اخبارانیمیشن ایران

مبارزه ایران با تروریسم به دنیای انیمیشن هم رسید

4.02Kviews
۳
(۱)

کارگردان انیمیشن “داستان سامرا” که در جشنواره عمار شرکت کرده است محور این اثر را مبارزه با تروریسم معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، فیلم انیمیشن تلویزیونی داستان سامرا از تولیدات مرکز پویانمایی صبا که با کارگردانی مشترک حسین سلطانی و وحید چالاک و تهیه کنندگی مجید اسماعیلی در چهارمین جشنواره الغدیر در نجف، عنوان بهترین انیمیشن را از آن خود کرده، این روزها در جشنواره فیلم عمار نیز شرکت دارد.

داستان سامرا” مربوط به زمانی است که بازسازی سامرا به اتمام رسیده و گروهی متشکل از پنج نفر تحت سرپرستی و مدیریت یک مهندس عراقی و ایرانی برای ایجاد سپر امنیتی آن تلاش می‌کنند این گروه از سراسر دنیا جمع شده‌اند تا مانع از گسترش خشونت و تخریب مجدد حرم مطهر امامین عسگریین (ع) شوند. از سوی دیگر افرادی شیطان صفت تلاش می‌کنند تا با اعتقادات شیطانی خود باعث شوند تا گروهی از افراد خبیث و نادان برای این اقدامات فعال شوند.

این فیلم سینمایی روایتی است که در آن نه ملیت آدم‌ها مهم است، نه نژاد آنها و نه جغرافیای آنان؛ مهم ایمان آنان به هدفی مشترک است که باعث اجتماع آنان بر گرداگرد مردی می‌شود که راه را خوب می‌داند.

حسین سلطانی درباره داستان این فیلم به خبرنگار مهر گفت: تروریسم جریانی است که مبنای آن نفی عقل و خرد است. این جریان که با تخریب اماکن مذهبی نیز همراه بوده و هست تلاش می‌کند با اغفال برخی افراد خاص آنان را برای مقاصد خود مورد استفاده قرار دهد. داستان فیلم نگاهی متفاوت برای حل معضل تروریسم است. تروریسم جریانی است که می‌بایست سرچشمه‌های آن را یافته و برای از بین بردن آن اقدام کرد. بدیهی است حل این معضل که گریبان‌ بسیاری کشورها را گرفته است، نیازمند عزم جهانی نخبگان و بزرگان دنیا است. داستان این فیلم تلاش می‌کند این اندیشه آرمانی را  با زبان انیمیشن به تصویر بکشاند.

مطالعه کنید:  انیمیشن ایران به جایگاه ارزنده ای در جهان خواهد رسید

وی درباره دغدغه اصلی خود برای ساخت این فیلم توضیح داد: پس از تخریب سامرا در سال ۸۴ مراجع عظیم الشان خصوصاً رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص این موضوع هشدار داده و تاکید کردند نگذارید موضوع سامرا فراموش شود. متاسفانه تنها تولید تصویری مربوط به سامرا همین اثر است که با همت بزرگان دانشگاه امام صادق (ع) آغاز شده و در نهایت بخشی از آن توسط موسسه صبا مورد حمایت قرار گرفت. انگیزه انتخاب این موضوع عمل به تکلیفی است که هر کس باید در توان وسیع خود در آن اقدام کند. موضوع سامرا مسئله‌ای مربوط به کشور عراق نیست سامرا زادگاه آخرین امام شیعیان و نشانه‌ای آشکار از ارادت ما به ساحت مقدس و نورانی اهل بیت است.

این انیماتور یادآور شد: فیلمنامه این کار حاصل تلاش جمعی برخی دوستان است که در نهایت توسط مجید اسماعیلی این کار اصلاح و نهایی شد. به طور طبیعی اتفاق نظری که در این خصوص وجود داشت باعث ایجاد این اثر گردیده و همدلی این افراد نیروی اصلی حرکت بوده است.

اسماعیلی ادامه داد: تولید داستان سامرا از اواسط سال ۸۷ آغاز شده و در سال ۹۰به پایان رسید. در این انیمیشن رویکرد جدیدی را به مسئله تروریسم شاهد هستیم. از سوی دیگر فرم حساب شده اثر که توانست در عین وجود داستان مذهبی که معمولاً ایجاد کشش در آن دشوار است، جذابیت مناسبی را فراهم آورد از جمله دیگر ویژگی‌های این اثر است. در این بخش مرهون زحمات سید محمود صدیقی هستیم که امکان ایجاد یکی از قوی‌ترین انیمیشن‌های موجود در کشور را فراهم آورد.

مطالعه کنید:  از استوری برد تا رندر انیمیشن شگفت انگیزان ۲

وی در ادامه به ذکر یک انتقاد پرداخت و گفت: علی‌رغم حضور این فیلم در جشنواره کودک امسال کمترین توجهی به فرم ومحتوای آن نشده و آثاری برگزیده آن جشنواره شد که معرف اولویت‌ها و ارزش‌های حاکم بر روح و روان برگزارکنندگان آن بود. اما انتخاب این اثر در جشنواره‌ای به نام غدیر در کشور عراق مایه مسرت و شعف روحی دست اندکاران این اثر و امید است که جشنواره‌های مانند جشنواره غدیر بتواند رشد وشکوفایی روز افزونی داشته باشد.

کارگردان “داستان سامرا” درباره کارگردانی مشترک این اثر توضیح داد: در کارهای مشترک بحث مهم تقسیم درست کار است. در این صورت جریان تولید به راحتی تسهیل می‌شود. در این کار نیز این اتفاق رخ داده و هر دو کارگردان محدوده حضور و فعالیت خود را می‌دانستیم و به همین خاطر بدون ایجاد هیچ مشکلی روند انجام این کارتسهیل شد. در کارگردانی مشترک مهم پیدا کردن شرایطی است که خلأها جبران شده و هم‌افزایی اتفاق بیافتد. اصولاً تجربه کار مشترک در ایران تجربه فراوانی نیست اما در کشورهای بزرگ تولیدکننده فیلم این اتفاق بیشتر دیده می‌شود. علت آن هم به روحیات کار جمعی افراد برمی‌گردد. اگر این روحیه وجود داشته باشد. حتماً حاصل جمع دو ذهن خلاق و فعال از یک ذهن بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید کدام بخش از کارتان قوی‌تر است، توضیح داد: کار انیمیشن بسیار پرمشقت است، مخصوصاً که این کار تجربه اول محسوب می‌شود. برخی قسمت‌های این فیلم ماه‌ها به طول انجامیده اما اصلاً رضایت بخش نبوده و برخی قسمت‌ها با تلاش کمتر به نتیجه رسیده است، اما بخش‌های اکشن فیلم به نظرم از جهت کیفی قوی‌تر کار شده است. بنابراین به نظرم قشر جوان و نوجوان از این فیلم بسیار لذت خواهند برد. فضای حاکم بر این فیلم غرور ملی را در آنان زنده کرده و باعث می‌شود تا از ایرانی بودن خود سرافراز باشند.

مطالعه کنید:  آرت بوک انیمیشن «در جستجوی دوری»

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

77 + = 84

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.