مقالات

در پس هنرهای رزمی و موتیف‌های انیمیشن رایا و آخرین اژدها

4.04Kviews
۳٫۶
(۱۴)

به دنبال ساختن مبارزات منحصر به فرد و زیبا، هنرمندان دیزنی در جدیدترین انیمیشن فانتزی –اکشن جلوه‌های متفاوتی از حرکات اکشن را برای مخاطبان به نمایش گذاشتند.

از هنرهای رزمی کلاسیک مانند کاراته و مشت خشم بروس لی، تا جنجگویان آثار اخیر سینما و تلوزیون مانند پاندای کونگ فو کار و باکی، داستان هایی که حول هنرهای رزمی می‌چرخند از دهه ۱۹۵۰ در فرم‌های متنوع تا کنون به سانس‌های سینماها و برنامه‌های تلوزیونی را پر کردند. اما آخرین اثر فانتزی-اکشن دیزنی، رایا و آخرین اژدها، که به تازگی در سینماها و دیزنی پلاس اکران شد، تمایز خود را با سایر آثار این سبک نشان داد. در این اثر می‌توان ردپای هنرهای رزمی آسیای جنوبی را به شکلی بازبینی شده و منحصر به فرد دید که تحت کنترل استادان هنر‌های رزمی در تیم تولید ساخته شد.

پاول فلیکس طراح تولید این اثر، که طراح تولید انیمیشن ۶ قهرمان بزرگ و لیلو و استیچ نیز بود در این باره توضیح داد که “کارگردانان از ابتدای ساخت این اثر میخواستند که سبک‌های رزمی منحصر به فرد و واقع‌پذیری را برای همه کاراکترها داشته باشند، و ایده‌های قدرتمندی درباره اینکه چگونگی به تصویر درآوردن نماها و تدوین کار داشتند.”

راب درسل سینماتوگراف و لی‌اوت آرتیست این اثر اضافه کرد که “پیش فرض‌هایی درباره فیلم‌های اکشن وجود دارد و علتش‌ هم این است که ما فیلم‌های اکشن زیادی دیده‌ایم، اما سبک‌های رزمی جنوب شرق آسیا بسیار متفاوت از چیزی است که مردم دیده‌اند، و ما نیز می‌خواستیم که تمرکز زیادی بر روی این مساله داشته باشیم.”

مطالعه کنید:  معرفی انیمیشن کوتاه «هدیه»

طراحی‌ها و فرهنگ حاکم بر این اثر متاثر از لائوس، اندونزی، تایلند، ویتنام، کمبوجیه، مالزی، سنگاپور، و فیلیپین است، و داستان نیز در دنیال خیالی کوماندرا رخ می‌دهد که از ۵ سرزمین تشکیل شده و در آنها جنگویان، قاتلان، و جیب‌بران ساکن هستند. با وجود اینکه این سرزمین‌ها زمانی متحد بودند، و انسان‌ها در کنار اژدهایان در تعادل در کنار هم زندگی می‌کردند، تعادل به واسطه بیداری نیرویی اهریمنی بهم خورد و مردمان و اژدهایانی که خود را قربانی نجات این تعادل کردند را از هم جدا کرد. ۵۰۰ سال بعد، رایا که یک جنگجو است در جستجوی آخرین اژدها است و تلاش می‌کند صلح را به کوماندرا برگرداند. اما تلاش‌های او در مقابل نامارا که از اعضای یکی از قبایل است و جنجگویی کینه‌توز است قرار می‌گیرد.

با وجود چالش‌های پیش‌رو در شرایط تولید در خانه که به واسطه ویروس COVID ایجاد شد، تیم سازنده از طریق ملاقات‌های مجازی توانستند ساخت کار را پیش ببرند و در نهایت توانستند به نتیجه‌ای فراتر از انتظار دست پیدا کنند.

امی اسمید یکی از سرپرستان بخش انیمیت توضیح می‌دهد که “ما در مراحل اول سعی کردیم روی هنرهای رزمی تحقیق کنیم، اما زمانی که متوجه شدیم یکی از نویسندگانمان، کوئی، در هنرهای رزمی جنوب آسیا مهارت دارد، با او جلسه‌ای گذاشتیم و او برایمان درباره این سبک‌ها به خوبی توضیح داد. پس از آن او ما را به مگی مک‌دونالد که یک بدلکار سینمایی بود معرفی کرد و او تمام صحنه‌های مبارزات را برایمان بازی کرد.”

کوئی (نگوین)، نویسنده برنده جایزه، مک‌دونالد را که بدلکار فیلم بازی‌های گرسنگی بود را به تیم تولید معرفی کرد. مک‌دونالد در فیلم‌های سینمایی، تلوزیونی و حتی بازی‌های کامپیوتری بسیاری نقش بدلکار را بازی کرده است و به خوبی می‌توانست رفرنس یک زنگ جنگجوی قدرتمند را برای تیم انیمیشن ایجاد کند.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه Save Me

اسمید ادامه داد “اکثر ما درباره هنرهای رزمی چیزی سر در نمی‌آوردیم، و ناگهان تصمیم گرفتیم که دانش هنرهای رزمی آسیای جنوب شرق را فرابگیریم. به همین خاطر است که رفرنس برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است. انجام چنین حرکاتی از دست من برنمی‌آید. شاید اگر حرکت پایین رفتن از پله، یا از خواب بیدار شدن یا حرکات ساده دیگر بود امکانش بود اما من نمیتوانم چنین حرکت هایی را انجام دهمو ناماری یک ضربه تمام کننده به نام قیچی پرنده دارد، که به شدت سخت است، و اینجاست که رفرنس می‌تواند برایمان بسیار کارکرد داشته باشد. در انیمیشن رایا، سبک مبارزه او بر پایه پنکاک سیلات اندونزیایی قرار داشت و سبک ناماری بیشتر بر پایه موای ثای قرار داشت، به همین خاطر بود که حرکات مگی توانست کمک زیادی در ایجاد جلوه‌های منحصر به فرد این فیلم به ما کند.” اسمید بخاطر تجربه‌اش در انیمیشن‌های گیسوکمند و ملاقات با خانواده رابینسون‌ها شناخته شده است.

اسمید و تیمش با کمک تیم داستان و مشورت گرفتن از آنها سعی کردند که نه فقط به صحنه‌های نبرد واقع‌گرا و زیبا دست پیدا کنند، بلکه کاراکترهایی بسازند که حتی نحوه نشستن و ارتباط چشمی برقرار کردنشان هم واقع‌گرا باشد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۶ / ۵٫ ۱۴

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 81 = 87

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.