اخبارانیمیشن ایران

انتقاد تهیه‌کننده انیمیشن «جمشید و خورشید» از شرایط اکران آن

2.54Kviews
۰
(۰)

تهیه‌کننده انیمیشن «جمشید و خورشید» با انتقاد از شرایط اکران این اثر هشدار داد که در صورت بهتر نشدن شرایط انیمیشن، دیگر کسی رغبت نمی‌کند در این حوزه فعالیت کند و این هنر رو به نابودی خواهد رفت.

نادر یغماییان همزمان با اکران انیمیشن «جمشید و خورشید» در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: اکران ما فصل مناسبی نیست، بویژه اینکه با نمایش فیلم «لامپ ۱۰۰» به صورت همزمان و چرخشی در گروه «فرهنگ» است و این موضوع نگرانی بسیاری را برای ما ایجاد کرده است.

وی با ابراز تأسف از غلبه فیلم‌های رئال در سینمای ایران متذکر شد: دوستان سینمایی، چه بزرگان هنرمند، چه سینماداران یا مدیران وزارت ارشاد متأسفانه سینما را فقط فیلم رئال می‌دانند. سینماداران به دنبال اکران فیلم‌هایی هستند که پرفروش باشد و مسوولان هم بیشتر همین سینما را می‌خواهند. غافل از اینکه گونه‌ای مانند انیمیشن در دنیا گام‌های بزرگی برداشته و بسیار تأثیرگذار است، اما در ایران مغفول و فراموش شده، باقی مانده است و تا به حال به طور روتین انیمیشن نداشته‌ایم در حالیکه سینمای ما نیازمند نگاه و آثار تازه است.

یغماییان از متولیان سینما خواست تا به یاد بیاورند سینمای انیمیشن در دنیا وجود دارد و می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون با ابراز تأسف از کم توجهی به انیمیشن در ایران اضافه کرد: نتیجه این کم توجهی‌ها این است که امروز دو فیلم انیمیشن و یک فیلم کودک، فروش بسیار پایینی دارند و این نشان می‌دهد که ما سرمایه‌مان را از دست داده‌ایم.

یغماییان اضافه کرد: ما دیگر حتی به بخش کوچکی از سرمایه‌ای که برای ساخت فیلم گذاشتیم نمی‌رسیم و پولی را که متعلق به خانواده‌مان بود، از دست دادیم.

مطالعه کنید:  ساخت یک استاپ موشن جالب با شمع وارمر

او که با همکاری برادرش این اثر انیمیشن را ساخته است، افزود: ما زندگی‌مان را وقف انیمیشنی کردیم که مسوولان دولتی از آن حمایت نمی‌کنند، ولی خوشبختانه مردم حامی آن هستند. همچنان که انیمیشن قبلی ما «خورشید مصر» بیشترین آمار تماشاگران را در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان داشت و به فروش نسبتا خوبی هم رسید.

یغماییان با ابراز تأسف از تعداد اندک سینماهایی که فیلمش را نمایش می‌دهند، متذکر شد: هنوز اکران شهرستان را نداریم و این در حالی است که فیلم ما اثری پر از امید، ترانه، عشق و فیلمی کاملا‌ شاد است که زیبایی‌های ایران را نمایش می‌دهد و این پرسش برای من مطرح است، در شرایطی که همگان معتقدند جامعه نیازمند امید است، چرا اکران این فیلم پرامید حمایت نمی‌شود؟!

این تهیه‌کننده خاطر نشان کرد: امیدوارم این موضوع برای وزارت ارشاد مهم باشد و از شورای صنفی نمایش بخواهد که اکران فیلم ما بعد از عید دست کم در چند سینما ادامه داشته باشد، چرا که با برداشتن این گونه آثار، صنعت انیمیشن ایران را نابود می‌کنیم.

یغماییان با اشاره به اکران فیلم‌های مستند در گروه «هنر و تجربه» و با ستایش از این اقدام سازمان سینمایی، خواستار اقدامی مشابه برای فیلم‌های انیمیشن شد.

او ادامه داد: امیدوارم تا خیلی دیر نشده، دوستان کاری انجام بدهند چون امروز می‌توانند کاری بکنند، اما فردا دیگر خیلی دیر خواهد شد. متاسفانه این روند باعث می‌شود دیگران در آینده چنین خطر و ریسکی را انجام ندهند و انیمیشن ایران باز هم در شرایط بدتری قرار بگیرد.

یغماییان گفت: ظاهرا قرار است برای اکران عید، فیلم ما را از روی پرده بردارند اما اگر فیلمی می‌تواند مخاطب داشته باشد، چرا باید اکرانش متوقف شود؟ دیده شدن فیلم ما به نفع خود سینماست.

مطالعه کنید:  10 فیلم کوتاه انیمیشن وارد رقابت اسکار شدند

وی در ادامه توضیحاتی درباره روند شکل‌گیری این اثر ارائه کرد و یادآور شد: ساخت این اثر سال ۸۱ آغاز و سال ۸۴ تمام شد و بیش از ۹ سال در انتظار اکران آن بودیم.

او با اشاره به دشواری‌های ساخت انیمیشن بلند یادآور شد: ۷۵ نفر به طور مستقیم و حدود چهار سال روی این اثر کار کردم و این انیمیشن با هزینه‌ای برابر با ۷۰۰ میلیون تومان آماده ساخت شد، اما متأسفانه طی هشت سال دولت نهم و دهم، نتوانستیم آن را نمایش بدهیم.

یغماییان اضافه کرد: دو بار امکان اکران پیش آمد اما فقط دو سینما را شامل می‌شد و به سرعت هم به یک سینما تبدیل می‌شد و از آنجا که تک سانس نبود ما هم ازاکران صرف‌نظر کردیم تا اینکه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید مسوولان سازمان سینمایی اعلام کردند، می‌توانند از اکران این اثر حمایت کنند.

این تهیه‌کننده بهترین فصل اکران «جمشید و خورشید» را تابستان یا ماه مهر دانست و از اینکه بار دیگر بدشانسی گریبان انیمیشن را گرفته و اکران این اثر به بعد از جشنواره فجر موکول شده است ابراز تأسف کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا برای نمایش این فیلم با مدارس نیز رایزنی کرده است، توضیح داد: دوستان عزیزی از وزارت آموزش و پرورش فیلم را دیدند و بسیار پسندیدند. ما نیز با واحد مربوط نامه‌نگاری کردیم اما نمی‌دانم چرا به نتیجه نرسیدیم. آن هم در شرایطی که کودکان و نوجوانان انواع فیلم‌های ناجور و فاسد را در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای می‌بینند. اما نمی‌دانم چه مسئله‌ای باعث شد که آموزش و پرورش از ما حمایت نکند. آیا چون فیلم ما از عشق سخن گفته دانش‌آموزان نباید آن را ببینند؟ آیا این گروه سنی باید در خفا از عشق سخن بگویند؟!

مطالعه کنید:  تریلر انیمیشن Big Hero 6

یغماییان یادآور شد: یادمان رفته که از انیمیشن می‌توانیم درآمد بدست آوریم همچنان که کشورهایی مانند هند و کره از بازارهای بزرگ انیمیشن هستند، اما ما از تأثیر این ژانر غافلیم.

او با ابراز تأسف از غفلت مدیران فرهنگی در ساخت آثاری مربوط به تاریخ و فرهنگ ایران یادآور شد: بعد از ساخت فیلم «300» در جمعی رسمی، هنرمندان زیادی برای ساخت آثاری برخاسته از فرهنگ ایران اعلام آمادگی کردند، اما از آنجا که هیچ حمایتی صورت نگرفت، چندین فیلم دیگر مانند «300» ساخته شد و ما که می‌توانستیم از خود دفاع کنیم، همچنان بی‌دفاع ماندیم و دیگران علیه ما می‌تازند.

به گزارش ایسنا، انیمیشن «جمشید و خورشید» که گفته می‌شود مخاطب عام دارد، درباره عشق جمشید به خورشید است که برای بدست آوردن آن از مراحل مختلفی می‌گذرد.

این اثر انیمیشن با همکاری هنرمندانی همچون پرویز پرستویی، رامبد جوان، امین حیایی، ترانه علیدوستی، حبیب رضایی، ثریا قاسمی و چنگیز جلیلوند ساخته شده و این هنرمندان به عنوان صداپیشه با ساخت آن همکاری داشته‌اند.

یغماییان با ابراز قدردانی از همکاری این هنرمندان گفت: هنرمندان که استوانه‌های فرهنگی جامعه ما هستند، برای دفاع از سینمای انیمیشن از حق‌شان گذشتند. برخی به صورت رایگان و برخی با دستمزدهای بسیار ناچیز با ما همراه شدند، اما متأسفم که بخش دولتی همچنان انیمیشن را تنها گذاشته است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

  1. ایا اسیفای انیمیشن نباید برای جلوگیری بد نمایش اثار انیمیشن ایران دست به اقدامی کند ?
    وقتی چنین انیمیشنی ساخته می شود حمایت از ان باعث رونق بازار انیمیشن ایران خواهد شد .

Leave a Response

3 + 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.