آموزشاخبارمقالات

نور (قسمت چهارم)

2.99Kviews
۵
(۱)

بررسی نور و نورپردازی از اصول اولیه تا مباحث پیشرفته

 

نور طبیعی

نور طبیعی در طیف بسیار وسیع و متنوع وجود دارد و این تفاوت بین آن ها می تواند بسیار زیاد باشد. منبع تمام نور های طبیعی خورشید است، اگرچه این نور تحت تاثیر شرایط مختلف از جمله ساعتی که به ما می رسد و یا شرایط آب و هوایی مختلف به صورت های کاملا متفاوت و با ویژگی های مختلفی همچون شدت زیاد و کم، نرم، سرد و یا گرم به ما می رسد.

درباره اجزا نور اصلی که از سمت نور خورشید به ما می رسد در قسمت اول اشاره شد، این همان نوری است که همه ما از آن به عنوان نور نرمال و یا نور روز از آن یاد می کنیم.

 

در این عکس نور خورشید در میانه صبح و یا بعد از ظهر نشان داده شده است، و این احتمالا نوع مستقیم و سرراستی از نور خورشید به لحاظ نور و ویژگی باشد. اگر چه دو فاکتور اصلی در اینجا وجود دارد که بر روی ویژگی های نور خورشید تاثیر می گذارد: پراکندگی و پوشش ابر.

همانطور که در قسمت اول صحبت شد، نور متشکل از پارتیکل هایی است که به آن ها فوتون می گویند، این پارتیکل ها بر حسب نوع رنگشان دارای طول موج های متفاوتی هستند: رنگ آبی در مقایسه با رنگ قرمز از فوتون هایی تشکیل شده است که طول موج های کوتاه تری دارند.اتمسفر ما از گاز های مختلفی تشکیل شده است که اتم ها و مولکول های آن منحصر به فرد هستند. فوتون ها در حال عبور از اتمسفر با این پارتیکل های اتمی برخورد می کنند و این برخورد باعث می شود که نور در مسیر دیگری بازتاب کند. طول موج های کوتاه تر انحراف بیشتری نسبت به طول موج های بزرگ تر دارند، پس فوتون هایی که بر اثر این برخورد به همه جهات پخش می شوند عمدتا آبی هستند.طول موج های بزرگ تر نور، از جمله قرمز، بدون پخش شدن از اتمسفر عبور می کنند. به همین دلیل است که غروب خورشید قرمز است: نور خورشید زمانی از حجم بیشتری از هوا به ما میرسد که در پایین آسمان است و  در این هنگام نور آبی بیشترین پخش شدگی در اتمسفر دارد و نور قرمز که پخش شدگی کمی دارد عمدتا به ما می رسد.

مطالعه کنید:  تریلر جدید انیمیشن «ماری و گل جادوگر» منتشر شد

مسلما این بدان معناست که نور خورشید دارای ویژگی های متفاوت در ساعت های مختلف روز است.

 

ابر ها دارای تاثیر اصلی بر روی رنگ و ویژگی نور خورشید هستند. ابر ها نیمه شفاف هستند، این بدان معناست که اجازه می دهند تا نور خورشید از آن ها عبور کنند، اما با پخش شدگی همراه می شوند. زمانی که نور از اجسام شفاف همچون شیشه عبور می کند اشعه های نوری به همان صورت موازی از طرف دیگر سطح شفاف خارج می شوند، ولی آن چیزی که در جسم نیمه شفاف اتفاق می افتد متفاوت است و اشعه های نوری دچار تغییر شکل و جهت می شوند و از چندین جهت مختلف از جسم نیمه شفاف خارج می شوند. این همان پدیده ای است که در مورد نور آبی و در اتمسفر اتفاق می افتد، با این تفاوت که ابر بر روی تمام موج های نوری تاثیر خود را می گذارد و این مورد تنها معطوف به طول موج های کوتاه نمی شود.

این پدیده پخش شدگی باعث می شود که نور نرم تری داشته باشیم، و منبع نور کوچک ما را (خورشید) به یک منبع نور بزرگ و نرم (تمام آسمان) تبدیل می کند. رنگ همچنین به شدت تحت تاثیر پوشش ابری واقع می شود، زمانی که ابر ها آسمان آبی و نوری که از سمت آن می آید را پنهان می کنند.

 

آفتاب ظهر

 

زمانی که خورشید در بالا ترین نقطه در آسمان قرار دارد، نوری که ما دریافت می کنیم قوی ترین و سفید ترین نور است. کنتراست بسیار بالاست، سایه ها بسیار تاریک هستند، اگرچه با چشم غیر مسلح می توانیم جزییات را در سایه ها مشاهد کنیم. برای خلق این نوع نورپردازی ما نیاز به کنتراست های قوی و بالایی داریم.

مطالعه کنید:  اصول اولیه ساختن جهان فانتزی

نور قوی دارای یک تاثیر سفید کنندگی بر روی ابر ها دارد و این موضوع اشباع کمتری نسبت به زمان های دیگر روز دارد. این کنتراست قوی جذابیت تصاویر در این نوع نور را با مشکل مواجه می کند، اگرچه در این شرایطی که کنتراست پایین تر است می تواند به خوبی عمل کند. به عنوان مثال آب می تواند در شرایط نور قوی می تواند خوب عمل کند، و بسیاری از عکس هایی که در مناطق استوایی و در دریا گرفته می شود در میانه روز است. در باقی موارد کنتراست بالا می تواند جهت استفاده خلق افکت استفاده شود. اکثر عکاس ها از نور میانه روز اجتناب می کنند، اگرچه به این معنا نیست که این شرایط غیر ممکن است.

 

در این عکس که در میانه روز گرفته شده است، توجه کنید که شن کاملا سفید است و سایه ها کاملا تاریک و کنتراست در حد بالای خود وجود دارد.

 

عکاسی آب در میانه روز خوب است چون سطح آب باعث می شود که نور با زاویه یکسان به ما نرسد و جلوه ی خوبی خلق شود.

 

در این عکس که در میانه روز گرفته شده است کنتراست بالا است و استفاده از یک فیلتر اینفرارد تاثیر زیادی بر روی این عکس گذاشته است.

 

اواخر بعد از ظهر

 

زمانی که خورشید در حال پایین آمدن است نور آن نیز گرم تر می شود، و این نور به رنگ زرد گرایش پیدا می کند. رنگ آبی آسمان همچنین باعث پیدایش سایه های آبی تر می شود چون سطوح رنگی ما در حال کاهش است.

مطالعه کنید:  انیمیشن کوتاه ورودی / خروجی: سفر به دنیای سورئال

نور اواخر بعد از ظهر  بسیار جذاب است از این رو که رنگ آن گرم تر است و کنتراست کمتری دارد که برای چشم جذاب تر است. حدود یک ساعت قبل از غروب خورشید این موضوع به اوج خودش می رسد عکاسان و فیلم بردار ها از این زمان به عنوان زمان طلایی یاد می کنند و از این نور برای عکاسی های جذاب بسیار استفاده می کنند.

اشباع رنگ در این زمان از روز بسیار بالاست و نور به خودی خود دارای تاثیر شگرفی بر روی سطوحی که به آن می تابد دارد و به آن ها ظاهری گرم و مشخص را می دهد. سایه ها به صورت زیبا و دل انگیزی هستند و این به دلیل تضاد دو رنگ زرد و آبی است که تضاد دو رنگ گرم و سرد می تواند بسیار جذاب باشد. به خاطر این ویژگی های جذاب است که ما این نور را در اکثر عکس ها و فیلم ها مشاهد می کنیم.

 

 

این مطلب ادامه دارد…

 

منبع : itchy-animation

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

4 + 4 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.