اخبارمقالات

مستر بین، کودکی در لباس مردها!

4.9Kviews
۰
(۰)

مجموعه سریالی انیمیشن مستر بین، چند وقتی است که در رسانه ملی از شبکه های مختلف پخش می شود. این مجموعه همچنین در شبکه سینمای خانگی کشور نیز به پخش گسترده رسیده است که نشان از استقبال خانواده ها به خصوص کودکان از این مجموعه دارد.به همین مناسبت نگاهی به زوایای مختلف این مجموعه داشته‌ایم.

شاید دیگر نیازی نباشد تا برای مخاطبین ایرانی شخصیت مستربین را تعریف کرد، شخصیتی که دیدن آیتم های تلویزیونی اش در قالب برنامه های نشاط و سرگرمی در سالهای دور و نزدیک بخشی از خاطرات خوش مارا در برداشته.هنگامی که کوچکتر بودیم و همگام با صدای خنده های تماشاچیان خیالی به مستر بین می ختدیدیم، بزرگ تر که شدیم متوجه شدیم شوخی های او هنوز هم مارا می خنداند و علاقه داشتیم تا این شخصیت را به کوچکتر هاهم معرفی کنیم تا آنها هم در خنده مان شریک شوند.

 حالا با گذشت سالها از ظهور و حضور مستربین در تلویزیون ما او برای همه ی ما آشناست و ما به صرف این شناخت و خاطراتش تنها با نام پر آوازه او هم می خندیم و می دانیم که او از شخصیت های محبوب در میان ماست.

روان اتکینسون 

مستر بین زاییده یک ذهن خلاق و یک بازیگر توانمند تیپ ساز است.که با بازی و نویسندگی اش روح و جسم این کاراکتر را تسخیر کرده و قلب مردم را هم با طنازی اش چنگ آورده. روان اتکینسون بریتانیایی با تکیه بر خلاقیت فردی و چهره خاصش شخصیت مستر بین را در مدتی نه چندان طولانی در دانشگاه خلق کرد و توانست پای او را به شبکه های تلویزیونی بریتانیا باز کند. اول سپتامبر ۱۹۸۹  اولین برخورد رسانه ای این شخصیت متفاوت و دیدنی در جعبه جادو با مردم کشورش بود. اتفاقی که خیلی زود توانست جای خود را در دل مردم باز کند و در پخش های تلویزیونی اش میانگین ۱۸میلیون بیننده را پای گیرنده ها می نشانده است. آخرین قسمت مجموعه مستر بین ۳۱ اکتبر ۱۹۹۵٫ از شبکه های بریتانیا پخش شد اما در ادامه آن و در بعضی موارد موازی با پخش آن در بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ایران هم این شخصیت از طریق تلویزیون به خانه های مردم رفت و تجربه ای خنده دار و خوش آیند را برای مردم دنیا به وجود آورد. خالق شخصیت مستر بین او تمام قصه را نوشته وکودک در قالب مرد بزرگ. پنج سال در بریتانیا پخش شد و چندین جایزه بین المللی از جمله رز طلایی را از آن خود کرده است.

مطالعه کنید:  نمایشگاه مینیون ها در سئول کره جنوبی

از مجموعه تلویزیونی تا سریال انیمیشن

در سالهای اخیر و تقریبا هم زمان با خداحافظی اتکینسون با شخصیت مستربین شرکتی منحصرا با خرید امتیاز ساخت انیمیشن مبتی بر شخصیت آقای بین، ساخت مجموعه ای چند قسمتی را شروع کرد که همچنان در حال تولید و پخش است و هر چند با تاخیر و یا توقف هم راه شده اما می توان اذعان داشت که حضور شخصیت مستر بین این بار در کاراکتر کارتونی اش بیشتر از خود شخصیت خلق شده توسط اتکینسون در روند تولید می ماند.چراکه با جابجایی نسل ها و انتقال یافتن خواست ها و علایق بزرگسالان به کودکان باید منتظر بود تا این نسل هم مانند ما خاطرات خوب و قهقهه های صادقانه اش با مستربین کارتونی رقم بخورد.

انیمیشن تولیدی

این مجموعه انیمیشن که با نرم افزار فلش تولید شده است،  امکان تولید انبوه و سریع و در عین حال فانتزی ای را برای سازندگان آن فراهم می آورد .انیماتورها و فیلمسازان گوناگون و مطرحی در سطح جهانی  از این تکنیک برای ساخت آثار کوتاه و بلند خود سود جسته اند.  نمونه آن برنو بزتو انیمیشن ساز ایتالیایی است که جوایز بین المللی بیشماری در کارنامه اش دارد و همچنین در کشور خودمان انیمیشنی مانند سریال شکرستان نیز از این تکنیک به عنوان کات اوت کامپیوتری بهره می برد.

مجموعه ای شخصیت محور

قالب موضوعات و شخصیت های این مجموعه مدیون فعالیت های مستربین در سری تلویزیونی مجموعه به عنوان نویسنده است.شخصیت هایی که به غیر از خود بین در تعامل با او قرار دارند تا ما بهتر با شخصیت و کارهای عجیب بین آشنا شویم. مانند پیرزن همسایه ،گربهی خانگی او، دختری که با مستر بین دوست است و قالبا بین او را با کارهایش نا امید می سازد. و حتی ماشین سه چرخ و صاحب گمنامش که در مقابله با زرنگی و صراحت مستربین همیشه مغلوب اوست.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: تریلر بازی The Witcher 3: Wild Hunt

البته در این بین نباید از شخصیت خرس عروسکی بامزه مستربین هم غافل شویم.شخصیتی که مانند مستربین کم حرف است و  خود مستر بین گاهی بجای او چچند کلامی حرف می زند.

خرس عروسکی، حدیث نفس مستربین

اتکینسون در باره ی شخصیت مستربین گفته است که او یک کودک است ، با همان صداقت و صراحت که در قالب یک آدم بزرگ با آدم های بزرگ و گاه کارهای آدم بزرگ ها تعامل دارد. اما راه حل‌های بین برای عبور از مشکلات و برخورد با موانع مانند دیگران نیست.مستر بین  با آن که قد و قامتی بلند دارد و همیشه کت و شلواری رسمی به تن می کند، اما روح و ذهن او یک کودک است درحالی که عروسک کوچک و نا توان او که گاها با بین در کارها هم فکری می کند و او را از اشتباهات باز می دارد بزرگانه تر از خود بین می اندیشد و عمل می کند. خرس کوچک و بی روح بین حدیث نفس اوست که در قالب یک عروسک به او هشدار داده و حتی از او مراقبت می کند.

حواشی مستربین

سال پیش در پی شایعات مبنی بر مسلمان شدن مایکل جکسون سلطان پاپ آمریکایی، با خداحافظی خالق شخصیت بین با کاراکتر محبوبش، در مقطعی که خبر توهین یک روزنامه غربی به پیامبر اکرم، قلب مسلمانان جهان را به درد آورده بود و فریاد همه ی طرفداران ادیان ابراهیمی را نیز بلند کرده بود شایعه ای در فضای سایبری و در شبکه های اجتماعی جان گرفت که بعدها هم توسط خبرگزاری های بین المللی از جمله چند خبرگزاری در کشور هم پخش شد.

مطالعه کنید:  استودیو Brazen از اولین تیزر انیمیشن خود به نام Tempest رونمایی کرد

خبر حاکی از مسلمان شدن اتکینسون خالق مستربین بود و انزجار او نسبت به حرکت ضد دینی رسانه مزبور. این شایعه تا جایی پیشرفت که حاکمان چند کشور مسلمان پیام تبریکی برای وی فرستادند اما مدتی بعد مدیر برنامه های او بی واسطه تمام اخبار در این رابطه را رد کرد و این شایعه را برای همیشه از بین برد.

شخصیتی برای همه مخاطبین

شخصیت مستر بین خاصیتی عجیب و در عین حال دلپذیر دارد و آن این است که از همه قشر و همه سنی می توانند او را تماشا کنند و به اشتباهات و تصمیمات و بدبیاری های او بخندند بی آنکه نیاز باشد برای خندیدن به سطحی از فهم و درک مسائل اجتماعی و طنز فاخر باشند. حالا با ساخت سری کارتونی این شخصیت دیگر می توان ادعا کرد آقای بین در خنداندن پیر و جوان گرفته تا کودک و نوجوان موفق بوده و هست و شاید این همان طنز فاخر باشد که نامش بر خلاف رسالتش زیاد سنگین شده. حق خندیدنی سالم و مفرح برای همه نسل ها!

سینما پرس

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

87 + = 94

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.