آموزشمقالاتنورپردازی

نورپردازی در انیمیشن – فصل پنجم: تشریح یک شات نورپردازی شده (قسمت اول)

1.46Kviews
۳٫۹
(۷)
نورپردازی در انیمیشن – فصل چهارم:روند کار نورپرداز (قسمت اول)

تشریح یک شات نورپردازی شده 

تا اینجای مطلب ما دو مبحث المان‌های تکنیکی و روند کاری یک نورپردازی را تشریح کردیم مابقی مطالب مربوط به جنبه‌های هنری نورپردازی باشد. تمرین دادن چشم هنری یک نورپرداز به وسیله فهمیدن اینکه چه چیزی یک شات نورپردازی شده خوب را می سازد مهمترین قسمت برای یک نورپرداز خوب شدن است. دانستن اطلاعات تکنیکی و روند کاری تنها نمی‌تواند یک هنرمند از شما بسازد. فهم هنری و به کارگیری این مهارت ها است که می تواند شما را نسبت به بقیه نورپرداز ها در رتبه بالاتری قرار دهد.

نورپرداز های تازه کار تمایل بسیاری برای تولید کار خودشان و بودن در راس کار دارند. در حالی که یک نیاز اساسی این است که ما وارد شویم و شروع به نورپردازی کنیم ، این نیز بسیار مهم است که ما زمانی را برای مشاهده و یادگیری از کارهای دیگران اختصاص دهیم. در اینجا قصد داریم مطالعه کنیم که یک هنرمند چگونه میتواند یک شات خوب را تحلیل کند و از آن برای کار خود استفاده کند. 

المان‌های یک شات خوب نورپردازی شده چیست؟

 همانطور که قبلاً اشاره شد یک شات موفق دارای سه مولفه اصلی است. اولین و مهمترین آن این است که نیاز دارد تا به داستان کمک کند تا حس آن از طریق نور و رنگ منتقل شود.  دوم این که باید چشم بیننده را با تکنیک های ظریف هدایت کند و محل ذخیره شدن آن را کنترل کنیم. آخرین مورد درباره یک شات خوب نورپردازی شده باید همیشه از لحاظ بصری خیره کننده باشد. این موضوعات در فصل یک بررسی شدند و الان میخواهی در این فصل عمیق تر شویم و هر یک از این المان ها را به اجزای تشکیل دهنده آن تشریح کنیم. 

مطالعه کنید:  استودیوی “لیمون اسکای” با وجود کرونا به حرکت بی وقفه ی خود ادامه می دهد

 

گفتن داستان به وسیله تاکید کردن بر حس و حال 

یکی از مولفه هایی که برای هر قصه گویی موفق نیاز است این است که قادر باشد تا حس مناسب را برای بیننده ایجاد کند. در انیمیشن تمام هنرمندان قصه گو هستند جدای از وظیفه و عناوین شغلی آن ها. نورپرداز ها وظیفه ویژه برای کمک به داستان از طریق نور ،کنتراست و تمام جنبه‌های بصری کار دارند که می تواند یک عکس را بسازد. در این فصل می خواهیم جنبه های مختلف این المان های بصری را که می‌تواند یک حس حال موفق را ایجاد کند تشریح و بررسی کنیم.

 

قرارگیری نور و شدت آن در رابطه با حس و حال

قرارگیری نورها و رابطه آنها با شدت یک فاکتور بسیار مهم در خلق حس و حال است. نورها با قرار گرفتن در جای خود می توانند زیبایی و یا زشتی یک کاراکتر را بیشتر نمایان کند. رابطه شدت نورها تعیین می کند که سطح کنتراست ها در صحنه چگونه است. یک کنتراست بالا در صحنه دارای یک حس متفاوت از یک صحنه با کنتراست پایین است. این تصمیمات نورپردازی می تواند به داستان بسیار کمک کند.

نور زیاد ( High Key )

تمرین معمول در فیلم های کمدی و موزیکال هالیوود با استفاده از نور پردازی نور زیاد بود. در این نورپردازی موقعیت‌های نور اصلی و پرکننده در جلو هستند و یک  شدت را معمولاً دارند. هدف نهایی از این استایل کم کردن سایه ها مخصوصا سایه‌های تند و تیز که می تواند آن شکل دلخواه و دلپذیر ما را مقداری خراب کند. این نورپردازی همچنین باعث می‌شود که جزئیات ریز کمتر شوند و تمرکز ما بیشتر بر جزئیات بزرگتر از کاراکتر و اشیا شود. 

مطالعه کنید:  لیپ سینک در انیمیشن

نور کم ( Low Key )

نور کم دقیقا بر خلاف موقعیت قبلی است. نورهای پر کننده برداشته می شوند و نورهای اصلی حول شکل و سوژه مورد نظر ایجاد سایه های تند و تیز تر می کنند. این حالت از نورپردازی بیشتر حالت دراماتیک دارد و جنبه های زیبایی شناسی خاص خودش را دارد.این استایل بیشتر مناسب آدم شرور یک سکانس است که مرموز و مشکوک در حال حاضر به نظر می رسد.

نورپردازی از زیر Under-lighting 

این نوع نورپردازی عموما برای به تصویر کشیدن کاراکتر های شیطانی و بدنام سکانس به کار می رود.  به این صورت است که در زیر کاراکتر قرار می گیرد و باعث می شود که سایه به بالای سر آن بیفتد.

این نورپردازی بسیار غیرطبیعی است چون در طبیعت به ندرت این نوع نورپردازی دیده می شود.  خورشید و ماه که منابع اصلی نور ما هستند در بالا و در خط افق رو به بالا دیده می شوند و این نوع نورپردازی را ندارند. معمولاً و تنها در موقعیت هایی که یک نور در یک کمپ آتش درست شده است و در پایین قرار دارد و یا منبع نور و چراغی که در پایین قرار گرفته میتواند یک همچین نوری را تولید کند. 

 

این مطلب ادامه دارد…..

منبع: کتاب نورپردازی در انیمیشن

خانه انیمیشن 

(هرگونه کپی برداری از مطالب وبسایت خانه انیمیشن بدون ذکر نام و حذف لینک غیر قانونی و داراری پیگرد قانونی است)

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

مطالعه کنید:  دستاوردهای دیزنی از فروزن ۱ تا ۲ (قسمت دوم)

متوسط آرا ۳٫۹ / ۵٫ ۷

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + 8 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.