اخبار

داستان والت دیزنی، برگ برنده کمپانی دیزنی در فصل جوایز سینمایی

2.73Kviews
۰
(۰)

ماه دسامبر برای هالیوود حکم شروع سه ماه نفس‌گیر از رقابت میان آثار سینمایی را دارد که به فصل جوایز سینمایی مشهور شده است. بعد از آنکه طی دو سال گذشته آرتیست و آرگو که داستان هردوی آن‌ها به نوعی به هالیوود مربوط می‌شد، موفق به کسب اسکار بهترین فیلم شدند، کمپانی والت دیزنی پیکچرز امیدوار است بتواند با فیلم نجات آقای بنکس ساخته جان لی هنکاک برنده سومین اسکار بهترین فیلم سال با چاشنی هالیوود شود.   
  
نجات آقای بنکس با چاشنی کمدی است که ماجرای برخورد جالب پی. ال. ترورز، نویسنده انگلیسی رمان مری پاپینز و والت دیزنی، موسس کمپانی دیزنی را به تصویر می‌کشد. نقطه عطف داستان تلاش بیست ساله والت دیزنی برای متقاعد کردن ترورز است تا امتیاز اقتباس از رمان مری پاپینز را به او واگذار کند.   
  
داستان فیلم در دو بخش سفر دو هفته‌ای ترورز به هالیوود در سال ۱۹۶۱ برای مذاکره با والت دیزنی و همکاران او و فلاش بک به سالهای اولیه قرن بیستم و بزرگ شدن ترورز در استرالیا نزد پدر دوست داشتنی ولی معتاد به الکلش روایت می‌شود.   
  
به جز خود فیلم، مثلث بازیگران فیلم هم از امیدهای کمپانی برای درخشش در فصل جوایز سینمایی هستند: نقش نویسنده انگلیسی را اما تامپسون بازی می‌کند که تا به امروز موفق به کسب دو اسکار در شاخه‌های بازیگری و فیلمنامه نویسی شده است. تام هنکس، هم که تا به امروز با دو فیلم فیلادلفیا و فارست گامپ برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شده، نقش والت دیزنی را برعهده دارد.   
  
نقش پدر نویسنده را هم کالین فارل بازی می‌کند. هنکاک پیش از نجات آقای بنکس فیلم محوطه خطا (۲۰۰۹) را ساخته بود که درام خانوادگی موفقی از کارآمد و علاوه بر کسب اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول برای ساندرا بولاک، در شاخه بهترین فیلم هم نامزد شد.   
  
کار‌شناسان سینمایی معتقدند نجات آقای بنکس هم مثل محوطه خطا شانس نامزدی در شاخه‌های بهترین فیلم و بهترین بازیگر زن را دارد و حتی تام هنکس هم با اینکه صحبت از امکان نامزدی او در شاخه بهترین بازیگر مرد نقش اول با فیلم کاپیتان فیلیپس در میان است، ممکن است به خاطر بازی در نقش والت دیزنی در شاخه بهترین بازیگر مرد مکمل نامزد شود. حتی امکان حضور کالین فارل و پل جیاماتی در بین نامزدهای این شاخه هم وجود دارد. توماس نیومن هم که تا به امروز ۱۱ بار نامزد شاخه موسیقی متن شده ولی هنوز اینجایزه را نبرده ممکن است امسال هم دوباره نامزد اسکار شود.   
  
نجات آقای بنکس مثل آن دسته از فیلم‌های کمپانی دیزنی که در زمان حیات والت دیزنی ساخته می‌شد، فیلمی است که به راحتی می‌تواند تمامی اعضای خانواده را سرگرم کند. فیلمنامه‌ای که کلی مارسل و سو اسمیت نوشته‌اند بسیار تاثیرگذار است. آن‌ها در مسیر نگارش فیلمنامه مشاوری ۸۵ ساله به نام ریچارد شرمن داشته‌اند که همراه برادرش رابرت موسیقی متن مری پاپینز را نوشت.   
  
نقش ریچارد شرمن را در فیلم جیسون شوارتزمن و نقش رابرت را بی. جی. نوآک بازی می‌کند. کمپانی دیزنی با قراردادن ریچارد شرمن در قلب تبلیغات مربوط به فیلم طی ماه‌های گذشته دست به اقدامی هوشمندانه زده چون او به عنوان شخصی نزدیک به والت دیزنی و از همکاران اصلی او در کار ساخت ترانه فیلم‌هایش باعث می‌شود روایت فیلم از وقایع تاریخی اعتبار بیشتری کند.   
  
این نکته وقتی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم امسال چند فیلم مثل کاپیتان فیلیپس و ۱۲ سال بردگی که براساس رویدادهای واقعی ساخته شده به خاطر فاصله گیری از واقعیت در مورادی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.   
  
نکته آخر اینکه فیلم در جستجوی ناکجاآباد (۲۰۰۴) که درباره خلق داستان پی‌تر پن توسط جی.‌ام. بری بود، نامزد شش اسکار و پنج گلدن گلوب از جمله در شاخه بهترین فیلم شد. نجات آقای بنکس مثل در جستجوی ناکجاآباد در جوایز گلدن گلوب در بخش درام با فیلم‌های دیگر رقابت خواهد کرد، چون این فیلم هم تماشاگر را هم به خنده و هم به گریه می‌اندازد. اکران عمومی نجات آقای بنکس از ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳ شروع می‌شود.
 
منبع: ماهنامه دنیای تصویر

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه قلعه شنی به همراه پشت صحنه ساخت

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

50 + = 51

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.