اخبار

انیمیشن‌ها گیشه نمایش ژاپن را گرم کردند

4.5Kviews
۰
(۰)

استقبال خوب تماشاگران ژاپنی از محصولات بومی، وضعیت خوبی را برای فیلم‌های ژاپنی در جدول گیشه نمایش سینماهای این کشور رقم زد.

جدول فروش فیلم‌ها در شش ماه اول سال ۲۰۱۳ حکایت از برابری وضعیت فیلم‌های ژاپنی با محصولات آمریکایی می‌کند.

با آن که کمدی خانوادگی »تد» با بازی مارک والبرگ لقب پرفروش‌ترین فیلم نیمه اول سال ۲۰۱۳ سینماهای ژاپن را گرفت، ولی ۵ فیلم ژاپنی در جدول ده فیلم پر فروش و موفق قرار دارند. فاصله فروش «تد» با با پرفروش‌ترین فیلم ژاپنی نیمه اول سال هم‌چندان زیاد نیست. رسانه‌های گروهی ژاپن و منتقدان سینمایی آن، از حضور ۵ فیلم در جدول گیشه نمایش شش ماه اول سال استقبال کرده و آن را نشانه موفقیت صنعت سینمای کشور خود می‌دانند.

 ده فیلم جدول گیشه نمایش سینماهای ژاپن در نیمه اول سال ۲۰۱۳ ، یک رقم فروش بالای ۲۷۳ میلیون دلاری را نشان می‌دهد. تحلیل‌گران اقتصادی سینما از این رقم فروش به عنوان یک رقم عالی اسم می‌برند و می‌گویند تماشاگران سینما در این شش ماه، توجه خوب و ویژه‌ای به فیلم‌های سینمایی(و به ویژه محصولات داخلی) نشان داده‌اند. به گفته تحلیل‌گران اقتصادی سینما، نیمی از فروش بالای ۲۷۳ میلیون دلاری جدول گیشه نمایش سینماهای ژاپن در نیمه اول سال ۲۰۱۳ متعلق به فیلم های ژاپنی بوده است.

این تحلیل‌گران می‌گویند تماشاگران ژاپنی همیشه و در همه حال، توجه ویژه‌ای به تولیدات داخلی دارند و استقبال خوبی از آن‌ها می‌کنند. این استقبال به ویژه در رابطه با محصولات انیمیشنی است. صنعت انیمیشن سازی ژاپن سابقه‌ای دیرینه دارد و در داخل و خارج کشور با نام انیمی معروف است. انیمی های ژاپنی چند سالی است که مورد توجه تماشاگران خارجی و غیر ژاپنی هم قرار گرفته و با فروش خوبی در کشورهای خارجی روبرو می‌شوند.

فروش ۴۴ میلیون دلاری کمدی «تد» در سینماهای ژاپن و استقبال تماشاگران ژاپن از این فیلم ، باعث تعجب و حیرت اهل فن و تحلیل‌گران اقتصادی سینما شده است. آن‌ها می‌گویند فیلمی مثل «تد» بیشتر با ذائقه تماشاگران آمریکایی جور است و موفقیت بین‌المللی زیادی نداشته است. از همین رو، استقبال تماشاگران ژاپنی از آن، جای حرف و بحث دارد. این فیلم در آمریکای شمالی ۲۱۹میلیون دلار فروش کرد و این در حالی بود که کمتر کسی پیش‌بینی چنین موفقیت خوبی را برای آن می‌کرد. مارک والبرگ در این فیلم در نقش مرد ۴۰ ساله‌ای بازی می‌کند که ناگهان متوجه می‌شود خرس اسباب‌بازی دوران کودکی او به حرف آمده است. ست مک فارلین کمدین تلویزیونی (که سال قبل مجری مراسم اسکار هم بود) این فیلم را کارگردانی کرده و خودش بجای خرس اسباب‌بازی قصه صحبت کرد.

مطالعه کنید:  اولین تریلر انیمیشن کرودها 2 منتشر شد

جدول ۱۰ فیلم موفق و پرفروش نیمه اول سال ۲۰۱۳ سینماهای ژاپن به شرح زیر است.

۱- تد، ۴۴ میلیون دلار ، ۲- دورامون: موزه مخفی نوبیتا (ژاپن) ۴۰ میلیون دلار، ۳- پرونده بسته شد(ژاپن) ۳۶ ملیون دلار، ۴- دراگون بال Z (ژاپن) ۳۰ میلیون دلار ، ۵- ریک ایت رالف (انیمیشن) کمپانی والت دیزنی ۲۹ میلیون دلار ۶- پلاتونیوم دیتا (ژاپن) ۲۶ میلیون دلار، ۷- داوری ،۲۵ میلیون دلار، ۸- مرد آهنی ۳، ۲۵ میلیون دلار ، ۹- شب‌های استرابری(ژاپن) ۲۲ میلیون دلار، ۱۰- روزی خوب برای جان سخت مردن، ۲۱٫۵ میلیون دلار.

دورامون: موزه مخفی نوبیتا که با فروش ۴۰ میلیون دلاری خود لقب پرفروش‌ترین محصول ژاپنی نیمه اول سال ۲۰۱۳ را از آن خود کرد، یک انیمیشن است. این فیلم به صورت یک مجموعه فیلم دنباله‌دار است که با نام دورامون شناخته می‌شود و کمپانی قدیمی توهو هر چند سال یک‌بار، یک قسمت تازه از آن را تولید و به روی پرده سینماها می‌فرستد. کاراکتر اصلی فیلم یک جوان ماجراجو به نام دورامون است که هربار، یک سری ماجراجویی تازه‌ را دز قسمت‌های جدید این مجموعه فیلم خلق می‌کند.

در قسمت جدید فیلم، در زمانی که دورامون خواب است یک سارق مشهور وارد منزل او شده و زنگ گردن مخصوص او را به سرقت می‌برد. بدون این زنگ مخصوص، دورامون تبدیل به یک گربه معمولی می‌شود که دیگر هیچ قدرت ویژه‌ای ندارد. دوستان دورامون (و از جمله نوبیتا) به کمک او می‌آیند و جست و جو برای پیدا کردن این زنگ مخصوص را شروع می کنند. در عین حال، آن‌ها تلاش می‌کنند یک زنگ گردن مخصوص تازه برای وی تهیه و درست کنند.

یوکیو تراموتو کارگردان این انیمیشن کمدی ماجراجویانه است که آن را براساس قصه یک کتاب مصور پرخواننده کودکان اثر اف فوجیو ساخته است. فیلم اواسط ماه مارس به روی پرده سینماهای ژاپن رفت و مسئولان کمپانی توهو هم اکنون در تدارک تولید قسمت بعدی این مجموعه فیلم هستند.

مطالعه کنید:  برترین انیمیشن های کوتاه دهه 60

پرونده بسته شد: کارآگاه خصوصی در دریای دور دومین فیلم پرفروش پرفروش شش ماه اول سال جاری میلادی ژاپن هم یک فیلم انیمیشن است. این فیلم هم براساس قصه یک مجموعه کتاب مصور پرطرفدار ساخته شده و کمپانی توهو تهیه و توزیع کننده آن است. موسیقی این مجموعه فیلم شهرت بسیار زیادی در ژاپن دارد. قصه ماجراجویانه و اکشن فیلم، در ارتباط با تلاش‌های یک کارآگاه خصوصی و معاون او و برای مقابله با یک جاسوس خطرناک به نام ایکس است.

 دراگون بال ضد: نبرد خدایان سومین فیلم پرفروش نیمه اول سال ۲۰۱۳ هم مثل دو فیلم پرفروش دیگر سال ژاپن یک انیمیشن است. قرار گرفتن سه انیمیشن در فهرست پرفروش‌ترین‌های سال سینمای این کشور آسیایی حکایت از آن می‌کند که نه فقط کودکان و نوجوانان ژاپنی، که بزرگسالان ژاپنی هم علاقه خاصی به محصولات انیمیشنی صنعت سینمای کشور خود دارند.

ماساهیرو هوسودا کارگردان فیلم، آن را بر اساس قصه یک مجموعه کتاب مصور پر خواننده ساخته است و قصه فیلم چند سال پس از پایان ماجراهای قصه قسمت قبلی آن اتفاق می‌افتد. در قصه فیلم، کاراکتر اصلی تصمیم می‌گیرد سرنوشت کل کره زمین را تغییر دهد و در این راه با مسائل و مشکلات زیادی روبرو می‌شود. قصه این فیلم هم مثل بقیه انیمیشن‌های موفق و پر فروش ژاپنی، حال و هوایی بزرگسالانه دارد و از فانتزی‌های خاص فیلم‌های انیمیشن هالیوودی دور است .این  فیلم هجدهمین قسمت از مجموعه فیلم دراگون بال ضد به حساب می‌آید و حال و هوایی علمی تخیلی و دلهره‌آور دارد.

پلاتونیوم دیتا را با حال و هوای پر رمز و راز خود کیشی اوتومو کارگردانی کرده است. این فیلم براساس قصه کتاب پر خواننده کیگو هیگاشنیو ساخته شده و چند بازیگر سرشناس سینمای ژاپن در نقش‌های اصلی آن بازی کرده‌اند. قصه فیلم در سال ۲۰۱۷ اتفاق می‌افتد و دولت ژاپن تلاش دارد از طریق دی ان آی آدم‌ها، آن‌ها را کاملا کنترل کند. کاراکتر اصلی فیلم دانشمندی است که متخصص مسائل مربوط به دی ان آن آدم ها است . او در انستیتویی کار می‌کند که توسط اداره پلیس کنترل و اداره می‌شود. با مرگ یکی از مسئولان این انستیتو، نوک تیز حمله متوجه این دانشمند شده و او متهم به قتل می‌شود. وی ضمن فرار ، باید بی گناهی‌اش را ثابت و قاتل اصلی را پیدا کند.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه Smash and Grab

شب‌های استراوبری هم یک درام دلهره‌آور است . قصه کتاب معروف و پرخواننده تتسویا هوندا دستمایه کار یوئیچی ساتو قرار گرفته است. شخصیت اصلی قصه این فیلم یک مامور ویژه پلیس است که در حال تحقیق درباره مرگ مشکوک رهبر یکی از گروه‌های خلاف کار زیرزمینی است. اداره پلیس معتقد است مرگ این مرد در ارتباط با درگیری‌های داخلی بین دو گروه رقیب است. اما مدارک کافی در این رابطه پیدا نمی‌شود و اداره پلیس، پرونده قتل را بسته و مختومه اعلام می‌کند.

اما یک تماس تلفنی مشکوک به اداره پلیس، اوضاع را به هم می‌ریزد. تلفن ‌کننده ناشناس می‌گوید رئیس گروه خلاف کار به قتل رسیده و ماموز ویژه پلیس دوباره کار خود بر روی پرونده مختومه را از سر می‌گیرد .کتاب شب‌های استراوبری سال ۲۰۰۵ منتشر شد و از آن زمان تاکنون، صنعت سینمای ژاپن چند بار تلاش کرد تا قصه آن را تبدیل به یک فیلم سینمایی پر سر و صدا کند.

«داوری» محصول سال ۲۰۱۲ سینمای آمریکا با بازی ریچارد گیر است.او در این فیلم در نقش یک تاجر ثروتمند ظاهر می شود که برای حفظ امپراطوری خود و ورشکست نشدن، از کمک و یاری یک آدم مرموز و مشکوک کمک می گیرد.فروش این فیلم در آمریکای شمالی بسیار پایین بود.

ریک ایت رالف هم از جمله انیمیشن های موفق سال قبل کمپانی والت دیزنی است. قصه این فیلم در باره یک ابرقهرمان بازی های کامپیوتری است که می خواهد از ضدقهرمان به یک قهرمان محبوب تبدیل شود.

روزی خوب برای جان سخت مردن تازه ‌ترین قسمت مجموعه فیلم پرفروش بروس ویلیس است.مرد آهنی ۳ تنها فیلم سال ۲۰۱۳ هالیوود است که در جدول پرفروش های نیمه اول سال جاری ژاپن حضور دارد.

فارس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

50 + = 51

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.