اخبار

کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی (قسمت چهارم)

3.18Kviews
۴٫۳
(۴)

لیست کتاب های تالیفی و ترجمه شده به زبان فارسی درباره ی انیمیشن

کتاب های انیمیشن منتشر شده به زبان فارسی 

عنوان کتاب: آموزش طراحی و آناتومی شخصیت‌های مانگا

نویسنده: تاداشی اوزاوا، هیکارو هایاشی ؛ مترجمان: مسعود مرویان و هانیه مازندرانی

ناشر: ‏کلهر‏

توضیحات: ‏عنوان به انگلیسی( Manga character)

 

عنوان کتاب: آموزش شخصیت‌سازی و مرجع حرکت‌شناسی

نویسنده: علیرضا محمداسماعیل

ناشر: ‏کلهر‏

توضیحات: سری کتابهای آموزش طراحی و انیمیشن‏

 

عنوان کتاب: انیمیشن

نویسنده: پرستون بلر ؛ ترجمه سعید سعیدی

ناشر: ‏پیام توسعه

توضیحات: کتاب انیمیشن کارتونی اثر پرستون بلر: این کتاب مدت های مدیدی است که از منابع مهم و بی نظیر انیمیشن به شمار می رود. اغلب انیماتور های جهان آن را مطالعه کرده اند، مباحث مهمی در مورد نحوه طراحی شخصیت های حیوانی و انسانی و حالات و حرکات آن ها، درک زمان بندی و بررسی حرکات ارگانیک و سیکل های حرکتی از جمله مطالب مهمی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است. نویسنده این کتاب از برجسته ترین انیماتور های چیره دست بوده که در آثار بی نظیر دیزنی همچون میکی موس، پینوکیو، بامبی به عنوان انیماتور نقش داشته است. به جز انیماتوری، کارگردانی فیلم خرس قهوه ای را برای استودیو MGM و در زمینه تبلیغات تلویزیونی و تولید فیلم های آموزشی فعالیت داشته است. این کتاب شامل پنج بخش اصلی است: ۱- پرورش شخصیت، ۲- حرکت، ۳- تصویر متحرک، ۴- دیالوگ ۵- مسائل فنی

 

عنوان کتاب: فرهنگ جامع انیمیشن

نویسنده: فرناز خوشبخت

ناشر: ‏جامعه‌ی نو

توضیحات: انیمیشن معمولا به صورت ایجاد تصور حركت با پشت هم قرار دادن تعدادی تصویر ثابت تعریف می‌شود. انیمیشن، حركت دادن نقاشی‌ها نیست، بلكه در اساس، به تصویر كشیدن حركت است. پرداخت هوشمندانه و كامل به حركت و اهمیت آن در انیمیشن و كتاب حاضر مشهود است. از دید نگارنده «ریچارد تیلور» بهترین انیمیشن، انیمیشنی است كه توسط یك تیم یك‌دل و هم‌زبان تولید می‌شود. از نظر او، هدف اصلی یك تیم انیمیشن، كاربردی بودن آن است، امری كه در تضاد با دیگر هنرها، آن را به هنر واقعی، بدل می‌سازد. نگارنده در كتاب حاضر بیش‌تر از همه به اهمیت متحرك‌سازی و دایره‌المعارف‌ها پرداخته است. انیمیشن دستی؛ وسایل و تجهیزات؛ محیط كار؛ پایه روستروم؛ روستروم حرفه‌ای؛ ژانرها و در كنار هم قرار دادن، مباحث كتاب حاضر را تشكیل می‌دهند.

مطالعه کنید:  انیمیشن Load ( بار )

 

عنوان کتاب: اس‍ت‍ادان‌ ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: ج‍ان‌ ه‍الاس‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ح‍م‍د ش‍ه‍ب‍ا

ناشر: ‏بنیاد س‍ی‍ن‍م‍ائ‍ی‌ ف‍اراب‍ی‌

توضیحات: در بخش نخست این کتاب در باب توسعه و تکامل تدریجی سینما و تصاویر متحرک بحث شده است .در بخش دوم ابتدا سابقه تاریخی انیمیشن در کشورهایی چون آمریکا، کانادا، ژاپن، فرانسه، لهستان، شوروی و ایران بررسی می‌شود، سپس استادان و مشاهیر انیمیشن معرفی می‌شوند .در بخش سوم میزان تاثیر انیمیشن بر پیشرفت و تکامل جنبش هنرهای معاصر بررسی شده است .

 

عنوان کتاب: حرکت در انیمیشن

نویسنده: ریچارد ویلیامز ؛ ترجمه و نگارش علی نامداری

ناشر: ‏روشنی

توضیحات: ویلیام ریچارد – کارگردان انیمیشن معروف (چه کسی برای راجر خرگوش پاپوش درست کرد) و برنده سه جایزه اسکار- یکی از نو آوران و موفق ترین افراد در این حوزه کاری انیمیشن است که توانسته بین دوره انیمیشن های دست ساز و انیمیشن های کامپیوتری ارتباط موثری برقرار کند.

این کتاب تمام چیز هایی که در مورد کارگردانی انیمیشن است را پوشش داده است. ویلیام ریچارد  در این کتاب اصول مهم انیمیشن را که هر انیماتوری از مبتدی تا پیشرفته، از کلاسیک تا کامپیوتر به آن ها نیاز دارد را پوشش می‌ دهد.

او اهداف خود را با صد ها طراحی نشان می ‌دهد. اسرار متخصصان را در یک سیستم کاری با هدف خلق یک کتاب جمع ‌آوری کرده است که به یک کار استاندارد در زمینه تمام سبک‌ های انیمیشن برای شاغلان، فراگیران و علاقمندان تبدیل خواهد شد.

 

عنوان کتاب: زم‍ان‍ب‍ن‍دی‌ در ان‍ی‍م‍ی‍ش‍ن‌

نویسنده: ه‍رول‍د وی‍ت‍اک‍ر، ج‍ان‌ ه‍الاس‌ ؛ ت‍رج‍م‍ه‌ س‍ل‍ی‍م‍ان‌ ش‍ری‍ف‌پ‍ور ؛ وی‍راس‍ت‍ار م‍ح‍م‍د ش‍ه‍ب‍ا

مطالعه کنید:  لیپ سینک در انیمیشن

ناشر: ‏ب‍ن‍ی‍اد س‍ی‍ن‍م‍ای‍ی‌ ف‍اراب‍ی‌

توضیحات: زمان بندی در انیمیشن مبحث مهمی است چون اگه زمان اختصاص داده کند باشد، تماشاگر را گیج می کند یا زمان بندی آن تند باشد تماشگر مفهوم را در نمی یابد. زمان بندی نکاتی دارد که در این کتاب به آنها پرداخته شده است.

 

عنوان کتاب: نقاشی متحرک (انیمیشن)

نویسنده: پرستون بلر ؛ مترجم سید برهان مقدس ‌فاضلی

ناشر: ‏یساولی‏

توضیحات: این کتاب به آموزش طراحی شخصیت های کارتونی و خلق شخصیت های جدید کارتونی پرداخته شده است.

 

عنوان کتاب: روانشناسی انیمیشن : انتقال مفاهیم دینی با انیمیشن

نویسنده: فریبا درتاج

ناشر: ‏رویه

توضیحات: امروزه تلویزیون و آثار انیمیشن توجه کودکان را به خود جلب کرده و در شبانه‌روز، ساعات بسیاری را کودک صرف نگاه کردن به برنامه‌های تلویزیون می‌نماید. این رسانه امکان اموزش بسیاری از مفاهیم دینی و اندیشه‌های مذهبی را فراهم نموده است و با ساخت انیمیشن‌های جالب و گیرا توجه کودک را به مسائل مذهبی جلب کرده است. نگارندة کتاب حاضر، می‌کوشد در هفت فصل به این موضوع بپردازد که چگونه می‌توان از تلویزیون و انیمیشن در آموزش مسائل دینی کودک و تربیت انسان‌های دینی بهره برد.

 

عنوان کتاب: ‏افسون انیمیشن: ساخت فیلم انیمیشن در عصر جدید

نویسنده: دان هان؛ مترجمان: عرفان پارساپور، زهرا منصوریان

ناشر: ‏چاپ و نشر نظر

توضیحات: کتاب «افسون انیمیشن» اثر دان هان Don Hahn-‌، تمامی جوانب و روش های جدید فیلمسازی نوین انیمیشن را در مقایسه با روش های سنتی به زبانی ساده بیان می کند. این کتاب حاوی دانش و تجربیات با ارزش یکی از سرشناس ترین تهیه کنندگان کهنه کار دیزنی است که فیلم های او در زمره معروفترین و تحسین شده ترین آثار تاریخ سینمای انیمیشن قرار دارند. «افسون انیمیشن» قدم به قدم مراحل پیش تولید تا تولید را به همراه صدها قطعه عکس و آثار بی نظیر هنرمندان دیزنی توصیف می کند. این ویژگی‌های کتاب موجب شد ترجمه‌ی آن را اثری ارزنده برای دانشجویان و اساتید محترم انیمیشن بدانیم. همان‌طور‌که علاقمندان به این هنر توجه دارند، گستره‌ی فیلمسازی انیمیشن دامنه‌ای فراگیر یافته و رشته‌ای مهم در فیلم‌سازی امروز دنیا به‌حساب می‌آید. بنابراین انیمیشن دیگر معطوف به فیلم‌سازی برای کودکان و نوجوانان یا مختص دنیای فانتزی و تخیلی نیست؛ بلکه به‌عنوان شیوه‌ای جهت تکمیل جلوه‌های ویژه و صحنه‌پردازی‌های ماهرانه در فیلم های زنده به‌کار می‌رود. لذا این کتاب را باید به‌عنوان اثری پایه‌ای در شناخت قلمروی انیمیشن و سینما به‌حساب آورد که به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده و از توفیق قابل‌توجهی نیز برخوردار بوده است. به همین دلیل، مترجمین این اثر خشنودند که با چاپ آن، منبع مهمی در اختیار دانشجویان˛ علاقمندان و فیلمسازان قرار خواهد گرفت که شاید تاحدودی کمبودهای موجود در این بخش را کاهش دهد. امید داریم انتشار کتاب‌های پایه‌ای و جدی در این زمینه ادامه یابد و نیاز جامعه‌ی‌ گسترده‌ی سازندگان انیمیشن

مطالعه کنید:  نقش «پدینگتون خرسه» به کالین فرث رسید

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۳ / ۵٫ ۴

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

+ 33 = 41

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.