اخبارانیمیشن ایرانجشنواره پویانمایی

مراسم بزرگداشت پدر انیمیشن ایران برگزار شد

3.88Kviews
۰
(۰)

اسفندیار احمدیهمراسم بزرگداشت استاد اسفندیار احمدیه عصر امروز در حاشیه هشتیمن جشنواره دو سالانه پویانمایی تهران با حضور مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و خانواده احمدیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خانه انیمیشن ، این مراسم با نمایش انیمیشن “ملانصرالدین” نخستین ساخته اسفندیار احمدیه آغاز شد.

در ادامه این مراسم ، “پروین دخت مهاجر” همسر و “سینا احمدیه” پسر اسفندیار احمدیه به ایراد سخنرانی در خصوص شخصیت پدر انیمیشن ایران پرداختند.

رضایی ، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه این مراسم گفت :  لقب پدر انیمیشن را نمی توان هیچگاه از اسفندیار احمدیه گرفت چرا که این لقب را خود این هنرمند با تلاش چندین ساله کسب کرده است.

وی، ادامه داد : لقب دادن به اسفندیار احمدیه به عنوان پدر انیمیشن ایران یک اتفاق هنری نیست بلکه اندیشه خوب و سیاست گذاری عمیقی برای آن صورت گرفته است.

این مقام مسئول در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: تمام فعالان عرصه انیمیشن موظفند برای جاوید نگاه داشتن نام این هنرمند تمام تلاش خود را به کار گیرند.

صادق رضاییرضایی در ادامه از اضافه شدن بخش جدیدی به جشنواره دو سالانه انیمیشن از دوره نهم به بعد خبر داد و گفت: از دوره نهم به بعد جشنواره، جایزه ویژه اسفندیار احمدیه در بخش جداگانه ای گنجانده خواهد شد.

وی گفت : این جایزه ویژه توسط یکی از افراد خانواده احمدیه یا شاگردان وی به فرد منتخب جشنواره اعطا خواهد شد.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همچنین از برپایی نمایشگاهی از آثار نقاشی اسفندیار احمدیه در نهمین جشنواره دو سالانه توسط  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خبر داد.

مطالعه کنید:  ساخت انیمیشن به صورت زنده در غرفه دانشگاه هنر

در خاتمه این مراسم ازکتاب “زندگی در اتاق شفاف” یادنامه اسفندیار احمدیه پدر انیمیشن ایران توسط مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی و نسخه ای از آن به اعضای خانواده احمدیه اهدا شد.

همچنین تندیس ویژه جشنواره نیز توسط رضایی به پروین دخت مهاجر به پاس همراهی ۵۲ ساله با پدر خانه انیمیشن اهدا شد.

استاد اسفندیار احمدیه سال ۱۳۰۷ در محله پامنار تهران به دنیا آمد . وی در سال ۱۳۳۶ با ساخت فیلم “ملانصرالدین ” نام خود را به عنوان بنیانگذار نقاشی متحرک در ایران به ثبت رساند. احمدیه این فیلم را با مداد طراحی کرده بود و زمان آن ۱۳ ثانیه بود.

وی بنیانگذار واحد پویانمایی در صدا و سیما محسوب می شود. استاد اسفندیار احمدیه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۰ در سن ۸۳ سالگی دار فانی را وداع گفت.

آثار شاخصی چون «اردک حسود»، «موش و گربه»، «نارنج و ترنج» و «خوشه گندم» در کارنامه کاری وی قرار دارند.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

5 + 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.