اخبارانیمیشن ایران

انیمیشن ایران به جایگاه ارزنده ای در جهان خواهد رسید

4.77Kviews
۲
(۱)

علی اسکوییگفت‌و‌گوی اختصاصی خانه انیمیشن با علی نوری‌اسکویی نویسنده و انیمیشن‌ساز

علی اسکویی متولد ۱۳۶۰ است و ۳۱ سال دارد . اما اگر کارنامه او را با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در حوزه انیمیشن نه ‌تنها در ایران، بلکه در برخی ازکشورهای منطقه و خارج از منطقه نیز، شناخته شده است. نام ایشان را می توان در آثار انیمیشنی از کشور های کشورهای لبنان، ترکیه، فرانسه و کانادا نیز دید.

علی نوری اسکویی، اگرچه از سال ۱۳۷۸ با ساخت مجموعه‌ای به نام «گچ‌های سفید» به‌طور حرفه‌ای وارد این کار شد، اما حالا در کنار دومین فیلم بلند سینمایی‌اش، مجموعه تلویزیونی بزرگی را در دست ساخت دارد.

این هنرمند، اما خودش می‌گوید: ” هنوز در اول راه هستیم “.

با او در مورد انیمیشن به گفت‌وگو نشسته‌ایم که حاصل آن، از نظر می‌گذرد:

در حال حاضر چه برنامه‌ای در دست اجرا دارید؟

فیلم سینمایی پشت دروازه بهشت را کارگردانی می‌کنیم.

این فیلم چند دقیقه‌ای است؟

۹۰ دقیقه‌ای است. البته به غیر از این فیلم مجموعه‌ تلویزیونی فرزندان آفتاب است که این مجموعه تلویزیونی را علی احمدی، کارگردانی می‌کند و من تهیه کننده و به نوعی، مشاور هنری این اثر هستم.

به نظر می‌رسد این روزها به انیمیشن بیشتر بها داده می‌شود؟

درست است ، ما نسبت به یک دهه گذشته در این حوزه فعالیت‌مان را بیشتر کرده‌ایم. این را هم اضافه کنم در ایران هم کودک و بزرگسال طرفدار انیمیشن هستند و ما باید در ساخت انیمیشن، مخاطب از هر گروه سنی را در نظر بگیریم.

مطالعه کنید:  انیمیشن ایران نیازمند شخصیت سازی است

فکر می کنید در ساخت انیمیشن، موفق بوده‌ایم؟

صادقانه بگویم، در داخل کشور نتوانسته‌ایم به جایگاه مناسبی دست پیدا کنیم، با این وجود در سال‌های گذشته از همکاران ما در این حوزه، کارهای موفقی دیده می‌شود. اما این کافی نیست، چرا که ما هنوز در اول راهیم.
در واقع می‌توان گفت که به زمان بیشتری نیاز داریم. اما من قول می‌دهم در آینده‌ای نه چندان دور، ایران در بخش انیمیشن تلویزیونی و بلند به جایگاه ارزنده ای در جهان خواهد رسید.

به عنوان دست‌اندرکار و کارشناس در این حوزه اصلا آیا در ایران یا جهان، مردم تمایلی به دیدن فیلم‌ها و مجموعه‌های انیمیشنی از خود نشان می‌دهند؟

بله! صددرصد. اگر تاریخ فیلم و سینما را به دقت نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مثلا در طول تاریخ سینمای امریکا، همواره یکی از پنج فیلم پرفروش جهان، فیلم‌های انیمیشن بوده است و جز دو سال، آن هم در دوران پیش، اما در بقیه سال‌ها فیلم‌های انیمیشنی از استقبال گسترده‌ای برخوردار بوده و هستند.

باز برگردیم به بحث داخل کشور. به نظر شما مهم‌ترین مشکلاتی که انیمیشن‌سازان ما با آن دست در گریبانند چه مواردی است؟

ورود انیشمین‌سازان ایرانی به این عرصه، به ویژه کارگردانان ما، معمولا از مسیر هنرهای تجسمی بوده است  و شاید موفقیت ایرانیان در این کارکترها، همچنین فضاسازی های خوش‌رنگ و لعابی که از نظر بصری داریم، از همین رو باشد.
اما یکی از مشکلاتی که در حال گذراندنش هستیم، این است که تجربه انیشمین‌‌سازان ما از روایت دراماتیک و داستانی، همچنین روایت سینمایی، بسیار کمتر از تجربه‌های آنان از هنرهای تجسمی و گاه گرافیک کامپیوتر است و همین موجب می‌شود، تا علی‌رغم کاراکترهای جذاب، به خلق داستان جذابی دستیابی پیدا نکنیم.
متأسفانه اطلاعات سینمایی ما از اطلاعات طراحی و نقاشی کمتر است و شاید اگر این ورطه پشت‌سر گذاشته شود، آینده خوبی داشته باشیم.

مطالعه کنید:  هزینه زیاد ضامن کیفیت انیمیشن نیست

نظر شما در مورد انیمیشن‌های مذهبی چیست؟آیا ما می توانیم در ساخت این انیمیشن ها موفق عمل کنیم؟

به نظر من برای ساخت هر اثر هنری مبتنی بر یک موضوع دو نکته بسیار مهم و اساسی  مطرح است. یکی اشراف علمی خالق اثر به موضوع و دیگری توانمندی علمی و تجربی در آداپت هنری موضوع می‌باشد که البته در انیمیشن نیز، همین امر صادق است. تحلیل هوشمندانه موضوعات و استخراج لایه های درا ماتیک آن، بی‌شک کاری کارشناسانه است و همکارانی که بر روی موضوعات مذهبی برای ساخت انیمیشن برنامه ریزی می‌کنند، اگر به منظر کارشناسی موضوعات بیشتر دقت کنند، می‌توان آثار با ارزش و قابل ارائه برای مخاطب جهانی را در حوزه انیمیشن‌هایی بارویکرد مذهبی، به تولید رساند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۲ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

9 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.