اخبارانیمیشن ایران

رتبه ایران در انیمیشن چندم است؟

3.99Kviews
۰
(۰)

یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران معتقد است که با توجه به فعالیت گسترده دانشکده‌های هنری در کشور و رشد متخصصان این حوزه، ایران جزء ۲۰ کشور مطرح دنیا در حوزه آموزش انیمیشن است.

دکتر اکبر عالمی در گفت‌و‌گویی ضمن اعلام این نظر اظهار داشت: «هدف از برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت و چرایی صادر نشدن فیلم‌ها به دنیا است. پنج سال قبل و در اولین دوره از برگزاری همایش ملی انیمیشن، ۳۶ سخنران طی سه روز در دانشکده صدا و سیما مقالات خود را ارائه دادند و نتیجه آن کوشش که حدود یک سال و نیم طول کشید و بعدها هم تبدیل به کتاب شد این بود: مدیریت صحیح و ایجاد انگیزه

وی با بیان اینکه مدیریت هنری در تولید انیمیشن به دو شاخه بسیار مهم تقسیم می‌شود، خاطرنشان کرد که این مهم به شاخه انیمیشن‌های برتر برای حضور در فستیوال‌های جهانی برتر و شاخه تولید انبوه در این حوزه مربوط می‌شود.

عالمی افزود: «خوشبختانه ما به انیمیشن به عنوان کالا نگاه نمی‌کنیم، چون کشور ما ریشه در تاریخ هشت هزار ساله داشته و ادبیاتی ۱۵۰۰ ساله را در دست داریم. این‌ها منابع مناسب الهام برای تولید انیمیشن است.»

وی تاکید کرد: «امروزه انیمیشن فقط برای کودکان نیست، برخی نام‌آوران انیمیشن جهان، فیلم انیمیشن را برای متفکران و اندیشمندان تولید می‌کنند و فلاسفه به تماشای آن می‌نشینند!»

عالمی با بیان اینکه اکثر این شاهکارها از نظر نوجوانان و کودکان قابل فهم نیست و بیشتر مورد تحسین متفکران دنیاست، عنوان کرد: «از سال ۱۹۷۴ به بعد شاخه رسمی و مهمی در دنیا به وجود آمد و صاحبان انیمیشن‌های طراز اول دنیا مانند مکتب زاگرب و دیزنی سراغ ساخت انیمیشن‌هایی رفتند که مخاطبان آن تعریف شده‌اند. پس ما باید اول مخاطب و هدف را بشناسیم. در همایش امسال نیز چنین بحث‌هایی با درایت و نگرش سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد و علیرضا قاسمخان خواهیم داشت. با برگزاری این همایش دوسالانه، کارنامه ما در حوزه انیمیشن ارزیابی و بستری از زایندگی و بالندگی فراهم می‌شود.»

مطالعه کنید:  انیمیشن غروب - ویژه محرم

او درباره تعدد شاخه‌های انیمیشن توضیح داد: «وقتی برای عامه مردم از انیمیشن حرف می‌زنیم، آنها فکر می‌کنند این هنر تنها به نقاشی متحرک ختم می‌شود، اما بد نیست بگویم این نقاشی بیش از ۱۸ شاخه تخصصی حیرت‌آور دارد که در دانشگاه‌های برجسته دنیا و در ایران تدریس می‌شود. تمام توانایی‌های تولید انیمیشن انبوه و انیمیشن‌های برگزیده هنری، برای شرکت در عالی‌ترین فستیوال‌های هنری در ایران وجود دارد. ما باید انیمیشن را جدی بگیریم. این هنر تخصصی و از علوم نوین است.»

عالمی با ابراز تاسف از حجم بالای فارغ التحصیلان حوزه انیمیشن و نبود شغل برای آنها گفت: «خون به جگر می‌شوم وقتی می‌بینم دانشجویان با درجه ممتاز فارغ‌التحصیل می‌شوند، اما وارد بازار کار نمی‌شوند!»

وی افزود: «آنچه ژاپن را بعد از جنگ جهانی دوم دوباره در اوج موفقیت قرار داد، فقط یک کلمه است: مدیریت. در سایه مدیریت هنری و نگرش خوب، بستری از زایندگی فراهم می‌شود و با یک نگاه مهربان مدیر، هنرمند دلگرم می‌شود گروه خودش را تشکیل دهد، با انگیزه فیلمش را بسازد و در جشنواره‌ها و سینماها به نمایش بگذارد.»

عالمی با اشاره به اهمیت نمایش انیمیشن از تلویزیون یادآور شد: «ما می‌توانیم انیمیشن را برای پر کردن آنتن شبکه‌های بی‌برنامه و گذراندن زمان و یا برای پر کردن آنتن‌هایی که انگیزه خرید و نمایش فیلم انیمیشن دارند، تولید کنیم. در این همایش قرار است اساتید، هنرمندان و دانشجویان حوزه انیمیشن راه‌های جذب ذائقه‌های جهانی با حفظ ارزش‌های داخلی و ملی را بررسی کنند. تولید آثار جالب و جذاب برای جهانیان نیاز به مدیریت حیرت‌آوری در حوزه انیمیشن دارد.»

مطالعه کنید:  کمپانی اتودسک آپدیت جدید نرم افزار تری مکس (2020.1) را منتشر کرد

وی در پایان تاکید کرد: «در مدیریت هنری نباید احساسات شخصی افراد دخالت داده شود. تنها باید ببینیم چه چیزی برای فرهنگ کشور مفید است. تمام توانایی‌های تولید انیمیشن برای فتح بازارهای جهانی و شغل‌یابی در این حوزه وجود دارد؛ اما چرا این اتفاق نمی‌افتد؟ هر وقت شما موفقیتی در یک کشور جهان می‌بینید، قبل از اینکه به دنبال افراد اجرایی بگردید، سایه مدیریت را جستجو کنید.»

دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، در مردادماه ۱۳۹۴ برگزار خواهد شد. 

منبع: ایسنا

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

4 Comments

  1. واقعا اوضاع اموزش انیمیشن در کشورهای دیگه اینقدر داغونه که ما با این اوضاع… بیستمیم؟
    ملاک این امتیاز دهی چیه!

  2. اگر واقعا انقدر رتبه ی خوبی داره چرا مردم خودمون این انیمیننارو دوست ندارن؟چرا میگن قهرمانای تاریخمونو شکل جکو جونور طراحی میکنن؟این واقعا ضعف نیست؟

  3. با سلام و احترام
    زیبایی هنر به نامحدود بودنشه و اینکه هر هنرمندی راه متفاوت و خلاقی رو دنبال میکنه تا به هدف مشترکی که بشریت داره برسه.بدون شک ایران در عرصه انیمیشن تجاری ضعیف عمل می کنه. دلیلش هم دولتی بودنش هست ولی در عرصه آثار مستقل و خلاق و تجربی با کیفیت عالی ظاهر شده و من آینده بسیار روشنی برای انیمیشن کشور عزیزم می بینم.

  4. سلام
    من باورم نمیشه
    میدونید به نظر من اگه بجای اینکه اینقدر بچه گونه طراحی کنند کارهاشون به واقعیت نزدیکتر باشه بهتره…..
    از روی اینایی که میبینیم خیلی کارهاشون عالیه اما اگه یه زره بیشتر وقت بزارن و بیشتر ور برن عالی میشه
    انیمه های ژاژنی بخاطر همین اینقدر قشنگه
    اخه با اینکه نقاشیه اما اصلا به درد بچه ها نمی خوره

Leave a Response

2 + 8 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.