترکی ساده به فرشتۀ موسیقی است، داستان شبحی خوفناک که در سردابه های اپرا مسکن گزیده و تنها برای شنیدن ناله های «فاوست» روی زمین می آید. داستان عشقی تلخ که در آن، شناختن عاشق ویرانگر است. گاستون لورو که در زندگی پر فراز و نشیب خود پیشۀ کاراگاهی را نیز تجربه کرده است در جریان مستند وقایعی در سالن بزرگ اپرای پاریس قرار می گیرد و در طول چندین ماه تحقیق و بررسی، کتاب شبح اپرا را ابتدا به صورت پاورقی در یک روزنامه و بعد از آن به صورت یک رمان داستانی در فرانسه منتشر می کند. داستان اسکوبی دوو از خیلی جهات وام دار شبح اپرا است اما این اقتباس آنقدر زیرکانه و نو صورت گرفته که شاید در مرحله اول مخاطب را به یاد شبح اپرا نیاندازد. خصوصاً نسل کودکان امروز را که چندان با شبح اپرا و دنیای او آشنایی ندارند.

 

 ۲ بعدی کلاسیک یا ۳ بعدی امروزی

شیوۀ اجرایی دو بعدی کلاسیک که در آن از طراحی دستی بر روی کاغذ (پی پر) و سل(طلق شفاف) استفده می شود از شیوه های مرسوم تولید فیلم انیمیشن است که از دیرباز کمپانی های بزرگ از آن برای تولید آثار بلند سود جسته اند. شیوه ای که به مدد والتر الیاس دیزنی و تولید فیلم انیمیشنی سفید برفی و هفت کوتوله مورد توجه جهان قرار گرفت. البته امروزه شیوۀ کلاسیک دو بعدی به صورت سنتی آن کمتر در جهان مورد استفاده قرار می گیرد و به جای طلق و رنگ آمیزی دستی از کامپیوتر برای لایه بندی سطوح انیمیشن و بک گراندها استفاده می شود. از ابتدای دهه نود و با اکران موفق انیمیشن داستان اسباب بازی توسط استدیوی پیکسار چشم جهان و شرکت های بزرگ انیمیشن سازی به تکنولوژی رایانه ای انیمیشن(cg) دوخته شد. از آن سال تا به امروز تعداد بی شماری انیمیشن کوتاه و بلند کامپیوتری ساخته شده است و آرام آرام تولید انیمیشن ۲ بعدی و سنتی به حاشیه رفته و بیشتر در جهت تولید آثار هنری و جشنواره ای به خدمت گرفته شده است. اما شرکت های بزرگی مانند والت دیزنی که بیشتر آثار موفق خود را مدیون روش کلاسیک خود بوده اند خیلی زود فهمیدند که کنار گذاشتن تکنیک ۲ بعدی به ضرر آن ها تمام می شود و سبب از دست دادن تعداد قابل توجهی از مخاطبانش خواهد شد، به همین سبب در آثاری مانند سیاره گنج و اسپیریت مجددا به سبک قدیم خود بازگشتند تا همگام با پیشرفت در تولید آثار ۳ بعدی، مخاطبان کلاسیک پسند خود را هم از دست ندهند.

مطالعه کنید:  نورپردازی در انیمیشن

شرکت برادران وارنر نیز که بسیاری از شخصیت های انیمیشنی خود را در دنیای ۲ بعدی خلق کرده است به این نتیجه رسیده که ادامه ساخت آثار قدیمی در شکل و شمایل کلاسیک خود نسبت به نسخه ۳ بعدی آن ها مخاطبان بیشتری را به سینما می کشد. در همین راستا نیز آثاری مانند اسکوبی دوو با پیشرفت چشم گیری که در آثار سه بعدی دیده می شود همچنان در نسخه ۲ بعدی تولید شده و طرفداران خود را نیز به همراه دارد. جذابیتی که دیدن انیمیشن های ۲ بعدی به همراه دارد حاصل هنر بی واسطه طراحان و انیماتورها بر روی کاغذ است و روحی که از هنرمندان در اثر می ماند همواره در جذب مخاطب تأثیر گذار بوده و هست.

 

قهرمان قصه کیست؟

از تکنیک ساخت اثر که بگذریم، می توان در نقد فیلمنامه اسکوبی دوو به شخصیت پردازی آن اشاره کرد. شخصیت اسکوبی دوو که در مقایسه با ۲ نسخۀ قبلی آن بی کنش تر به آن پرداخته شده، مخاطب را در نام گذاری اثر به تأمل وامی دارد. چراکه قهرمان داستان نه اسکوبی دوو که پسر جوان داستان به همراه نامزدش است که هردو علاوه بر شرکت در مسابقه اصلی، در کشف راز و رمزهای داستان و پیدا کردن هویت واقعی فانتوم نقش عمده ای دارند، اسکوبی دو که به همراه دوست و صاحب خود تنها در کنار قهرمانان قصه حضور دارند گاهی در خطوط فرعی داستان اثر گذار بوده و برای مفرح کردن فضای قصه به کار گرفته می شوند و نویسنده تنها از نام آن ها در نتیجه گیری داستان استفاده می کند، جایی که پلیس و یا تبهکاران تنیجه را حاصل حضور اسکوبی دوو و دوستانش در مسابقه می دانند. شاید این قهرمان منفعل زاییده بستر داستان و شخصیت های آن باشد که موجب شده اسکوبی دوو در این اثر کمتر دیده شود، چراکه با وسواس شدید صاحب برنامه استعداد یابی به سگ، و دوری از آن ، ورود سگ به سالن ممنوع بوده و اسکوبی دوو مجبور است در تمام طول داستان در حال فرار و یا پنهان شدن باشد. چیزی که اسکوبی دوو را به قهرمانی منفعل و کم تحرک بدل کرده است.

مطالعه کنید:  10 نکته از دریم ورکس برای خلق یک استوری برد حرفه ای

سینماپرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۱ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

88 + = 98

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.