اخبار

کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی (قسمت دوم)

4.34Kviews
۴٫۵
(۶)

لیست کتاب های تالیفی و ترجمه شده به زبان فارسی درباره ی انیمیشن

 کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی

عنوان کتاب: کتاب جامع انیمیشن ایران

نویسنده: لیلا خلیل‌زاده ، رقیه توکلی

ناشر: ماتیکان‏

توضیحات: این اثر در واقع یك راهنما و مرجع برای تمام كسانی است كه می خواهند در زمینه انیمیشن تحقیق داشته باشند. به خصوص دانشجویانی كه به دنبال منبع و مرجع در زمینه انیمیشن هستند، می توانند به این كتاب رجوع كنند.

این کتاب شامل تمام كتاب هایی است كه به زبان فارسی از دهه ۵۰ تا به امروز در زمینه انیمیشن در ایران به نگارش در آمده و منتشر شده است و همچنین كتاب های ترجمه شده به زبان فارسی در زمینه انیمیشن هم در این كتاب آمده است.

 

عنوان کتاب: اصول و پایه طراحی تصاویر متحرک: ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

تدوین و گردآوری: ن‍وش‍ی‍ن‌ م‍ی‍ری‌ روش‍ن،‌ برگزیده آثار کریستوفر هارت

ناشر: ف‍خ‍راک‍ی‍ا‏

توضیحات: در این کتاب مصور، اساس و پایه ‌ی انیمیشن به زبان ساده تشریح شده، همچنین آثار برگزیده و آموزشی “کریستوفر هارت” درج شده است.

 

عنوان کتاب: چگونه کارتون انیمیشن خلق کنیم؟

نویسنده: جانت نان، با همکاری گراهام گارساید؛ مترجم: شبنم سمیعیان

ناشر: خانه هنرمندان

توضیحات: کتاب حاضر نخستین‌بار تحت عنوان” آموزش طراحی انیمیشن” با ترجمه بهاره رزاقی و حمیدرضا زهره ‌وند توسط پرتو زینب در سال ۱۳۸۴ منتشر شده است.

 

عنوان کتاب: روی‍اه‍ای‌ ب‍ی‍داری‌: م‍ج‍م‍وع‍ه‌ گ‍ف‍ت‍ه ‌ه‍ا و ن‍وش‍ت‍ه ‌ه‍ا درب‍اره‌ س‍ی‍ن‍م‍ای‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

گ‍ردآورن‍ده‌ و وی‍راس‍ت‍ار: م‍ه‍دی‌ ف‍رودگ‍اه‍ی‌

ناشر: ک‍ان‍ون‌ پ‍رورش‌ ف‍ک‍ری‌ ک‍ودک‍ان‌ و ن‍وج‍وان‍ان‌

توضیحات: به ‌م‍ن‍اس‍ب‍ت‌ ب‍رگ‍زاری‌ اول‍ی‍ن‌ ج‍ش‍ن‍واره‌ ب‍ی‍ن‌ال‍م‍ل‍ل‍ی‌ پ‍وی‍ان‍م‍ای‍ی‌ (ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌) ت‍ه‍ران‌

مطالعه کنید:  شخصیت های انیمیشنی که دوست ندارید آن ها را در دنیای واقعی ببینید!

 

عنوان کتاب: زی‍ب‍ای‍ی‌ ش‍ن‍اس‍ی‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: م‍وری‍ن‌ ف‍رن‍ی‍س‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ اردش‍ی‍ر ک‍ش‍اورزی‌

ناشر: دان‍ش‍ک‍ده‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ا ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌

توضیحات: ک‍ت‍اب‌ ح‍اض‍ر اول‌ ب‍ار ب‍ا ع‍ن‍وان‌ ه‍ن‍ر در ح‍رک‍ت‌: زی‍ب‍اش‍ن‍اس‍ی‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌ ت‍رج‍م‍ه‌ و م‍ن‍ت‍ش‍ر ش‍ده‌ اس‍ت‌.

 

عنوان کتاب: پشت و رو

نویسنده: سوزان فرانسیس ؛ [تصویرگر دیزنی.پیکسار] ؛ ترجمه‌ی نیلوفر امن‌زاده

ناشر: نشر پرتقال

توضیحات: كتاب حاضر دربردارنده داستاني تخيلي براي گروه سني (ب) و (ج)، با موضوع مغز و عواطف در كودكان است. در اين داستان آمده: پدر شغل جديد پيدا كرده و رايلي و خانواده‌اش مجبور هستند به يك جاي جديد اسباب‌ كشي كنند. دل كندن و جدا شدن از همه چيزها و افرادي كه به آن ‌ها عادت كرده‌ ايم و دوستشان داريم كار آساني نيست. كنار آمدن با اين تغييرات براي رايلي كوچولو سخت است و باعث شده كه رايلي ديگر آن دختر شاد هميشگي نباشد. پشت و رو عنوان کتابی است از سوزان فرانسیس با ترجمه‌ی نیلوفر امن زاده که در ۱۲۳ صفحه و توسط انتشارات پرتقال در سال ۱۳۹۵ به چاپ رسیده است. این کتاب ترجمه‌ای است از Inside out: the junior novelization، [۲۰۱۵]. موضوع اصلی این کتاب مغز و عواطف در كودكان است.

 

عنوان کتاب: تولید انیمیشن

نویسنده: کاترین ویندر، زهرا دولت ‌آبادی؛ مترجم ناصر گل‌محمدی

ناشر: دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران‏

توضیحات: دغدغه جامعه امروز انیمیشن ایران تلاش برای دستیابی به استانداردها و عناصر تاثیرگذار در تولید صنعتی انیمیشن است .در کتاب حاضر اطلاعات جامعی درباره ساختار تولید انواع انیمیشن های صنعتی ؛ انیمیشن های بلند و مجموعه سازی برنامه های انیمیشن تلویزیونی و فیلم های متناسب برای ارائه به بازار ویدئو عرضه می شود. نویسندگان کتاب با بهره مندی از دانش مدیریت و تهیه کنندگی و حضور و تجربه مستقیم در خط تولید انیمیشن، اطلاعات مفیدی را با کمک نمودارهای کاربردی به صورت یک مجموعه ارزنده و نفیس برای دانشجویان و علاقمندان به تولید انیمیشن صنعتی آماده کرده‌اند.

مطالعه کنید:  هنر قصه گویی - فصل چهارم- قسمت سوم

 

عنوان کتاب: ف‍ی‍ل‍م‍ن‍ام‍ه ‌ن‍وی‍س‍ی‌ ب‍رای‌ ف‍ی‍ل‍م های ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: اردش‍ی‍ر ک‍ش‍اورزی‌

ناشر: دان‍ش‍ک‍ده‌ ص‍دا و س‍ی‍م‍ای‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌ ای‍ران‌

توضیحات: در این کتاب پس از تعریف فیلم ‌نامه و بیان تاریخچه آن، سینمای پویا نما (فیلم‌ نامه نوشتاری و فیلم ‌نامه مصور) را به فیلم ‌های بلند سینمای، فیلم ‌های آموزشی، فیلم ‌های تجربی و هنری و فیلم ‌های تبلیغاتی تقسیم کرده آن گاه قواعد و اصول نگارش فیلم نامه برای هر یک را شرح داده است .برای نمونه نیز چند فیلم ‌نامه مصور آورده شده تا خواننده به دقت مراحل تبدیل داستان فیلم به تصاویر فیلم ‌نامه مصور را دنبال کند و با ریزه‌کاری ‌های آن به ویژه از نظر زمان بندی، انتخاب مراحل کلیدی و حرکات دوربین که سه اصل مهم در طراحی داستان فیلم به صورت فیلم‌نامه مصور هستند، آشنا شوند .

 

عنوان کتاب: دانستنی ‌های نجات ‌بخش انیمیشن

نویسنده: ریچارد ویلیامز ؛ مترجم: فرناز خوشبخت

ناشر: بنیاد سینمایی فارابی

توضیحات: این کتاب در  ۳۳۵ صفحه اصول، قواعد و روش هایی برای طراحان انیمیشن کلاسیک، رایانه ای ، بازی های ویدیویی و اینترنتی ارایه می کند. در این کتاب مباحثی چون بازگشت به دهه ی ۱۹۴۰ ، مطالب بیشتری در مورد فاصله گذاری، راه رفتن، دویدن پریدن و جست و خیز، انعطاف پذیری، وزن، پیش حرکت، تاکید، زمان بندی لرزش و موج و حرکت شلاقی و دیالوگ چاپ شده است. همچنین ریچارد ویلیامز مولف این کتاب که کارگردان انیمیشن شناخته شده راجر رابیت نیز است در ابتدای این کتاب دلایل ارایه مباحث مطروحه، چگونگی طراحی ، طراحی در زمان و مقوله زمان بندی و فاصله گذاری را تشریح کرده است.

مطالعه کنید:  «زندگی مخفی» ۵۰۲ میلیون دلاری شد

 

عنوان کتاب: راه‌نمای فیلمنامه ‌نویسی انیمیشن

نویسنده: مرلین وبر؛ ترجمه‌: حسین فرهانی

ناشر: ساقی‏

توضیحات: در این کتاب، مبانی نگارش فیلم نامه انیمیشن شرح داده شده است. اثر حاضر، با هدف راهنمایی مخاطب در جهت آموزش نگارش فیلم نامه انیمیشن در کوتاه ترین زمان و شرح اصول و مبانی فیلم نامه نویسی انیمیشن تدوین شده است. نگارنده در این نوشتار می کوشد، چگونگی نگارش فیلم نامه ها و داستان های انیمیشن مخاطب پسند را از طریق مقایسه فیلم نامه های انیمیشن و فیلم زنده بیان کرده، مبانی نوشتن برای انیمیشن را شرح داده و ابزارهای خلق ساختارهای طرح منسجم را برای خلق فیلم نامه انیمیشن، شخصیت های جذّاب، صحنه های بدیع و گفت و گوهای پویا و زنده معرفی کند. لازم به ذکر است که این کتاب با توجّه به تجربه های نویسنده در کار فیلم نامه نویسی انیمیشن و مدیران و تهیه کنندگان مختلف تدوین شده است.

این مطلب ادامه دارد…

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۵ / ۵٫ ۶

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

8 + 1 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.