اخبارانیمیشن ایران

جوانرودی در کارگاه انیمیشن جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران

5.37Kviews
۵
(۱)

 کارگاه انیمیشن

تکنیک پیش نمایش در انیمیشن جدی گرفته شود ، بدون گذراندن مرحله تست در انیمیشن، هیچ گونه اقدامی در این فرآیند شکل نمی گیرد.

به گزارش خانه انیمیشن ، بهرام جوانرودی ، با بیان این مطلب در کارگاه انیمیشن بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اظهار داشت: مراحل تولید انیمیشن، به ترتیب شامل پیش تولید، تولید و پس از تولید، می شود.
وی، افزود: در قسمت پیش تولید، مسایلی از جمله تحقیق و گسترش انجام می گیرد تا میزان امکان پذیر بودن، کار درنظرگرفته شده، مشخص شود. یعنی مسایلی از جمله مقرون به صرفه بودن کار، برآورد میزان تجهیزات و تعداد متخصصان این حوزه مورد بررسی قرار می گیرند.

وی با اشاره به این که پس از مرحله تحقیق، مرحله تست آغاز می شود، توضیح داد: پروسه تست نیز به ترتیب از سوی مسؤول جلوه بصری، مسؤول جلوه ویژه و کارگردان و طراح تولید و سرانجام تهیه کننده صورت می گیرد.

جوانرودی

جوانرودی با تأکید بر این که نقش تهیه کننده در این مرحله، بسیار حساس و قابل ملاحظه است، گفت: تنها تهیه کننده است که در این مرحله با اشراف کاملی به عناصر و عوامل شکل دهنده کار، می تواند هماهنگی لازم را در راستای تکمیل بهینه فرآیند تولید انیمیشن، انجام دهد.

وی با توضیح این که پس از تست، مرحله مدلسازی، آغاز می شود، اظهارداشت: این مرحله شامل سه قسمت پیش تولید، تولید و قسمت پس از تولید است.
جوانرودی همچنین ادامه داد: در این مرحله، ابتدا اتود اولیه ساخته می شود تا عناصری مانند زاویه دوربین از سوژه اصلی که تعیین کننده میزان نمایش جزئیات و عملکرد فنی مورد نیاز است، به دقت مورد بررسی قرار می گیرد و سپس با درنظر گرفتن مختصات فنی لازم، تولید اصلی آغاز می گردد.

مطالعه کنید:  جدیدترین انیمیشن میازاکی میلیون‌ها ژاپنی را به سینماها کشاند

جشنواره انیمیشن

جوانرودی از پس زمینه، به عنوان نیاز تمامی فرآیند مدلسازی از جمله مدلسازی ارگانیک و غیرارگانیک نام برد و تصریح کرد: به عنوان مثال برای طراحی صورت یک کاراکتر، فرد طراح باید با مباحثی نظیر آناتومی و مجسمه سازی آشنایی داشته باشد.
وی از پیش نمایش به عنوان یکی از مهمترین بخش ها در فرآیند کاهش هزینه ها یاد کرد و افزود: با وجودی که به کارگیری از تکنیک پیش نمایش (Preview) همیشه به نفع انیماتورهاست و استفاده از این تکنیک که با اصطلاح Story Reel شناخته می شود، کمک شایانی به ارتقای کیفیت انیمیشن و امکان تعیین یک برآورد صحیح از حجم کار می گردد، متأسفانه چندان جدی گرفته نمی شود.

این هنرمند، همچنین استفاده از تصاویر مرجع در ساخت مدل را مورد توجه قرارداد و گفت: اقدام مذکور از این روی صورت می گیرد تا مدل طراحی شده با واقعیت تطابق نظیر به نظیر داشته باشد و به همین دلیل گروهی زیر نظر طراح تولید، کارگردان و مدیر جلوه بصری تشکیل می گردد که وظیفه جمع آوری تصاویر مرجع مرتبط با مدل را بر عهده دارند.

جوانرودی با اشاره به این که مرحله بعدی انیمیشن سازی به استفاده از اسکنرهای سه بعدی مربوط می شود، اظهار داشت: این مرحله در برگیرنده سه ورژن کوچک، متحرک و استاتیک بزرگ می باشد.

کارگاه انیمیشن

جوانرودی، ادامه داد: پس از ساخت مدل سه بعدی، تحقیقاتی روی مدل صورت انجام می شود و افرادی که در زمینه آناتومی اطلاعات خوبی دارند، به تولید یک سری ابزار برای انیماتور اقدام می کنند تا انیماتور قادر به کنترل آن باشد که به این روش و ابزارها “ریگ” گفته می شود.

مطالعه کنید:  انیمیت انواع راه رفتن (قسمت دوم)

وی در پایان، تأکید کرد: پس از انجام مراحل یاد شده، تصاویری که محدودیت رنگ ندارند برای نمونه برداری نور مورد استفاده قرار می گیرندکه ورود اطلاعات فیلم به پروسه دیجیتال نیز به صورت موازی باهمین اقدامات انجام می شود تا قابلیت اجرای تلفیقات متفاوت توسط نرم افزارهای مختل در آن ایجاد شود و سرانجام نوبت به اسکن فیلم و تطبیق رنگ فرا می رسد که با نظر کارگردان، در اختیار مسؤول جلوه های ویژه و جلوه های بصری قرار می گیرد.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

8 + 2 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.