اخبارمقالات

نور (قست هفتم)

2.16Kviews
۴
(۱)

بررسی نور و نورپردازی از اصول اولیه تا مباحث پیشرفته

رنگ در آسمان

آسمان معمولا بسیار رنگارنگ است، اگر شما هر روز به آسمان نگاه کنید، متوجه خواهید شد که آسمان دارای طیف وسیعی از رنگ های مختلف است. فاکتور های مختلفی وجود دارند که به دلیل وجود آن ها شما آسمان و یا ابر ها را به رنگ های مختلفی می بینید. همانطور که زمان روز ، پوشش ابر و ضخامت ابر ها مهم هستند فاصله ی بین این دو عنصر هم مهم است. اگر در پوشش ابر ها فاصله ها و شکاف های کوچکی باشد بسته به نوع ابر و ضخامت آن رنگ ها متنوعی را می توانیم در آسمان مشاهده کنیم. این حالت بافت و رنگ غیر منتظره ای را پدید می آورد و دارای زیبای بسیاری است. 

نور طبیعی، و مخصوصا نور آسمان، همیشه دارای مقداری رنگ است، حتی در روز های تاریک و غم انگیز. آسمان در تمام طول روز بدون توجه به اینکه آفتاب روشن و یا تیره ای داریم، بی وقفه نوری را از تنها منبع نوری ما یعنی خورشید پراکنده می کند. 

 

حجم

نور همچنین با اتمسفر دارای رابطه تعاملی است به عنوان مثال اگر پارتیکل هایی معلق در هوا باشد نور با برخورد با آن ها عکس العمل نشان می دهد و متناسب به نوع این ذره ها یا منعکس می شود یا پخش می شود. ذره هایی همچون گرد و غبار، آب و یا آلودگی نور را به جذب خود می کنند و محیطی مه آلود ، یا تیره را به وجود می آورند.

مطالعه کنید:  پخش انیمیشن سینمایی Angry Birds، توسط Sony

غبار تقریبا در تمام اتمسفر ما حضور دارد، و باعث می شود تا از محیط اطراف خودمان درک ابعادی را داشته باشیم. اشیایی که در در غبار قرار دارند و فاصله ای نسبت به ما دارند به صورت تار و با کنتراست پایین قابل مشاهده هستند، چون نوری که از یک محیط غبار آلود به ما می رسد به دلیل برخورد با این محیط دارای یک پخش شدگی و بازتاب های درونی خواهد بود. 

مه تا حدود زیادی به غبار شبیه است و فقط غلیظ تر و با ضخامت بیشتری است. مه به خوبی نور را پخش می کند و اگر شما در یک محیط مه آلود قرار بگیرید مشاهده می کنید که نور در تمام جهات به صورت مساوی پخش می شود. زمانی که شما در یک محیط مه آلود عکس برداری می کنید این مسئله به وضوح قابل مشاهده است.

مه در کل به رنگ آبی و یا سفید است، بسته به نوع آب و هوا: معمولا در نور خورشید آبی است (چون نور آسمان که آبی است را بازتاب می کند) و زمانی که آسمان ابری است مه معمولا به رنگ سفید در می آید. مه همچون ابر ها سفید است اما ممکن است نور های دیگری را از ابر ها و نور خورشید و یا آسمان بگیرد و رنگ نور آن ها در مه تاثیر بگذارد و می تواند به رنگ های آبی یا زرد و یا حتی نارنجی در بیاید.

 

آب

آب هم همچون عناصر دیگر محیطی که در اطراف ما وجود دارند با نور در حال تعامل است، و سرزمین هایی که در آن آب وجود دارد به شکل رودخانه، باران، شبنم، دریاچه و یا دریا دارای یک ویژگی مشترک هستند.

مطالعه کنید:  خلاقیت در ترکیب کاراکتر های انیمیشنی با المان های واقعی

آب سطوح را تحت تاثیر شدید خود قرار می دهد و آن را خیس می کند، چون بر خلاف اکثر متریال های طبیعی آب دارای خصوصیتی است که نور را به صورت مستقیم و قوی بازتابش می کند. به عنوان مثال شبنم می تواند با نور همانند یک عدسی عمل می کند و نور صبح گاهی را به صورت خاصی برای ما جلوه نماید. مقایسه مواد دیگر با آب به ندرت اتفاق می افتد، چون آب خواص منحصر به فردی دارد که نور را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد.

تاثیر اصلی دیگر آب این است که آب نور را به محیط بر می گرداند، به عنوان مثال اگر شما در کنار دریا باشید بازتاب نور بسیار زیادی را مشاهده می کنید و این به خاطر خصوصیت انعکاس بالای آب است.

در آخر آب در اتمسفر ما هم تاثیرات بسیار زیادی را می گذارد، از رنگین کمان گرفته تا چاله ها و دایره های یخی.

 

جمع بندی نهایی (نور طبیعی)

نور طبیعی دارای یک پیچیدگی و تغییرات مداوم بر روی پدیده ها است، این نور از یک سری قوانین فیزیک طبعیت می کند ولی پیچدگی های منحصر به فردی دارد که برای توضیح آن به یک همچین مقاله ی مفصلی نیاز است. در این سری مقاله ها سعی می شود تا جایی که امکان دارد شما را علاقه مند به بحث نورپردازی بکنیم تا ادامه مطلب رو خودتان جویا شوید و از منابع مختلف و معتبر برای بالا بردن سطح اطلاعات خود استفاده کنید. بوسیله مشاهدات خودتان می توانید دید بهتری نسبت به نور و نورپردازی پیدا کنید و از حالت کلیشه ای مرسوم در کار های خودتان اجتناب کنید. در انتها این مطلب را یاد‌آور می شویم که این مطالب بسیار گسترده هستند و همیشه جای تحقیق در آن ها وجود دارند.

مطالعه کنید:  تماشا کنید: تکنولوژی پوست و مو در زوتوپیا

 

این مطلب ادامه دارد…

منبع: itchy-animation 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

6 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.