آموزشاخبارمقالات

انیمیت انواع راه رفتن (قسمت هشتم)

3.58Kviews
۳٫۷
(۶)

انیمیت راه رفتن همواره یکی از سخت ترین چالش های یک انیماتور است.

 

در قسمت اولاین آموزش با کلیاتی از راه رفتن، در قسمت دوم با مفاهیمی همچون احساس وزن کردن، تنظيم TEMPO و يا گام ، در قسمت سومبا مکان گذشت و يا شکست ( کليد نهايی راه رفتن )، درقسمت چهارم با برخورد پرشی دوتايیTHE DOUBLE BOUNCE   ، در قسمت پنجم با تغييرات در راه رفتن ها، حرکات پا و مچ پا، در قسمت ششمبا مکان بندی برای راه رفتن های معمولی، حرکت و وزن، خط کمر و حرکت بازو ها و در قسمت هفتمبا جمع بندی نکات راه رفتن آشنا شدیم و حالا ادامه این آموزش…

 

راه رفتن دزدکی 

سه حالت مختلف در راه رفتن دزدکی وجود دارد : 

١) راه رفتن دزدکی سنتی  ٢) عقب عقب دزدکی راه رفتن          ٣) روی پنجه ( انگشتان ) پا راه رفتن! 

 

اگر ترسيده باشد و يا چيزی از ياد برده باشد عقب عقب می رود روی پنجه زمانی راه می رود که از کارش مطمئن باشد. 

معمولی = ۲۴فريم در ثانيه 

سريع = ۱۶فريم در ثانيه 

آرام = ٣٢ فريم در ثانيه 

راه رفتن دزدکی سنتی يک روش کار بسيار جالبی دارد : 

کارهای کلی که بايد انجام بگيرد از اين قرار است : 

الف ) بدن عقب جلو می رود، بدن وقتی عقب می رود که پا بالا برود و دست ها برای حفظ تعادل استفاده می شوند. 

ب ) وقتی پا به زمين می رسد ( برخورد ) بدن هنوز عقب است ( سر هم عقب نگه داشته می شود مدت کوتاه ) 

ج ) بعد از اينکه پا به زمين برخورد کرد بدن کم کم جلو می رود و پا احساس وزن را از بين می برد. 

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه Rob 'n' Ron

د ) بدن دوباره همچون الف به عقب می رود در حاليکه نوبت پای بعدی است. 

 

 

همچون راه رفتن، ما سه طرح اصلی داريم، دو برخورد و يک طرح ميانی اصلی بسيار جالب ! 

کن هاريس به ما راه رفتن دزدکی آرام را آموزش داد : 

دوقدم برداشتن = ٣٢ فريم=   1،۱/۳ ثانيه برای هر قدم، حرکت در  1/2 صورت می گيرد. ( البته خيلی بهتر است اگر طرح های ميانی را در ۱/۱ انجام بدهيم ) 

توجه به رابطه ی دست ها و پاها داشته باشيد. 

                     بدن و سر                  پاها 


 

يک مثال خوبی است، وقتی حرکت می کند سر جلو می رود و دست ها عقب می روند. اين پايه کار است. طرح های ميانی را همانطور که هست طراحی کنيد و تغييرات بيشتری ندهيد. 

مسلماً ما هر کاری می توانيم انجام بدهيم ولی همين سه طرح برای يک کار عالی کافيست. 

ما هم می توانيم از طرح های ميانی منحنی دار و هم کاملاً معمولی و مکانيکی استفاده کنيم. 

اگر دست ها باز بودند، ترسناک بنظر می رسيدند. 


 

البته ما می توانيم روی اجزاء بيشتر کار کنيم. 

به حرکت سر توجه کنيد. 

می تواند دائماً روی انگشتان پايش ( پنجه ها ) راه برود تا احساس اکشن بيشتر شود. 


 

اگر بخواهيد در پرسپکتيو اين کار را کنيد با مشکلات زيادی روبه رو خواهيد شد به همين جهت بيشتر انيماتورها به سراغ آن نمی روند. 


 

آن را در زوايای رو به رويی امتحان کنيد، چه چيزی توجه شما را به خود جلب می کند ؟  اين روش کار استاد اساتيد بيل تيتلا است: 

چهار طرح اصلی دارد و کار در ۳۶ فريم برای يک و نيم ثانيه در هر قدم ساخته می شود. 

به محض اينکه ما به شخصيت چشم می دهيم توجه بينندگان به آن جلب می شود و می خواهند بدانند چه اتفاقی در حال افتادن است. 

مطالعه کنید:  فراخوان دهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران منتشر شد

آنها را از هم جدا می کنيم  به بال ها ( دست ) توجه کنيد 

 

 

اين نمودارها برای چهار طرحش بود خودتان حدس بزنيد هر کدام مربوط به چه است ! 

 

به هوش بيل تيتلا بنگريد 

ببينيد چگونه بدن را به حرکت در می آورده است. 

از منحنی به برعکس و سپس مستقيم و ادامه  . . . 

بعد از اينکه آرت بابيت يکی از دوره های کلاسی خود را در استوديوی من در لندن به پايان رساند، من و سه تن از دوستانم تمام شب را بيدار مانديم تا چند صحنه ی مثالی را برای سمينار بعديش حاضر کنيم. صحنه های اسب که من در اينجا آورده ام، کار من بود و بنظر خودم خيلی جالب در آمد. اين صحنه ها به ما نشان می دهند که ما تا چه حدی می توانيم پيش برويم. 

 

يک مثال ديگر، راه رفتن دزدکی کاملاً معمولی ، يعنی ۲۴طرح برای هر ثانيه. اين يکی کار کن هاريس است. 

 

طبق معمول آنها را از هم فاصله می دهيم : 

 

پا را به سرعت بالا می برد و به آرامی روی زمين قرار می دهد. 

اين روش حرکت پاها نشان می دهد که ما می بايست فقط يک طرح ميانی برای هر دو طرح نهايی بکار ببريم و همه را در ۱/۱ انجام بدهيم. 

حرکت دزدکی به عقب 

 

وقتی پا احساس وزن می کند بدن عقب می رود و باز زمانی که پا به عقب می رود بدن دوباره جلو می رود. 

تقریباً همان فرمول های و پايه های حرکت راه رفتن دزدکی رو به جلو ولی فقط بطور برعکس. 

دستها می توانند همانند يک راه رفتن طبيعی در مخالف پاها جابجا شوند. زمانی که پا به عقب می رود بدن به جلو می آيد. 

مطالعه کنید:  انیماتور در برابر انیمیشن

حرکت دزدکی روی پنجه 

چيزی بين راه رفتن، دويدن و راه رفتن دزدکی است. 

پاها بالا و پايين می روند، به همان روشی که بايد انجام بگيرد. می تواند به سرعت ۴ ثانيه يعنی ۶ قدم در هر ثانيه و يا ۶ ، ٨ ، ١٠ ، ١٢ و ۱۴ ثانيه و يا هرچه که می خواهيد ولی به طور کلی برای يک حرکت سريع بهتر است. 

با يک موجود کوچک مشکل زيادی نخواهيم داشت: 

 

در اينجا فرمول مشهور، حرکت دزدکی برای حيوانات و يا موجودات کوچک را ارائه می کنم : 

 

می توانيم برای هر قدم زانوها را پايين تر ببريم. 

 

ولی با يک موجود قد بلند ما مشکل بزرگ، اکشن زياد در مکان کم را خواهيم داشت. 

بنظر می رسد که پاهای در حال تکان خوردن از بدن آويزان است به همين جهت برای حل مشکل مجبور می شويم زمان بيشتری به اکشن بدهيم. 


 

يک روش کارکردی خوب ( ۵ قدم در هر ثانيه ) ، فقط در يک طرح شخص کاملاً در هوا است. 

 

يک روش کارکردی ديگر ( ۴ قدم در ثانيه ) در دو طرح شخص به طور کامل از زمين جدا است. 

 

برای يک راه رفتن دزدکی خيلی سريع می توانيم، طرح های متضاد بکشيم(  در اينجا کمی اغراق شده) 

(بهر حال اين روشی است که يک شخصيت کاملاً کارتونی را کمی جدی تر کنيم.) 

 

 

برگرفته از کتاب کیت بقای انیماتور اثر ریچارد ویلیامز

خانه انیمیشن

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۷ / ۵٫ ۶

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

7 + 3 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.