اخبارمقالات

موج سواری فیلم های انیمیشن بر روی تکنولوژی

2.16Kviews
۵
(۱)

نسل بعدی فیلم های انیمیشنی بیشتر از پیش بر روی تکنولوژی و پردازش داده ها تکیه خواهند داشت.

 موج سواری فیلم های انیمیشن بر روی تکنولوژی

حدود ۱۲۰ سال پیش (دوران اولیه پیدایش فیلم های انیمیشنی) انیماتور ها به طور دستی و فریم به فریم و با مهارت خود، توهم حرکت در انیمیشن را ایجاد می کردند، چیزی که امروزه بیشتر انیماتور ها از کامپیوتر برای این منظور استفاده می کنند.

پیکسار (دیزنی) اولین کمپانی بود که اولین انیمیشن بلند کامپیوتری خود را به نام «داستان اسباب بازی» در سال ۱۹۹۵ تولید کرد. به دنباله ی آن دریم وکس در سال ۲۰۰۱ با تولید انیمیشن «شرک» فروش خوبی را در سطح جهانی تجربه کرد. و اگر از حق نگذریم این فُرم از انیمیشن سه بُعدی یکی از فرم های جذاب و بسیار موفق انیمشین به حساب می آید.

امروزه دیگر استفاده از کامپیوتر جزو جدایی ناپذیر استودیو های انیمیشن سازی برای تولید انیمیشن هستند و این مورد یعنی تولید عکس های گرافیکی حجم دیتا و داده های عظیمی را برای این استودیو ها دارد که این استودیو ها را به داشتن یک دیتا سنتر شخصی مجبور کرده است.

این دیتا سنتر ها شامل صد ها سرور قدرتمند هستند که هر کدام وظیفه پردازش های سنگینی را به عهده دارند و این استودیو ها را قادر می کنند تا کار های با کیفیت و بزرگی را انجام دهند. کمپانی HP در کنار کمپانی هایی همچونDell  و  Cisco یکی از تامین کننده های اصلی این دیتا سنتر ها هستند.

مطالعه کنید:  انیمیشن دیوار مرگ

به عنوان مثال استودیو فرانسوی Dwarf Labs که یک استودیو انیمیشن سازی و ساخت جلوه های ویژه است که از دیتا سنتر های HP برای پردازش داده ها و رندر کار های خود استفاده می کند. مسئول فنی این کمپانی می گوید: ما برای تولید انیمیشن کوتاه ۴ دقیقه ای «Lune et le Loup» که دارای ۷۵۰۰ فریم است و هر فریم به طور متوسط ۱۵۰ الی ۲۰۰ مگابایت حجم دارد، برای هر دقیقه از این فیلم به ۱٫۵ ترابایت فضا نیاز داشتیم که برای یک انیمیشن کوتاه ۴ دقیقه ای حدود ۶ ترابایت می شد.

موج سواری فیلم های انیمیشن بر روی تکنولوژی

حالا اگر سراغ کمپانی های بزرگ تر برویم همچون پیسکار یا دریم ورکس، می توانیم با یک حساب سرانگشتی فضای مورد نیاز این کمپانی ها را برای داده های تولیداتشان حساب کنیم. امروزه انیمیشن ها ۲۴ فریم بر ثانیه تولید می شوند که برای یک فیلم حدودا ۹۰ دقیقه ای بیش از ۱۳۰۰۰۰ فریم نیاز است. در انیمیشن کامپیوتری هر فریم دارای صد ها متعلقات است و هر کاراکتر آن داراری هزاران کنترل پوینت است که کل فیلم شامل حدودا بیش تر از نیم میلیارد فایل دیجیتالی است.

در نتیجه این حجم بزرگ دیتا، برخی استودیو ها را مجبور کرده است تا رندر و پردازش دیتا های خود را به بیرون از استودیو منتقل کنند و از رندر فارم ها و یا فضای ابری برای پردازش داده ها بهره بگیرند. نکته مهم دیگر است که آن ها علاوه بر استفاده از این امکانات باید برای سرعت بخشیدن به کار خود از یک دیتا سنتر داخلی هم استفاده کنند.

مطالعه کنید:  فیزیک در انیمیشن: عمل و عکس العمل

برای انیمیشن «چگونه اژدهای خود را آموزش دهید ۲» 10000 هسته محاسبات به طور همزمان، و ۷۵ میلیون ساعت محاسباتی برای رندر تمام عکس ها نیاز بود. همچنین برای ذخیره این دیتا ها به ۲۵۰ ترابایت فضا نیاز بود. هر فیلم انیمیشنی حدودا نیم میلیارد فایل دیجیتالی دارد که در نتیجه آن ۲۵۰ میلیارد پیکسل بر روی صفحه نمایش را نشان می دهند. برای این منظور دریم ورکس ۲۰،۰۰۰ هسته محاسبات در سرور های HP را در اختیار داشت.

 موج سواری فیلم های انیمیشن بر روی تکنولوژی

و اما چالش بعدی در صنعت انیمیشن همانطور که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره شد، بحث کیفیت تصویر است. در حال حضر فیلم های انیمیشنی معمولا با کیفیت ۲K و ۲۴ فریم بر ثانیه تولید می شوند که باید در آینده کیفیت تصویر خود را به ۴K و حداقل ۴۸ فریم بر ثانیه برسانند تا از فیلم های سینمایی که امروزه با این کیفیت به روی پرده سینما ها می روند عقب نمانند.

بر طبق صحبت های «برونو ماه»، سرپرست تکنیکال یکی از استودیو های انیمیشن ایلومینیشن، رسیدن به این کیفیت از تصویر پروژه های انیمیشن را حداقل ۲،۵ برابر سنگین تر خواهد کرد. به این معنی است که برای رسیدن به این کیفیت از تصویر، حافظه ی بیشتری نیاز است، در حال حاضر این استودیو با رندر فارمی با ظرفیت۲۰،۰۰۰ کامپیوتر پروژه های انیمیشن خود را انجام می دهد (که ۶۸۰ ترابایت آن برای پروژه «من نفرت انگیز ۲» استفاده شد) و باید برای رسیدن به این کیفیت بسیار بیشتر شود. با این تفاسیر این استودیو برای تولید انیمشینی مثل مینیون ها با کیفیت ۴K/48fps نیاز به ۵۰،۰۰۰ کامپیوتر در رندر فارم و حافظه ۱،۷ پتابایت دارد. و هزینه های دیگری نیز همچون ارتقای نرم افزاری و افزایش تعداد انیماتور ها را نیز باید در نظر داشت.

مطالعه کنید:  توقیف غیر منتظره «فهرست مقدس» در لبنان

 موج سواری فیلم های انیمیشن بر روی تکنولوژی

۴k یک وضوح تصویری استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است. تعداد پیکسل‌های فرمت ۴K چهار برابر فرمت فول اچ‌دی است.

با کیفیتی چهار برابر بالا‌تر نسبت به ۱۰۸۰p، فیلمسازان و تدوینگر‌ها آزادی بیشتری برای ویرایش تصاویر بدون از دست دادن کیفیت و جزئیات خواهند داشت. چنین مزایایی در مواردی مانند مستند‌های عرصه حیات وحش، که امکان نزدیک شدن به سوژه وجود ندارد، واقعا کاربردی خواهند بود و اما بزرگ‌ترین نکته منفی استفاده از این کیفیت، حجم بسیار بالای آن است.

 

منابع: telegraph، cinemablend

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

32 + = 37

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.