اخبارمقالات

متوسط حقوق یک انیماتور در سال ۹۵ چقدر بوده است؟

19.4Kviews
۳٫۳
(۷۲)

بازار کار و آینده شغلی انیماتور

 

انیماتور می تواند در استودیو های بزرگ و کوچک ساخت انیمیشن، شرکت های سازنده بازی های کامپیوتری و یا شرکت های تبلیغاتی کار کند. انجام کار به صورت مستقل و قراردادی در این شغل بسیار مرسوم است.  به طوری که مثلا شرکتی سفارش ساخت یک آگهی تبلیغاتی را به انیماتور می دهد و ظرف مدت تعیین شده با مبلغ قرارداد مشخص، کار باید به شرکت تحویل داده شود. چون بسیاری از کارهای انیماتور به صورت سفارشی و پروژه ای است، برخی انیماتورها به صورت کارمندی مجازی از هر کجای کشور برای یک شرکت کار می کنند یعنی مشخصات کار را از شرکت تحویل گرفته و پس از آماده شدن، کار را برای شرکت می فرستند.

در خصوص میزان استخدام و وضعیت بازارکار انیماتور در ایران آمار مشخصی در دسترس نمی باشد. به طور کلی رقابت در این کار بسیار شدید است. متاسفانه برخی سازمان ها و شرکت ها به صورت رابطه ای کارهای خود را به انیماتورهای مورد نظر خود می دهند. از طرفی در سطح حرفه ای در انیمیشن سازی ضعف های زیادی وجود دارد مثلا گاهی به دلیل نبود تخصص کافی در بررسی نمونه کار چند انیماتور در یک سازمان، انیمیشن های بهتر و برتر نادیده گرفته شده و انیمیشن های سطح پایین تر مورد پذیرش قرار می گیرد.

به طور کلی چون این صنعت به خوبی در کشور ما شکل نگرفته و حمایت های لازم از آن صورت نمی گیرد (مثلا به جای حمایت از تولید انیمیشن ایرانی، تعداد زیادی انیمیشن خارجی خریداری می شود)، کار در این حوزه سخت است. فردی که می خواهد وارد انیمیشن سازی شود، باید علاقه، پشتکار و امید زیادی داشته باشد تا بتواند به موفقیت دست یابد.

مطالعه کنید:  فروش ١ میلیون دلاری عروسك‌های شخصیت‌های كارتونی معروف در حراجی «هنر لایك»

 

انیمیشن سازی در ایران با مسایل و مشکلات زیادی روبرو است که برخی از آنها عبارتند از :

 

·        نبود حمایت و بودجه کافی از سوی بخش دولتی برای ساخت انیمیشن

·        حضور بسیار کم رنگ و نادر بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در ساخت انیمیشن

·        عدم تفکیک وظایف در فرآیند ساخت و نبود نیروی متخصص مربوط به بخش های مختلف تولید انیمیشن از جمله فیلمنامه نویس انیمیشن، مدیر تولید انیمیشن و… ( در نتیجه معمولا همه کارها بر عهده کارگردان می باشد)

·        حاکم بودن رابطه به جای ضابطه در بعضی بخش های بازار انیمیشن سازی مثلا گاهی در انتخاب انیماتور برتر برای تولید انیمیشن، به جای بررسی دقیق سوابق و مهارت های همه داوطلبان، انیماتور نهایی بر اساس رابطه انتخاب می شود.

·        نبود تقاضا و بازار بین المللی برای انیمیشن های ایرانی

 

 

وضعیت استخدام انیماتور در برخی کشورهای جهان به شرح زیر است :

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام در این شغل بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، رشد۶ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۱ درصد می باشد.

 

 

میزان درآمد انیماتور

 

انیماتورهایی که در شرکت های خصوصی استخدام شده اند، بنا به میزان تخصص، مهارت، تجربه و توافقی که با شرکت روی میزان حقوق خود کرده اند، درآمدهای متفاوتی دارند.

در جدیدترین پژوهش صورت گرفته در اواخر سال ۱۳۹۵ توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد انیماتور نیز استخراج شده است.

مطالعه کنید:  خیزش یک انیماتور

 

برای انیماتور حداقل، حداکثر و متوسط درآمد ماهیانه ذکر شده است. یک انیماتور در اواخر سال ۱۳۹۵، در شرکت های کوچک حداقل درآمد ۸۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۲۷۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۵۰۰۰۰۰ تومان و در در شرکت های بزرگ حداقل درآمد ۱۱۰۰۰۰۰ تومان، حداکثر درآمد ۳۰۰۰۰۰۰ تومان و متوسط درآمد ماهیانه ۱۸۰۰۰۰۰ تومان را داشته است. در تصاویر زیر می توانید درآمد انیماتور را با تعدادی دیگر از مشاغل هنری مقایسه کنید.

 متوسط حقوق یک انیماتور در سال 95


 متوسط حقوق یک انیماتور در سال 95

همچنین از آنجا که تجربه و سابقه کاری یکی از عوامل موثر در تعیین حقوق و درآمد هر فردی از جمله انیماتور می باشد، در بخش دیگری از این پژوهش، درآمد انیماتور از نظر سابقه کاری مورد بررسی قرار گرفته است. همان طور که در تصویر زیر مشخص است با افزایش سابقه کاری، درآمد و حقوق انیماتور نیز افزایش می یابد.

 

متوسط حقوق یک انیماتور در سال 95

 درآمد انیماتور در ایران به تفکیک سابقه شغلی

توجه داشته باشید که تحقیق بالا روی شاغلانی که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می باشند، صورت گرفته است. در مورد افرادی که کارآفرین هستند و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان، راه اندازی کرده اند، شرایط متفاوت است و آنها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

انیماتوری که به صورت مستقل و قراردادی کار می کند، درآمدش وابسته به میزان فعالیت و تعداد قراردادهای او است. معمولا توانایی، مهارت و تجربه انیماتور در میزان کسب درآمد او بسیار موثر است. هر چه او بتواند قراردادهای بیشتری ببندد، مسلما درآمد بالاتری خواهد داشت.

مطالعه کنید:  تریلر رسمی انیمیشن «هتل ترانسیلوانیا 3» منتشر شد

 

میزان درآمد انیماتور در برخی کشورهای جهان عبارتند از  :

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل۵۸٫۵۱۰  دلار (متوسط درآمد همه مشاغل ۳۳٫۸۴۰ دلار) و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۱۳، ۶۱,۴۰۰ دلار بوده است.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار حدود ۳۰٫۵۰۰ دلار، برای افراد با تجربه بین۴۶٫۰۰۰  تا۶۱٫۰۰۰ دلار و برای افراد مستقل بسته به نوع قرارداد متفاوت می باشد.

منبع اطلاعات حقوق ها: ایران تلنت

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۳٫۳ / ۵٫ ۷۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 25 = 32

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.