آموزشاخبارمقالات

فیزیک در انیمیشن: مرکز ثقل

4.82Kviews
۳٫۵
(۶)

با دانستن مرکز ثقل پوز درستی را برای کاراکتر خودتان تعیین کنید.

شما احتمالا با دوازده اصل انیمیشن، که در کتاب «توهم زندگی» توسط انیماتور های دیزنی «اولی جانستون» و «فرانک توماس» بیان شده است آشنایی دارید (فشردگی و کشیدگی، پیش ‌بینی، خلاصه گویی، انیمیت مستقیم و حالت به حالت، دنباله ‌ها و حرکت لب به لب (اورلپ)، سرعت و کاهش سرعت، قوس، انیمیشن ‌های ثانویه، زمان ‌بندی، اغراق، طراحی، جذبه). در این سری مقالات ما قصد داریم که شما را با شش اصل فیزیک در انیمیشن آشنا کنیم:

·        زمان بندی، فاصله و مقیاس

·        قانون اینرسی

·        حرکت و نیرو

·        مرکز ثقل

·        افزایش و کاهش وزن

·        عمل و عکس العمل

و در این مقاله ما در این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد:

اصل چهارم: مرکز ثقل

مرکز ثقل نقطه ای است که تمام قوای جاذبه وارده از زمین در آنجا متمرکز می شود. از دید هندسی مرکز ثقل در مرکز جسم واقع شده است اما تمام اجسام همگون و همگن نیستند (به عنوان مثال در چکش که دارای یک سر آهنی و یک بدنه چوبی است) مرکز ثقل به سر آهنی نزدیکتر است. برای یک فرد مرکز ثقل او به ندرت ممکن است در وسط نیم تنه او باشد و ممکن است بواسطه پوز های او این مرکز ثقل جابجا می شود. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید موقعیت مرکز ثقل بر اساس پوز های کاراکتر تغییر پیدا می کند.

مطالعه کنید:  موشن کمیک حزن - ویژه محرم

 

مرکز ثقل به چند دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است.

اول اینکه، یک کاراکتر در صورتی می تواند در یک پوز با حفظ تعادل بایستد که مرکز ثقل او در محدوده ای بالای پاهای او قرار داشته باشد، که به آن پایه تکیه گاه می گویند. اندازه و شکل این پایه تکیه گاه بر اساس موقعیت و نحوه قرار گرفتن پاها همچون شکل زیر، بسیار می تواند متفاوت باشد. اگر پاهای کاراکتر به هم نزدیک باشد و اندازه پایه تکیه گاه کوچک باشد، ایستادن در حالت تعادل کمی برای او مشکل است و اگر بالعکس پاهای کاراکتر از هم فاصله داشته باشد اندازه تکیه گاه او بزرگتر می شود و راحت تر می تواند تعادل خود را حفظ کند.

 

اگر ما از مرکز ثقل کاراکتر خود که بالای تکیه گاه قرار دارد خطی فرضی را به سمت پایین و نیروی جاذبه رسم کنیم، خط ما از مرکز ثقل و همچنین مرکز فشار عبور می کند و به زمین برخورد می کند (عکس زیر را مشاهده کنید). اگر مرکز فشار ما در داخل پایه تکیه گاه باشد، کاراکتر می تواند تعادل خود را به راحتی حفظ می کند.

 

بیایید ببینیم که این مسئله در مثال های مختلف به چه گونه خواهد بود. همانند عکس زیر کاراکتری را در نظر بگیرید که بر روی یک پای خود ایستاده است و با قرار دادن دست ها و پای دیگر خود در موقعیتی متفاوت می تواند امتداد مرکز ثقل خود را به طرف نیروی جاذبه را در پایه تکیه گاه کوچک خود قرار دهد.

 

مطالعه کنید:  انیمیشن‌های راه یافته به بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند

یک کاراکتر وقتی چیز سنگینی را حمل می کند همانند یک کوله پشتی، مجبور است تا بدن خود را به سمت جلو نگه دارد (همانند شکل زیر)، برای اینکه امتداد ترکیب دو مرکز ثقل خودش و کوله پشتی به سمت نیروی جاذبه را در پایه تکیه گاه خود قرار دهد.

 

این مثال را می توانیم برای موارد مختلف نیز بررسی کنیم، همانند بلند کردن یک جسم سبک و یا سنگین از روی زمین. کاراکتری که جسم سنگین را بلند می کند برای حفظ تعادل خود مجبور است جسم را نزدیک خودش نگه دارد تا ترکیب دو مرکز ثقل جسم و خودش در پایه تکیه گاه قرار بگیرد. اگر او این جسم را به سرعت از روی زمین بلند کند (شتاب به سمت بالا) نگه داشتن تعادل برای او مقداری مشکل تر می شود (در اصل پنجم کاهش و افزایش وزن به این موضوع خواهیم پرداخت)، چون ترکیب مراکز ثقل با سرعت بیشتری تغییر پیدا می کند. اما زمانی که کاراکتر ما یک جسم سبک را از زمین بلند می کند کار او بسیار راحت تر است و مرکز ثقل جسم سبک نمی تواند تاثیر زیادی بر ترکیب دو مرکز ثقل بگذارد و او برای نگه داشتن تعادل خود به مشکل خاصی بر نخواهد خورد.

 

مرکز ثقل همچنین برای این اهمیت دارد که تغییرات و جابجایی وزن را تعیین می کند. مخصوصا زمانی که کاراکتر پوز خود را عوض می کند و بیشتر وزن خود را به روی پای دیگری منتقل می کند بالطبع مرکز ثقل او نیز تغییر می کند. در شکل های زیر نشان می دهد که با تغییر پوز، هر پا چه مقدار وزن را تحمل می کند. تغییر مرکز ثقل باعث می شود که وزن نیز همراه با این تغییر منتقل شود.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه From Artists To Artists

 

وزن با تغییر پوز از این پا به آن پا منتقل می شود، پوز هایی همانند بلند کردن پا و یا خم شدن به یک طرف باعث می شوند که مرکز ثقل جابجا شود و وزن منتقل شوند (چیزی که به آن پوز مخالف می گویند). وقتی که ما انیمیت می کنیم چه در نماهای باز و یا بسته و چه حالت های ایستاده و یا نشسته باید این موضوع را در نظر داشته باشیم.

در انتها، زمانی که ما قصد داریم مسیر یک حرکت و یا جابجایی کاراکتر را به تصویر بکشیم، چیزی که برای ما مهم است تا بتوانیم این مسیر را به درستی نشان بدهیم در نظر گرفتن مرکز ثقل است. به عنوان مثال، زمانی که کاراکتر ما به هوا می پرد مرکز ثقل او یک قوس سهمی را طی می کند، مستقل از چرخش نیم تنه و یا افتادن دست ها و پاها. عکس زیر مرکز ثقل یک چکش را نشان می دهد زمانی که آن را پرتاب می کنیم.

 

حرکت مرکز ثقل همچنین در راه رفتن مهم است، اما بیایید درباره این مسئله بعدا و در اصل پنجم فیزیک در انیمیشن (کاهش و افزایش وزن) بیشتر صحبت کنیم.

 

منبع: Animator Island

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۵ / ۵٫ ۶

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 9 = 14

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.