اخبارمقالات

تفاوت نویسندگی انیمیشن و فیلم لایو اکشن

4.43Kviews
۳٫۳
(۴)

اگر شما می خواهید نویسندگی یک فیلم انیمیشن را انجام دهید، بسیار مهم است که تفاوت های بین نویسندگی انیمیشن و فیلم لایو اکشن را بدانید.


اگر شما می خواهید نویسندگی یک فیلم انیمیشن را انجام دهید تهیه کنندگی و یا کارگردانی- بسیار مهم است که تفاوت های بین نویسندگی انیمیشن و فیلم لایو اکشن را بدانید. توسعه داستانی انیمیشن تقریبا مشابه با فیلم لایو اکشن است. شما با کانسپت کار خود را شروع می کنید، و سپس شروع به شرح دادن مقدماتی ابتدا، میانه و انتهای داستان می کنید. گام بعدی یک طرح کلی و طراحی سکانس ها است که شامل اکشن ها و شوخی ها می شود. گام بعدی و نهایی، نوشتن فیلم نامه کامل به همراه دیالوگ ها می باشد. فرم فیلم نامه در انیمیشن تقریبا شبیه به فیلم نامه فیلم لایو اکشن است. مهم تفاوت های آن ها است که فهم این مورد بسیار حیاتی است. به طور خلاصه، انیمیشن نسبت به فیلم لایو اکشن، به صورت منحصر به فردی بسیار تصویری تر است. اکثر فیلم نامه های لایو اکشن نسبت به میزانسن و یا طرز قرارگیری اشیا توضیح خاصی نمی دهند. به عنوان مثال یک ماشین، ماشین دیگر را تعقیب می کند و تفسیر صحنه دیگر بسته به دید کارگردان دارد، و این در حالی است که در انیمیشن نمی توان با چند کلمه به توصیف صحنه پرداخت و علاوه بر توضیحات کافی نیاز به تصویر سازی هم در این مورد نیز می باشد. با هم یک مثال را بررسی می کنیم، وقتی شما متن زیر را می خوانید چه چیزی در ذهن شما مجسم می شود:

مطالعه کنید:  فرانسه با ۲۱۰ اثر بیشترین سهم را در نهمین جشنواره پویانمایی تهران دارد

یک کایوت بالای یک صخره یک پرنده را تعقیب می کند و سپس به درون دره سقوط می کند.

این چیزی است که شاید شما برای یک فیلم لایو اکشن به آن نیاز داشته باشید و باقی کار به عهده کارگردان است.

الان تصور شما از متن پایینی به شکل می تواند باشد؟

کایوت با تب و تاب به دنبال ردرانر است، پاهای او به صورت بلر و یا نا معلوم است، تا انتهای صخره به دنبال او می دود. همانطور که ردرانر زبانش بیرون از دهانش است و به کایوت بیپ میکند، در یک لحظه با سرعت خیره کننده ای از او دور می شود و گرد و غباری از او تنها به جا می ماند. کایوت در بین گرد و غبار از تعجب خشکش می زند و می ایستد. او نگاهی به پایین پای خود می اندازد و می بیند که زیر پای او دره است و شروع به ترسیدن و عرق کردن می کند. و بعد او نگاهی به دوربین می کند و آب دهن خود را با صدایی قورت می دهد و همچون یک سنگ به پایین سقوط می کند، گردن او کش می آید و بدن او زودتر به پایین می رود. او با یک صدایی همچون افتادن بمب سقوط می کند و در نهایت از بالا مشاهده می کنیم که او به کف دره برخورد می کند و دود کوچکی و صدای برخورد او با کف دره را مشاهد می کنیم.

 

تصویر مورد نظر را دریافت کردید؟ حدود هشت برابر کلمه ها بیشتر شده است، اما شما تصویر مورد نظر را دریافت می کنید و نیاز بسیار کمی به تفسیر آن پیدا خواهید کرد.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه PLAY-OFF

انیمیشن برای تعامل بصری خود بسیار به توضیح دادن و تشریح صحنه نیاز داد. پس یکی از تفاوت های فیلم نامه های لایو اکشن و انیمیشن در اینجاست که در انیمیشن جزییات صحنه به وضوح شرح داده می شود.

این افزایش در توضیحات، تفاوت دیگری را بین نویسندگی فیلم لایو اکشن و انیمیشن ایجاد می کند. معمولا در فیلم لایو اکشن، قانون کلی این است که به ازای هر دقیقه، یک صفحه نوشته می شود. در مورد برخی فیلم های بلند انیمیشنی هم این موضع صحت دارد. اما یک صفحه در فیلم نامه انیمیشن تلویزیونی معمولا معادل ۴۰ ثانیه است. در لایو اکشن این کارگردان است که پس از خواندن متن آن را تفسیر می کند و وظیفه توسعه بصری آن را بر عهده دارد. اما در انیمیشن، نویسندگی به معنای واقعی کلمه به صورت تفسیری است، و معمولا استوری برد در اینجا به کمک فیلم نامه می آید و اکشن ها و شوخی ها را به صورت تصویری بیان می کند، و کلمات نمایش نامه به صورت تصویری ترجمه می شوند.

به این معنی می تواند باشد که اگر نویسنده صحنه را تشریح نکند و یا به دقت به این موضوع نپردازد- تصویر مد نظر او بر روی خروجی نهایی نخواهد بود. شاید به این دلیل باشد که در انیمیشن های تلویزیونی بر خلاف لایو اکشن، از چندین کارگردان مختلف استفاده می شود و کارگردان ها بر طبق یک نمایش نامه اپیزود ها را کارگردانی می کنند. بله، یک کارگردان در انیمیشن وجود دارد، اما او معمولا دید کلی بر تمام اپیزود ها دارد و روند کلی داستان و شکل بصری آن را هدایت می کند. در انیمیشن حضور یک هنرمند استوری برد امری واجب است که بتواند فیلم نامه به صورت تصویری به نمایش بگذارد و خود نویسنده تا حدودی می تواند در زمینه انتقال بصری به خواننده و یا کارگردان کمک کند. نویسنده انیمیشن تلویزیونی باید به دقت به توضیح سکانس ها بپردازد و آن چه را که در نظر دارد را برای خواننده فیلم نامه به درستی توضیح دهد. مخصوصا اهمیت این موضوع زمانی مطرح می شود که فیلم نامه به کشور دیگری فرستاده می شود و پس از ترجمه در صورتی که توضیحات نویسنده در مورد سکانس ناکافی باشد، ممکن است علامت سوالی های بسیاری برای اجرا کننده اثر بوجود بیاید.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه بوفالو یالدار

پس می توان عملکرد نویسنده انیمیشن را با یک کارگردان مقایسه کرد، چون هر دو در واقع تفسیر متن نمایش نامه را انجام می دهند.

در فیلم لایو اکشن این وظیفه کارگردان است که از لحاظ بصری کار را به پیش ببرد و دیدگاه خود و تفسیرش از متن را عملی کند. در انیمیشن وظیفه دیدن تصویری نمایش نامه و بیان جزییات به عهده نویسنده است.

 

منبع : awn

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۳ / ۵٫ ۴

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

5 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.