videosانیمیشن کوتاهمباحث انیمیشن

انیمیشن کوتاه The Snow Girl (دختر برفی)

1.98Kviews
۵
(۱)

فولکلور یا به عبارت دیگر باور عامیانه مجموعه‌ای از افسانه‌ها، داستان‌ها و در کل تاریخ شفاهی ملت‌های مختلف جهان از جمله ایران است. اما یکی از کشور‌هایی که در هنگام بررسی فرهنگ عامه به دلیل تاریخ، فرهنگ، آداب و سنت‌هایش باید از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین‌ها نام برد، کشور ژاپن است. فولکلور که در این کشور با نام مینکان دنشو شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از اژدهایان، موجودات افسانه‌ای همچون کیتسونه، خدایانی به مانند آماتراسو، ایزانامی و ایزاناگی و رسوماتی همانند ناماهاگه را شامل می‌شود. اما یکی از اساطیر ژاپن که در ادبیات، مانگا، انیمه، انیمیشن و بازی ویدیویی به مراتب استفاده شده و تا‌ حدودی در بین مخاطبین غیر ژاپنی شناخته شده بوده، یوکی اونا است. این روح که با نام زن برفی نیز شناخته می‌شود، در برف و سرما به سراغ انسان‌ها آمده و با وادار کردن به خواب، جان آن‌ها را می‌گیرد. یوکی اونا معمولا به عنوان زنی قد بلند و زیبا، با موهای سیاه ترسیم می‌شود که کیمونو سفید بر تن دارد. انیمیشن کوتاه The Snow Girl، روایتی متفاوت از افسانه یوکی اونا است که سازندگان در عین حفظ ویژگی‌ها و اصالت آن، با تغییر محیط آن به دنیای مدرن، داستانی جالب توجه با درون‌مایه‌های جدید را به نمایش گذاشته‌اند.

انیمیشن کوتاه دختر برفی
انیمیشن کوتاه دختر برفی

انیمیشن کوتاه دختر برفی در سال ۱۹۵۰ و در یک روستای آمریکایی جریان دارد: جایی که یک مهاجر کم سن و سال ژاپنی به نام یوکی به همراه پدرش و به دلیل از دست دادن مادر از ژاپن خارج شده‌اند. یوکی که بار‌ها شنیده که با دیگران تفاوت دارد، به مقابله با چند قلدر می‌پردازد، اما حرف‌های تمسخر‌آمیز و نژاد‌پرستانه آن‌ها را می‌شنود. یوکی پس از آنکه به خانه بر‌می‌گردد، از پدرش در مورد اینکه آیا متفاوت از دیگر اهالی شهر است، می‌پرسد. در مقابل پدر داستان زندگی و شکل‌گیری خانواده‌اش را برای او باز‌گو می‌کند.
انیمیشن کوتاه The Snow Girl محصول استودیو Mixtape Club است که تجربه همکاری با کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل، HBO ،ESPN و اسپاتیفای و هنر‌مندانی مانند پرایموس و دی مایت بی جاینتس را در کارنامه دارند. این استودیو توسط کریس لنوکس اسمیت و جسی کیسی که دانش آموخته رشته موسیقی از دانشگاه براون، از قدیمی‌ترین و معتبر‌ترین دانشگاه‌های آمریکا، هستند، تاسیس شده است. وظیفه نگارش فیلم‌نامه انیمیشن کوتاه دختر برفی را آدام گیدویتز بر‌عهده داشت است. این نویسنده مشهور که در حوزه ادبیات کودک فعالیت دارد، تا‌کنون کتاب‌های A Tale Dark and Grimm ،In a Glass Grimmly و The Grimm Conclusion را به رشته تحریر در‌آورده است. مشهور‌ترین اثر او کتاب A Tale Dark and Grimm است که نه تنها مورد تحسین نیویورک تایمز قرار گرفته، بلکه ساخت لایو اکشن آن در دستور کار قرار دارد. طراحی انیمیشن کوتاه The Snow Girl به دست آر کیکو جانسون انجام شده است. او که کار طراحی‌اش را با رمان گرافیکی Night Fisher در سال ۲۰۰۵ آغاز کرده و در سال ۲۰۱۲ کتاب The Shark King را به چاپ رسانده، مورد توجه نیویورک تایمز و نیویورکر قرار گرفته و طرح‌های خود را در آن‌ها به چاپ رسانده است.

مطالعه کنید:  خانه کارتونی انیمیشن «بالا» در ایالت یوتای کالیفرنیا
انیمیشن کوتاه دختر برفی
انیمیشن کوتاه دختر برفی

در رابطه با ویژگی‌ها و خصوصیات یوکی اونا داستان‌های مختلفی نقل شده است، اما سازندگان انیمیشن کوتاه The Snow Girl از داستان لافکادیون هرن، یکی از مشهورترین نویسندگان افسانه‌های ژاپنی بهره برده‌اند. در واقع انیمیشن کوتاه دختر برفی تمامی فعل و انفعالات اصلی داستان لافکادیون هرن را دارا بوده و تنها مواردی انگشت شمار تغییر پیدا کرده‌اند. این تغییرات باعث شده است که درون‌مایه‌های جدیدی به اثر اضافه شوند. با توجه به مقطع زمانی چنین برداشت می‌شود که انیمیشن در دورانی که جنگ جهانی دوم به پایان رسیده، جریان داشته و این امر رابطه نزدیکی با تم زنوفوبیا یا بیگانه‌هراسی اثر دارد. دیالوگ‌هایی با ماهیت‌های نژاد‌پرستانه یکی از این موارد است که باعث می‌شود آمریکا به یک دیستوپیا یا پاد‌آرمان‌شهر تبدیل شود. اما فراتر از این جنبه اثر، ویژگی که باعث می‌شود انیمیشن کوتاه The Snow Girl به انیمیشنی جالب توجه تبدیل شود، سبک طراحی آن است. جانسون در طراحی این انیمیشن از سبک دو بعدی اما ساده‌ای بهره برده که در برخی سکانس‌ها عمق پایین آن به چشم می‌آید. با این حال طراح این اثر با تزریق المان‌های طراحی شرقی به آن ضمن حفظ فضای غربی، زیبایی بصری انیمیشن را دو چندان کرده است.

انیمیشن کوتاه دختر برفی
انیمیشن کوتاه دختر برفی

استودیو میکس‌تیپ کلاب برای ساخت انیمیشن کوتاه دختر برفی از صدا‌پیشگان تازه‌کار استفاده کرده است که خوشبختانه علی‌رغم بی‌تجربه‌گی به خوبی توانسته‌اند از پس وظیفه خود بر‌آیند. سم بلک، امی کائو و کاترین سیپیون صدا‌پیشه‌های اصلی انیمیشن کوتاه The Snow Girl هستند که به ترتیب نقش پدر، یوکی و یوکی اونا را ایفا می‌کنند. شخصیت پدر که در بخش اعظم انیمیشن نقش مهمی داشته و به نوعی راوی داستان نیز شناخته می‌شود، بیشترین سهم را از دیالوگ‌های انیمیشن دارد که با توجه به صدای مناسب سم بلک تجربه‌ای شنیدنی است. مهم‌ترین نکته مثبت بخش صوتی انیمیشن کوتاه دختر برفی، مربوط به موسیقی است. همانطور که اشاره شد موسسین استودیو میکس‌تیپ کلاب و کارگردانان اثر در رشته آهنگ‌سازی تحصیل کرده‌اند و تخصص اصلی آن‌ها ساخت موسیقی است. پس چندان غیر‌منتظره نیست که کریس لنوکس اسمیت و جسی کیسی شخصا موسیقی‌های اثر را ساخته باشند. ضرب‌آهنگ‌های گوش‌نواز پیانو شاید در دقایق ابتدایی اثر تحت تاثیر صدای شخصیت‌ها باشد، اما با اضافه شدن ساز‌های دیگر و تبدیل شدن به یک قطعه ارکسترال، از سایه بیرون آمده و چنان بی‌نظیر ظاهر می‌شود که تنها می‌توان به تحسین آهنگ‌سازان اثر پرداخت. تیتراژ پایانی بهترین موقعیتی است که می‌توانید موسیقی شنیدنی و فوق‌العاده انیمیشن کوتاه دختر برفی را بشنوید.

مطالعه کنید:  مستند خالق واقعی میکی موس

انیمیشن کوتاه The Snow Girl به دلایل مختلفی اثری قابل تامل و با‌ارزش است؛ بهره‌گیری از فولکلور ژاپن و تغییر اندک آن در جهت خلق تجربه‌ای همگانی، طراحی عالی محیط‌ها و شخصیت‌ها با ترکیب سبک‌های طراحی شرقی و غربی و موسیقی متن جالب‌توجه انیمیشن که در کنار مهارت‌های کارگردانی، استعداد و توانایی سازندگان در ساخت قطعه‌های موسیقی را یاد‌آور می‌شود.

منبع: zoomg

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 42 = 52

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.