اخبارانیمیشن ایران

وجیه الله فردمقدم درگذشت

4.06Kviews
۱
(۱)

 

وجیه الله فردمقدم

وجیه‌الله فرد مقدم در سال ۱۳۲۴ در شهر تهران دیده به جهان گشود.

وی به صورت رسمی از سال ۱۳۵۰ با هنر پویانمایی در وزارت فرهنگ و هنر سابق آشنا شد و مدتی به ساخت تیزرها و کارهای گرافیکی تبلیغاتی پرداخت اما فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۵۲ با استخدام در آتلیه‌ پویانمایی مرکز سینمایی کانون آغاز کرد.

پس از گذراندن آموزش پویانمایی عروسکی در وزارت فرهنگ و هنر کشور چک اسلواکی آن زمان، در سال ۱۳۵۲ و اولین دوره‌ آموزش سینمای نقاشی متحرک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال ۱۳۵۳ موفق به ساخت فیلم پویانمایی هنرجویی مزاحم‌ها شد و این نخستین تجربه‌ وی دیپلم افتخار جشنواره‌ فیلم‌های دانشجویی اسپانیا را در کارنامه‌ هنری‌اش به ثبت رساند.

فرد مقدم علاوه بر نویسندگی، کارگردانی فیلم‌های پویانمایی همچون مزاحم‌ها، تقلید، جورجورک، بازگشت، در کنار هم، با هم، لالایی عاشورا، یار هم، در کنار هم و لی‌لی لی‌لی حوضک را بر عهده داشت و همچنین فیلم زنده­ مرد و قولش را کارگردانی کرد که این فیلم نیز موفق به کسب دیپلم افتخار از جشنواره‌ بین‌المللی فیلم رشد در سال ۱۳۸۳ شد.

ساخت گردونه‌ تصویر (آشنایی و تمرین‌هایی در نقاشی متحرک به وسیله‌ زئوتروپ) در مرکز سرگرمی‌‌های سازنده‌ کانون و تدریس در دانشگاه هنر و نوشتن فیلمنامه‌های همنشین، کوه جواهر و فیلمبرداری فیلم‌های امیرحمزه گنج و پویانمایی فیلم‌های اتل و متل،دنیای دیوانه‌ دیوانه، تداعی، آزادی آمریکایی، چرا و چطور و اتحاد از دیگر فعالیت‌های هنری وجیه‌الله فرد مقدم است.

وی که اسفند سال ۱۳۹۱ از سوی رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از هنرمندان برجسته کشور موفق به دریافت جایزه ویژه بنیاد علمی نخبگان (جایزه شهید مرتضی آوینی) شده بود در طی زندگی پربار خود کارگاه‌های آموزشی متعددی در شهرهای مختلف کشور و در مراکز فرهنگی هنری کانون برپا کرد و از این راه شمار زیادی از مربیان و اعضای کودک ونوجوان این مراکز را با هنر انیمیشن و فیلمسازی آشنا کرد.

مطالعه کنید:  پایان اولین جشنواره پویانمایی بسیج

وجیه‌الله فرد مقدم پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری سخت سرانجام روز ۱۷ فروردین سال ۱۳۹۲ در منزل خود در تهران جان به جان آفرین تسلیم کرد.

همچنین درگذشت این استاد فقید مصادف با بیستمین سالگرد شهادت عاشقانه شهید آوینی راوی حماسه دفاع مقدس و اندیشمند بزرگ هنر ارزشمدار است.

 شهید مرتضی آوینی

 

شهید آوینی،هنرمندی برعلیه حماقت روشنفکران متظاهر و الگویی برای هنرمندان آزاداندیش و الگوی راستین برای شیفتگان هنر متعهد و انقلابی است.

 

تأمل در آثار شهید آوینی آئینه ای از تولی و تبری را فراروی انسان قرار می دهد که در پهنه آن دلبستگی به ارزش های الهی و انسانی و بیزاری از وابستگی به ارزش های مدرنیته و فرهنگ منحط غربی موج می زند.

 

 به همت بنیاد سینمایی فارابی جمعی از هنرمندان کشور بر مزار این عزیز گرانقدر حضور می یابند این مراسم فردا سه شنبه راس ساعت ده و نیم صبح بر مزار این بزرگوار در بهشت زهرای تهران برگزار می شود.

 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۱ / ۵٫ ۱

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

16 + = 23

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.