مقالات

درس‌های رویایی موفقیت از شرکت دریم ورکس برای داشتن کسب‌‌وکاری رویایی

2.11Kviews
۳٫۹
(۲۲)

همه علاقه‌مندان به سینما بخصوص انیمیشن، کمپانی Dream works را می‌شناسند.
یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین تولید کنندگان انیمیشن جهان است که هرساله با ارائه محصولات جذاب، در صدر پرسودترین کمپانی‌های فیلم سازی قرار می‌گیرید.

اما شاید شما دوست داشته باشید بدانید که چطور این شرکت تا این حد موفق است؟ چه فرهنگی در آنجا بین ۲۲۰۰ کارمندش حاکم است که می‌تواند با خلاقیت همیشه خود، مخاطبان را راضی نگه دارند؟

گفته می‌شود شرایط کارمندان و نحوه مدیریت شرکت تا حدود زیادی غیر متعارف است.
برای مثال کارمندان می‌توانند ظرف غذای خود را در هر ساعتی و در هر بخش شرکت به همراهشان داشته باشند، یا هر وقت که از کار خسته شدند به کلاس یوگا، کاراته یا مجسمه‌سازی داخل مجموعه بروند.

در حالی همه فکر می‌کنند کارمندان این شرکت درون ساختمان حبس شده‌اند اما وقتی داخل خود مجموعه باشید چیزی فراتر از آن خواهید دید. در ادامه ما قصد داریم تا سه اصل مهم مدل کاری که در DreamWorks اعمال می‌شود را به شما بگوییم تا بتوانید از آن در سیستم کسب و کارتان استفاده کنید.

درس اول | سرمایه‌گذاری روی دیگران

بنجامین فرانکلین می‌گوید:

“سرمایه گذاری در دانش به بهترین شکل به شما بازمی‌گردد”

هرچند که این کار نمی‌تواند بلند مدت باشد…
شما وقت ندارید که همه چیز را خودتان یاد بگیرید زیرا شاید هزاران سال زمان نیاز داشته باشد و این نکته ایست که Dream Works آن را به خوبی درک کرده است. پس آن‌ها راهی بهتر پیدا کرده‌اند.

این شرکت سعی می‌کند روی افراد با علم و دانش سرمایه گذاری کند. تحقیقات نشان داده است که سرمایه گذاری روی افرادی که دانش دارند سبب می‌شود تا ۲۱۸% بیشتر کارایی گروه شما افزایش یابد و بیش از ۳۰% سود مالی شرکت بیشتر شود.

مطالعه کنید:  آموزش انیمیت توپ در حال جهش

این کاری است که در DreamWorks آن را به خوبی انجام می‌دهند.
شما نیز می‌توانید از این روش استفاده کنید. یعنی به جای اینکه یک تیم معمولی داشته باشید و هزینه کنید تا تیمتان در زمینه مورد نظر دانش کسب کند. بجای آن هزینه بیشتری بدهید و یک تیم بهتر و متخصص دور خود جمع کنید. این کار زمان شمارا کوتاه می‌کند، خیال شما را از انجام کارها راحت می‌کند و بهره‌وری شرکتتان را بالا میبرد.

درس دوم | برنامه‌ریزی برای تغییر

کمپانی dreamworks یکی از اصول اصلی تولید محتوای خود را بر ایجاد انیمیشن‌های مولد، خلاقانه و با ایده‌های جدید تعریف کرده است. آن‌ها فیلم سازی نمی‌کنند تا مشکلات امروز جامعه را در فیلمشان بیان کنند. بلکه آن‌ها با شناخت دقیق از مردم سعی می‌کنند تا راه حل‌هایی نشان دهند و روح‌های خفته در ذهن افراد را بیدار کنند.

درواقع همین دلیل باعث می‌شود که مردم پس از دیدن محصولات این کمپانی یک حس خاص پیدا کنند. اما آن حس چیزی نیست جز تغییر.

اما مهم است که پرچمدار تغییر چه کسی باشد.
شما در هر کسب و کاری که وارد شوید ۱۰۰ ها رقیب بزرگ و کوچک وجود دارد. اما اگر خوب به بازار نگاه کنید می‌بینید که یک کمپانی که مدام در حال نوآوری است به عنوان لیدر حرکت می‌کند و هر تغییری که ایجاد می‌کند هم جامعه آن را می‌پذیرد هم کمپانی‌های پشت سر آن به طبع، کار آن را تکرار می‌کنند.

پس مهم است که شما نیز چنین هدفی در کار خود داشته باشید.
وقتی صحبت از چنین ایده‌ای می‌کنیم منظورمان این نیست که حتماً شما دارای یک شرکت بزرگ باشید. فرض کنید یک شیرینی فروشی در یک شهر کوچک دارید. حتماً در همان شهر شما دارای رقبای سرسختی هستید.

مطالعه کنید:  سه راه متفاوت برای استارت انیمیشن جدید شما

اما چیزی که می‌تواند بازار را به سمت شما بچرخاند و شما را پیشرو و پرچم‌دار این صنعت در شهرتان کند، داشتن یک برنامه مناسب برای ایجاد تغییر است.

تغییرات حساب شده و صحیح که به کار شما لطمه نزند و بتواند شما را به عنوان یک مبتکر و صاحب ایده جدید مطرح کند. این روشی است که Dreamwork از آن برای باقی ماندن در رقابت سرسخت فیلم سازی در بین قول‌های هالیوودی استفاده کرد و یکی از سه اصل مهم این شرکت است.

جشن ۲۰مین سالگی DreamWorlks – از چپ به راست: استیون اسپیلبرگ، جفری کاتزنبرگ (موسس شرکت) و دیوید جفن
جشن ۲۰مین سالگی DreamWorlks – از چپ به راست: استیون اسپیلبرگ، جفری کاتزنبرگ (موسس شرکت) و دیوید جفن

درس سوم | یک فرهنگ بسازید

بهترین محل کار، آن‌هایی هستند که فرهنگ مناسبی دارند.
مهم‌ترین چیز برای کارکنان خلاق یک مجموعه همین فرهنگ کاری است که در اتمسفر شرکت در جریان است. تحقیقات نشان می‌دهد که وجود یک فرهنگ خوب برای نسل حاضر بسیار مهم است. این فرهنگ می‌تواند تعادل بین کار وزندگی افراد را حفظ کند، به آن‌ها کمک کند که در محل کار احساس راحتی داشته باشند.

این ویژگی سبب می‌شود تا خلاقیت در این شرکت‌ها رشد پیدا کند. مثلاً در جایی مثل DreamWork می‌خواهند گروهی کوچک از جامعه جهانی را بسازند. بنابراین سعی می‌کنند کارکنان خود را از میان نژادها و ملیت‌های مختلفی انتخاب کنند. بعد از آن سعی می‌کنند فضا را برای بروز فرهنگ اصیل آن‌ها محیا کنند.

در چنین شرکتی شما حتی اگر از آسیا یا آفریقا هم آماده باشید بازهم حس بودن در یک جای امن و خوب را دارید. بعد از آن مدیران شرکت می‌خواهند که محل کار را به خانه دوم افراد تبدیل کنند. جایی که فقط برای کار نیست.

این کاری است که شما باید به آن توجه داشته باشید. بخصوص وقتی که یک شرکت بزرگ با کارکنان زیاد دارید، باید اتمسفر شرکت شما خلاق، پویا و پر نشاط باشد. شما وقتی وارد یک شرکت یا سازمان شوید از چهره و لحن صحبت کردن کارکنان آن به راحتی خواهید فهمید که چه فرهنگی در آنجا قالب است.

مطالعه کنید:  8 درسی که می‌توانیم از انیمیشن‌های پیکسار یاد بگیریم

نباید اجازه دهید فضای شرکت شما همین‌طور به جهت به هر طرفی برود، همان قدر که پروژه‌ها را کنترل می‌کنید، همان قدر هم به فضای شرکتتان اهمیت دهید. درست است که فرهنگ شرکتی چیزی نیست که با چشم دیده شود، اما مانند هوایی است که کارکنان در آن نفس می‌کشند. هوای پاک شما را زنده نگاه می‌دارد و هوای آلوده می‌کشد.

مشتریان هیچ وقت یک شرکت را دوست نخواهند داشت تا زمانی که کارمندان خودشان عاشق آن شرکت نباشند

سایمون سینکنویسنده و چهره‌ی مطرح حوزه‌ی مدیریت و بازاریابی

شرکت شما درواقع یک خانواده دوم برای شما و همه اعضای آن است، تا وقتی که شما به عنوان یک رئیس یا بنیانگذار، نتوانید کاری کنید که کارمندان علاقه‌مند به شرکت باشند، هیچ‌گاه مشتریان نیز عاشق شرکت شما نخواهند شد.

برای این کار نگاهی به کارمندان بیاندازید ببینید آن‌ها با شوق و ذوق در شرکت کار می‌کنند؟ از چهره آنها خواهید فهمید که منتظر تمام شدن ساعت کاری هستند یا اینکه زمانی که در شرکت حضور دارند بسیار شاد و خوشحال‌اند. پس فرقی نمی‌کند که کمپانی شما چقدر بزرگ یا چقدر کوچک باشد، مهم این است که بتوانید در فضای آن فرهنگی بسیار خوب و خوشایند برای کارکنان ایجاد کنید که عاشق کمپانی بشوند.

منبع: sookhtejet

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۹ / ۵٫ ۲۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 74 = 75

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.