اخبارانیمیشن ایران

انیمیشن هنری ایران در دنیا حرف برای گفتن دارد

8.01Kviews
۰
(۰)

فاطیما یثربیاگر یکی از امیدوارترین افرادی نباشد که در زمینه انیمیشن فعالیت می کند، قطعا یکی از رک گوترین ها در زمینه اظهار نظر هنر- صنعت انیمیشن است. ” فاطیما یثربی ” همان قدر که انیمیشن های هنری ساخت ایران را محبوب و موفق می داند تا همان اندازه امیدوار است تا انیمیشن های تلویزیونی نیز پیشرفت داشته باشند. او بر این باور است که برای ساخت یک اثر خوب باید تخصص داشت، صبور بود و به صورت تیمی کار کرد. اما مهمترین باید این هنرمند برای رونق انیمیشن کشور، حمایت است. آن هم از سوی ارگان های دولتی.

آن چه از نظرتان می گذرد، حاصل گفت وگوی ما با این هنرمند است که یکی از داوران دوسالانه انیمیشن ایران نیز می باشد.

خانم یثربی لطفاً مختصر درباره کارهایی که انجام داده اید بگویید ؟

من متولد ۱۳۵۴ تهران هستم، لیسانس نقاشی از دانشگاه آزاد و فوق لیسانس کارگردانی انیمیشن از دانشگاه تربیت مدرس را دارم، و قبل از این که وارد رشته انیمیشن شوم در شرکت آبنوس فیلم فعال بودم و تقریبا تمام مراحل انیمیشن را انجام داده ام تا به مرحله کارگردانی رسیدم.

در آبنوس فیلم در بخش کامپیوتر کار می کردم، در شرکت حرکت کلیدی ، انیماتور بودم و سپس با کانون پرورش فکری شروع به همکاری کردم و سه فیلم انیمیشن کوتاه را برای کانون پرورش فکری و برای صبا سریال پنج انگشت را بر اساس اشعار مصطفی رحماندوست ساختم. همچنین تعدادی فیلم کوتاه انیمیشن که از دوران دانشجویی ساخت آن را شروع کرده ام و تا الان نیز ادامه دارد، تهیه کنندگی این فیلم ها به عهده خود من است و برخی از آن ها را به شبکه دو فروخته ام.

ممکن است از این انیمیشن ها نیز نام ببرید ؟

داستان های حسن کچل که یک قسمت آن به اسم ” هیچ ” در جشنواره رویش جایزه اول را گرفت و شبکه دو آن را خرید و پخش کرد، داستان یک پرنده، یک درخت که در جشنواره مقاومت شرکت داده شد  انیمیشن س بود که برگزیده جشنواره پلیس شد. در کل باید گفت که از این دست کارهای کوتاه بین ۴ تا ۱۰ دقیقه ای زیاد ساخته ام.

هم اکنون چه کارهایی در دست انجام دارید ؟

در حال حاضرمشغول ساخت پکیج ویدیویی برای رضا یزدانی هستم، که دو تا از آن کارها کاملا انیمیشن است و سه تای دیگر، تلفیق انیمیشن با زنده است و حتی یکی از کارها تلفیق زنده و انیمیشن ۳D است و پروسه تولید آن ۶ماه تا یک سال به طول می انجامد تا به صورت dvd وارد بازار شود. کار دیگری که مشغول ساخت آن هستم، فیلم داستانی “پارانویید ” است که بر اساس توهمات ذهنی یک بیمار پارانویید است که تلفیق زنده با انیمیشن است.

خانم یثربی با توجه به این که چندین سال مشغول به ساخت انیمیشن بوده اید و در این فضا قرار دارید، نظرتان را در مورد انیمیشن ایران بگویید، ضعف ها و قوت انیمیشن ایرانی چیست و دلیل فاصله  زیادی که با انیمیشن جهان داریم را در چه می دانید؟

مطالعه کنید:  آلن منکن در آستانه‌ی افتخاری بزرگ قرار گرفت

باتوجه به این که ما جدیدترین کارهای ایرانی تولید شده را در همین هفته دیدیم(چون داور جشنواره دو سالانه انیمیشن هستم)، نسبت به سال گذشته سطح کارها بسیار پایین آمده است، کارهای خوب کمی هم دیده شد، اما بسیاری از کارگردانان و هنرمندان مطرح که در سال های پیش شاهد کارهای خوبی از آن ها بودیم و در جشنواره های جهانی آثارشان مطرح شده بود متأسفانه امسال کارهایی که از آنها دیدیم کارهای داستانی سفارشی بود که با کات اوت یا ۳D ساخته شده بودند و با جمع داوران که صحبت شد به این نتیجه رسیدیم که دلیل این اتفاق، نبود بودجه و عدم حمایت از هنرمندان ما است، قطعا همه دوست دارند فیلم خوب تولید کنند ولی وقتی نیاز مالی داشته باشند، به جای این که هنرمند یک سال وقت خود را بگذارد تا فیلم ۲۰ دقیقه ای عالی تولید کند، ۱ ماه یک فیلم ۲۰ دقیقه ای کات اوت سفارشی تولید می کند! به نظر من به علاوه بر این که به زمان و کیفیت اهمیت می دهیم به کیفیت کار توجه بیشتری کنیم و این قطعا به بودجه بر می گردد، یعنی اگر انیمیشن از طرف دولت حمایت نشود، چه صبا چه شبکه دو و …نمی توانیم شاهد کارهای خوبی باشیم و به نظرم بزرگ ترین مشکل عدم حمایت ارگان های دولتی است.

آیا بخشی از این فاصله را در نداشتن تکنیک و نیروی متخصص نمی دانید ؟

وقتی که بودجه باشد، مطمئناً استعدادهای فراوان کشورمان خودنمایی می کنند، زیرا ما جزو کشورهایی هستیم که پیشینه تاریخ انیمیشن داریم و تاریخچه انیمیشن ما به صورتی است که جوان هایی که در حال حاضر وارد انیمیشن شده اند و بعدها وارد می شوند بسیار با استعداد هستند، در هر زمینه ای و پرسنل تخصصی را با بودجه و امکانات می توان تقویت کرد و پرسنل تخصصی باید بتواند به دنبال این امکانات برود و از آن استفاده کند، رشد پیدا کند و به آن مقطعی که می خواهد برسد. باز تأکید می کنم که همه این ها به حمایت بر می گردد.

فاتیما یثربیبا توجه به تمامی فرمایشات شما، بسیاری از متخصصان بر این باورند که زمان زیادی باید صرف شود تا در زمینه انیمیشن به سطح جهانی برسیم، نظر شما چیست؟

به نظر من، مشکل اصلی ما این است که بسیار عجول هستیم، به طور مثال، فیلم هایی مانند فیلم های میشل دودوک، که مطرح شده اند، ۷ ماه مرحله پیش تولید آن طول  کشیده و خودِ کار نیز ۶ ماه زمان برده است، اما در ایران برای یک سریال انیمیشن ۳ ماه وقت هزینه می کنیم در صورتی که مرحله پیش تولید یک سریال یک سال و شاید هم بیشتر از آن باید باشد که ما از این مرحله در کارهایمان فاکتور می گیریم! و مورد بعدی این است که ما در کارهایمان مدیر تولید نداریم، کارگردان مشاور هنری ندارد و خیلی از بخش ها که من حدس می زنم به دلیل نبود نیروی متخصص و نبود بودجه است را حذف می-کنیم که با حذف این موارد در نهایت به انیمیشن ضربه می زنیم.

مطالعه کنید:  بازتاب نور

درحال حاضر تعدادی انیمیشن خوب داریم که در جشنواره های خارجی اعتبار کسب کرده اند مثل انیمیشن “تونل ” ساخته خانم مریم کشکولی اما تعداد این ها بسیار انگشت شمارند و نمی توانیم آن ها را ملاک سطح انیمیشن ایران قرار دهیم!

در زمینه ایده و خلاقیت کارهای ایرانی، بفرمایید که در چه جایگاهی هستیم و آیا در این مورد هم انیمیشن ما با مشکل روبه روست؟

ما اصلا فیلمنامه نویس حرفه ای در انیمیشن نداریم و خیلی از کارگردان ها با توجه به این که متخصص فیلمنامه نویسی نیستند، اما فیلمنامه کارهای خود را می نویسند، اگر فیلمنامه  نویس حرفه ای حضور داشته باشد، کارگردان می تواند ایده را بدهد و او با قواعد درست داستانگویی انیمیشن آن را بپروراند، داستان گویی انیمیشن تفاوت زیادی با داستان گویی فیلم دارد. همچنین کارها باید تقسیم بندی شود که همه مسؤولیت ها را یک نفر انجام ندهد، مثلا گاه اتفاق می افتد که کارگردان، هم کارگردانی می کند هم فیلمنامه را می نویسد و در عین حال انیماتور هم هست!

مشکل دیگری که در کارهای ایرانی شاهد آن هستیم این است که متأسفانه در کارهای گروهی ضعیف عمل می کنیم و گروه هایی که تشکیل می شوند منسجم نیستند و هر کس نظر خود را دارد و به یک نظر واحد و هماهنگ نمی رسند و اگر این مشکلات حل شود، به نظر من ایران کشوری است که می تواند انیمیشن آن جهانی شود.

به نظر شما، انیمیشن ایران در سال های اخیر در کدام زمینه های تبلیغاتی، هنری، جشنواره ای قوی تر عمل کرده است ؟

انیمیشن تبلیغاتی از بین ۳۰ کار که در جشنواره پویانمایی شاهد آن هستیم سه کار را می شود به عنوان کار خوب معرفی کرد که این نسبت خوبی نیست.

کارهای تلویزیونی نیز متأسفانه اصلا بازار فروش ندارد و آن قدر در کارهای تلویزیونی سعی می کنیم نصیحت و پند اخلاقی بگنجانیم که کودکان این نسل رغبتی به تماشای آن ندارند و عملا مخاطب کودک را ازدست می دهیم، بازار بین المللی هم نداریم و فقط ممکن است چند کشور عربی کارهای ایرانی را بخرند و با توجه به این که ما هم کارهای آن ها را می خریم، می توانیم بگوییم که یک معامله پایاپای است و سود چندانی ندارد و در نتیجه انیمیشن تلویزیونی ما در سطح بین الملل هیچ جایگاهی ندارد!

در انیمیشن های هنری هم هر دو سال یک بار، چند کار فوق العاده را بین کارها مشاهده می کنیم که سطح کارهای ایرانی را به جشنواره های خارجی معرفی می کنند و ایران در انیمیشن هنری حرفی برای گفتن دارد.

و در جشنواره هایی که کانون پرورش فکری برگزار می کرد شاهد انیمیشن های هنری بودیم اما الان کانون به فیلم- کتاب روی آورده که می توان گفت این نوع کارها بیشتر تلویزیونی هستند.

مطالعه کنید:  آشنایی بیشتر با نامزدهای انیمیشن بلند اسکار 2016

نظر شما درباره شبکه پویانمایی چیست و چه تاثیری می تواند برسطح انیمیشن کشور ما داشته باشد ؟

قطعاً وجود چنین شبکه ای برای انیمیشن ما عالی است و اگر این شبکه انیمیشن خارجی نخرد و اگر بتواند کاری کند که انیمیشن های ایرانی از نظر کیفیت بالا بروند و انیمیشن های بد را حذف کند و اجباری نداشته باشد تا هر کاری که تولید می شود را پخش کند، می تواند در بالا بردن سطح انیمیشن ایران تأثیر داشته باشد. مدیران این شبکه باید سراغ کسانی بروند که فیلم های موفق داشته اند و کارگردانانی هم هستند که قابلیت تولید انیمیشن تلویزیونی را دارند، این کارگردان ها منتخب شوند و تا حدودی به آن ها بودجه داده شود که برای این شبکه انیمیشن تولید کنند و مطمئناً مخاطب خاص خود را پیدا خواهد کرد.

رویکرد دولت تا چه اندازه می تواند در بالا رفتن سطح انیمیشن تأثیر بگذارد ؟

مؤسسه صبا، کانون پرورش فکری و شبکه دو و خیلی از شرکت های دولتی دیگر و به خصوص موسسه صبا بیشترین تاثیر را در انیمیشن دارد و این ارگان ها باید از کارگردان ها و انیماتورها و استعدادهایی که در این رشته داریم، حمایت کنند تا استعدادها حذف نشوند.

به نظر من مؤثرترین کمک می تواند از طرف دولت باشد و به شکلی باشد که یک انیماتور از طریق کارش بتواند زندگی کند.

خانم یثربی آینده انیمیشن ایران را چگونه می بینید ؟

ما در جشنواره دوسالانه پویانمایی که من یکی از داورهای آن هستم بیانیه ای دادیم و دلیل آن این است که کسانی که ما آن ها را به عنوان اساتید می شناسیم و در سال های قبل کارهای فوق العاده ای از آن ها شاهد بودیم، امسال با کارهای ضعیفی در جشنواره شرکت کردند. اگر اینگونه پیش برود انیمیشن هنری ما نابود می شود و اگر تعداد انیمیشن های خوب هنری ما به تعداد انگشتان دست است اما تا چند سال دیگر همین چند تا هم از بین می رود و اگرارگان های دولتی دلشان نسوزد و مدیریت ها حرفه ای تر نشود و تولید و پرورش نیروهای متخصص بیشتر نشود، انیمیشن هنری ایران نابود می شود، همان طور که انیمیشن دو بعدی ایران نابود شده است و اگر از جشنواره دوسالانه پویانمایی حمایت نشود با توجه به این که بسیار سطح بالایی دارد، انیمیشن هنری نابود می شود. وقتی کاری ساخته می شود که در سطح بین الملل دیده نمی شود، چرا ساخته  و تولید شود.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

73 + = 82

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.