اخبارانیمیشن ایران

انیمیشن از اثرگذارترین هنرها برای کودک و نوجوان است

5.68Kviews
۰
(۰)

صدیقی انیمیشنسید محمود صدیقی ، محصل سطح سه حوزه علمیه که ۱۳ سال در حوزه هنرهای سه بعدی فعالیت دارد، می گوید که ۶ سال اول بیشتر به تحقیقات پرداخته، ۷ سال به صورت حرفه ای به تولید انیمیشن و بازی های سه بعدی مشغول بوده است.

گفته می شود معروف ترین محصولات تولید شده زیر نظر صدیقی، انیمیشن سینمایی داستان سامرا و شبیه سازی حرم مطهر امام هشتم علیه السلام و شبیه سازی حرم شریف امامین عسکریین علیهماالسلام می باشد.

صدیقی در مروری از تاریخچه انیمیشن جهان ، می گوید: “پیش از جنگ جهانی قدرت انیمیشن آمریکا با ورود نابغه ای به نام والت دیزنی در تمام دنیا نمود پیدا کرد که فیلم های بلندی چون سفیدبرفی را با فروش خوبی در گیشه مواجه ساخت و نام والت دیزنی را به عنوان قدرتمندترین شرکت تولید انیمیشن در دنیا ثابت کرد و در سال ۱۹۷۲ نیز نخستین ساخته گرافیکی ادکتمول (یکی از مؤسسان پیکسار) اولین فیلم کوتاه انیمیشن سه بعدی کامپیوتری را به دنیا عرضه کرد که از همان زمان به بعد، انیمیشن مورد اقبال افکار عمومی قرار گرفت”.

وقتی از صدیقی، در خصوص جایگاه ایران در بحث انیمیشن می پرسیم، چنین پاسخ می دهد: ” انیمیشن های کوتاه جشنواره ای بسیار خوب است و جایزه های کسب شده توسط هنرمندان در جشنواره های معتبر جهانی از سال های گذشته تا کنون ادامه دارد ولی در تولیدات صنعتی، انیمیشن های بلند وسریال نسبت به استانداردهای جهانی راه درازی درپیش داریم”.

این کارشناس و دست اندرکار انیمیشن، در ادامه می افزاید : ” با تمام مشکلات موجودی که در طول این سال ها با آن دست به گریبان بوده ایم، خوشبختانه انیمیشن ایران در شیب رشد قرار دارد ولی شتاب آن کم است و اگر مشکلات تسهیل شوند، با وجود نیروهای انسانی باهوش، جوان و پرانگیزه ای که در کشور وجود دارد، دستیابی به قله های موفقیت انیمیشن صنعتی کاملاً دست یافتنی است”.

مطالعه کنید:  پروسه ساخت انیمیشن‌: مراحل تولید انیمیشن در استودیوی «صبیان»

وی درحالی که مشکلات انیمیشن ایران را با دقت و وسواس برمی شمرد، ادامه می دهد : ” نداشتن فیلمنامه های کیفی و مناسب تولیدات انیمیشن، عدم مدیریت صحیح در برنامه ریزی کلان و استراتژی تولید و نبود سرمایه گذاری مناسب در این حوزه، از جمله مصائب انیمیشن کشور به حساب می آیند”.

صدیقی، با تأکید بر این که تبدیل نشدن این هنر به یک صنعت، یکی دیگر از مشکلات این حوزه است، می گوید : ” عدم تخصیص بودجه کافی در برنامه ریزی های فرهنگی کشور، وجود نوعی بی اعتمادی میان نهاد های دولتی ومدیران در خصوص تولید انیمیشن و مشکلات عرضه مطلوب انیمیشن در داخل وخارج از کشور نیز، مسایلی جدی هستند که باید به شیوه ای دقیق به آن ها پرداخته شود”.

وی در ادامه سخنانش عدم آشنایی مسؤولان ارشد فرهنگی با انیمیشن و مشخص نبودن جایگاه این هنردر سیاست گذاری های کلان را از دیگر معضلات این هنر برمی شمارد و تأکید می کند : ” ناکارآمدی آموزش های حوزه تولید انیمیشن نیز از دیگر مشکلات جدی آن در ایران است”.

از نظر این هنرمند، وارد نشدن دستاوردهای فنی و تکنولوژی های نوین در تولید صنعتی انیمیشن از سوی سیستم های دولتی به صورت منسجم  و خدمات دهی به گروه های تولیدکننده این حوزه نیز مشکلات عدیده ای را برای آن ایجادکرده است.

صدیقی، همچنین در خصوص ساخت انیمیشن های مذهبی ، تأکید می کند: ” بر اساس  نظرات متخصصان روانشناسی و احادیث مروری در روایات معتبرمان ، تربیت در سنین پایین مانند نقش بر سنگ است که به آسانی پاک نمی شود و انیمیشن که یکی از اثرگذارترین هنرها در قشر کودک و نوجوان است ، باید به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی مورد توجه ویژه قرار گیرد تا به طور مستقیم و غیرمستقیم ولی جذاب، در صدد تعلیم آموزه های دینی فرهنگی به کودک و نوجوان بربیاید”.

مطالعه کنید:  جشن انیمیشنی‌ها برپا شد

وی در پایان، می گوید : ” همان گونه که جوانان ایران زمین در زیر سخت ترین فشارهای موجود در جامعه، کشور را به سمت رشد علمی سوق دادند ، امیدواریم که در زمینه انیمیشن نیز شاهد شکوفایی آنان در این عرصه هنری نیز باشیم”.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

16 + = 24

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.