اخبارمقالات

«رییس مزرعه»، ترویج زندگی به سبک غربی!

3.26Kviews
۱
(۱)

 مجموعه سریال انیمیشنی رییس مزرعه، از مجموعه های پر طرفدار، جذاب و البته کم خرج در حوزه تولیدات انیمیشن است. این انیمیشن که در رسانۀ ملی و همچنین شبکه توزیع سینمای خانگی جایگاه خوبی در میان مخاطبین دارد حاوی سبک زندگی آمریکایی در مضامین پنهان در روایت های داستانی اش است. در این مطلب سعی شده تا به برخی نکات آن بپردازیم.

داستان راجع به مزرعه ای است که در آن تمام حیوانات اهلی،در دنیای شاد خود زندگی می­کنند و دور از چشم صاحب مزرعه به خوش­گذرانی و تفریح می­پردازند. بن که گاوی متعهد و مسئولیت پذیر است به عنوان رییس مزرعه و حیوانات انتخاب می شود، اما هنگام دفاع در یکی از حملات حیوانات وحشی در راه دوستانش کشته می شود.

بعد از مرگ گاو پدر،اتیس پسر او ریاست مزرعه را به عهده می گیرد.اما برخلاف بن،اتیس جوانی بی تجربه،خوشگذران،حواس پرت و بی مسئولیت است اما در عین حال سعی در اثبات توانایی های مثبت خود به اهالی مزرعه دارد، داستان از آنجا شروع می شود که اتفاقات در حال جریان ادعاهای او را مورد آزمایش قرار می دهد و اتیس و نحوه ی مواجه اش با مشکلات مزرعه ،می شود تم اصلی فیلم…

خوشبختانه گاو جوان قصه،دوستان زیادی برای همیاری دارد.تعدد شخصیت های داستان،چرخش جریانات مزرعه را بیشتر می کند. ابی ماده گاوی مهربان ،یکی از مشاوران اصلی مدیریت مزرعه و از همه مهمتر همسر اتیس است. گربه ،مرغ ،سگ و خوکی کودن از جمله حیوانات مزرعه هستند که به خلق ماجراهای داستان و همچنین رییس خود کمک می کنند.

چیزی که عیان است…

از ضعف های جدی این انیمیشن،گرافیک پایین، طراحی شخصیت های تکراری، کم جذابیت و همچنین رنگ آمیزی مرده آن است،در دنیای سینمایی که به طور مداوم،انیمیشن در جایگاه یکی از پرفروش ترین و پرمخاطب ترین فیلم های اکران شده در بیشتر کشورها است ،این قبیل از اثرها شاید مخاطب کمتری را به سوی خود جذب کند و عرصه را در رقابت با هم میهنان آمریکایی خود ببازد.دنیای تکنولوژی به کار رفته در آثار نمایشی امروز،حیرت بزرگسالان را برمی انگیزد چه برسد به کودکان که در فضای سادگی خود غوطه ورند.اما شاید همین ویژگی کودکانه باعث شود، دقایقی به تماشای شخصیت های شوخ و شنگ و در عین حال ساده ی رییس مزرعه بنشینند.

مطالعه کنید:  پرنسس های دیزنی چطور زمان خود را می گذرانند

وحدت یا خرد جمعی حیوانی!

چیزی که بیشتر در این انیمیشن دیده می شود و می توان  آن را بالاترین حسن رییس مزرعه دانست، اتحاد بین شخصیت ها است.همگی در تلاش برای حل مشکل یکدیگرند و در نهایت همین قدرت و وحدت حیوانات مزرعه باعث می شود از پس مشکل ترین سدها و حوادثی که در طول این مجموعه ی چند قسمتی برایشان اتفاق می افتد،برآیند و مزرعه شان تبدیل به یک فضای امن و دوستانه شود و این یعنی خرد جمعی بالا در بین اهالی جامعه ی کوچکشان،همان چیزی که مهمترین درس برای جوامع بشری است!!

حیات در سریال سازی واقعی

انیمیشن رییس مزرعه در سال ۲۰۰۶ توسط استیو ادکرک ساخته و پرداخته شد.هم اکنون چندین قسمت از این مجموعه منتشر شده است.آنچه که سری سازی این انیمیشن را میسر کرده ،پتانسیل داستانی و استفاده از موضوعات گوناگون است.

در هر یک از سری های این مجموعه مانند بیشتر انیمیشن های تولید شده ،خوی ومنش انسانی محور اصلی موضوع داستانی قرار می گیرد.همچنین کارگردان با استفاده از شخصیت های متعدد موجود در فیلم ،دست خود را برای ایده پردازی باز گذاشته است زیرا هر کدام از حیوانات اهلی مزرعه می توانند سوژه ی مورد نظر قسمت بعدی باشند.

اصل مجموعه سازی این است که موضوعات مورد استفاده شده در هر قسمت یک بستر مشترک داشته باشند و تلاش شود ساختار کلی فضا نشکند درعین حال که پرداختن به مسائل تازه و ایجاد چالش های جدید ذهن مخاطب را به سمت خود جذب کند. اما متاسفانه تکرار در شیوه ی روایت منجر به  یکنواختی اثر شده و دلسردی مخاطب را همراه دارد. چه بسا بارها دیده ایم که مجموعه های مختلفی دچار این گرداب شده و قائله را باخته اند و اما نکته ی بسیار مهم این­جاست که انیمیشن رییس مزرعه با تمام سادگی خود در اجرا، توانسته است از غرق شدن در منجلاب تکرار جان سالم به در برد.

مطالعه کنید:  انیمیشن ژاپنی، در چین صدرنشین شد!

همذات پنداری با حیوانات سخن گو

 مسلما دوبله یکی از مهمترین عوامل درک و لذت بردن مخاطب از یک فیلم به خصوص انیمیشن است.خوشبختانه آنچه که بیشتر از ساخت و طراحی  به کاراکترهای این مجموعه رنگ و لعاب داده دوبله ی قابل قبول آن است.دوبله  روان اتیس که مهمترین شخصیت فیلم است باعث همذات پنداری مخاطب می شود؛ گاوی قوی اما درعین حال سست عنصر!. دوبله گوری، خوک کودن مزرعه به جذابیت کار می افزاید، همچنین ابی که با زیبایی ظاهریش جفت و جور شده است.

اما ذکر خلاقیتی به نظر مخرب نیز خالی از لطف نیست؛در انیمیشن رییس مزرعه،باز هم شاهد دوبله قسمت های موزیکال هستیم چیزی که به نظر،مخاطب به ویژه کودکان را آزار می دهد.سینک نبودن صدا و دوبله ی ناهماهنگ با موسیقی خوانده شده،یک ضغف محسوب می شود.امیدوارم دوبلورهای عزیز به این مسئله ی مهم دقت کنند و ارزش کار پر زحمت خود را با انجام این کار کم نکنند ،زیراموسیقی خوب یکی از زیبایی های بسیار موثر در انیمیشن است.

زندگی اهلی به سبک آمریکایی

اما یکی از مهمترین چیزهایی که در این انیمیشن مورد توجه است و ما در مطالب گفته شده کمتر به آن پرداخته ایم سبک زندگی جامعه ی اهلی این مزرعه است! در بیشتر قسمت های انیمیشن سریالی رییس مزرعه،رقص و آواز و خوش گذرانی کرد آشکاری  دارد و حتی می توان گفت یکی از خصیصه های اصلی این اثر است.

در خیلی از جریانات فیلم، اتیس ،اصلی ترین شخصیت مزرعه تمرین آواز می کند و عشق و علاقه خود را به آواز و خوانندگی نشان می دهد همچنین ماده گاو قصه، ابی، به چابکی و فرز بودن در حرکات نمایشی و رقص معروف است و تجربه کار در سیرک هم جزو افتخارات اوست.در یکی از قسمت های مجموعه پنجم این انیمیشن، گروه حیوانات تصمیم به شرکت در یک مسابقه موزیک می گیرند و رویای شهرت و ثروت در سر دارند….

مطالعه کنید:  انیمیشن نوام چامسکی به جشنواره مستند نیویورک می‌آید

گذشته از این­ها

با وجود تمام تفاسیر ارائه شده انیمیشن رییس مزرعه داستان های آموزنده ی بسیاری را در خود دارد و در قسمت های مختلف به روایت آن­ها می پردازد،اگرچه دنیای فانتزی آن عملکرد ضعیفتری نسبت به فیلم های بالا دست خود دارد اما فضاسازی بدون حاشیه و اتفاقات جالب و سرگرم کننده ،آن را دوست داشنتی می سازد و می تواند خیالی آسوده از جهت تماشای کودکان،به والدین اهدا کند.

سینما پرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۱ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

9 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.