اخبارمقالات

کمپانی دیزنی ۹۰ ساله شد

5.13Kviews
۵
(۲)

۱۰ نکته که باید درباره دیزنی بدانید

بانی فیلم آنلاین: شاید هیچ کمپانی فیلمسازی در جهان نباشد که به اندازه کمپانی دیزنی نفوذ داشته باشد. کمپانی ای که نامش را از موسس خود یعنی والت دیزنی وام گرفته است. این مرد در ۶۵ سالگی موفق شد انیمیشن را از شکل سیاه و سفید آن خارج کند و آن را به دنیایی ببرد که حالا لایق رقابت در اسکار باشد.

خیلی از موجوداتی که او خلق کرد، مثل میکی ماوس، دونالد داک و گوفی در سراسر دنیا شناخته شده هستند. همان طورکه برخی انیمیشن های کوچکی که او در اکتبر ۱۹۲۳ خلق کرده بود، حالا ارزشی بیش از ۴۲ میلیارد دلار یافته اند. دیزنی با وجود همه شهرتی که داشت و دارد، هنوز هم چهره ای است که کاملاً شناخته شده، نیست. معمولاً خود او در محاق کاراکترها و دستاوردهایی که داشته است، قرار گرفته و گاهی نیز درباره او افسانه پردازی هایی شده است.در اینجا به مناسبت ۹۰ سالگی کمپانی دیزنی، از ۱۰ نکته که احتمالاً تاکنون درباره مردی که پشت سر میکی ماوس بود، نمی دانستید، پرده بر می داریم.

 

۱- او مدرسه را رها کرد تا وارد ارتش شود

والت دیزنی در زمان جنگ جهانی اول ۱۶ ساله بود. او مدرسه را رها و تلاش کرد وارد خدمت نظام شود. اما به دلیل اینکه واجد شرایط سنی نبود، او را به ارتش راه ندادند. اما والت جوان از پا ننشست و سرانجام توانست برای خود کاری در صلیب سرخ پیدا کند و راننده آمبولانس شود. او از طرف صلیب سرخ برای مدت یک سال به فرانسه فرستاده شد. اما زمانی به آنجا رسید که پیمان صلح بین طرفین جنگ امضا شده بود.

۲- نام اصلی میکی ماوس، مورتیمر بود

میکی ماوس را می توان نام دوم کمپانی دیزنی دانست. اما اگر همسر این انیمیشن ساز نبود، نام این کاراکتر کارتونی حالا مورتیمر ماوس بود. در اولین انیمیشن های ارائه شده نیز او همین نام را دارد. اما وقتی لیلیان دیزنی همسرش را متقاعد کرد که میکی نام قابل عرضه تر و بهتری است، نام این کاراکتر به میکی ماوس تغییر کرد.

مطالعه کنید:  گشت و گذاری در استودیو دیزنی

۳- والت اولین دوبلور صدای میکی

معمولاً دیزنی را به عنوان یک انیمیشن ساز، کارگردان و یا تهیه کننده می شناسند. اما او کار دوبله کاراکترهایش را نیز انجام می داد. او از سال ۱۹۲۸ تا ۱۹۴۷ کار دوبله کاراکتر میکی را خودش انجام می داد. اما پس از این زمان بود که دوبله صدای این کاراکتر را به بازیگر انگلیسی، جیمی مک دونالد سپرد. والت دیزنی خودش علاقه زیادی به کاراکتر میکی ماوس داشت. برای همین هم سال ۱۹۵۵ دوباره به استودیو بازگشت و کار دوبله صدای میکی را برای نمایش تلویزیونی باشگاه میکی ماوس انجام داد.

۴- او زمانی که همه فکر می کردند ساختن یک انیمیشن بلند داستانی دیوانگی است، این کار را انجام داد

وقتی همه کسانی که در این حرفه بودند متوجه طرح دیزنی برای ساخت «سفید برفی» به عنوان یک فیلم انیمیشن بلند شدند، با اعلام اینکه او دست به کار احمقانه ای زده است، تلاش او را پیشاپیش شکست خورده دانستند، اما دیزنی بدون توجه به این حرفهای سرد کننده و با وجود مشکلات مالی و گرفتن وام و از دست دادن حامی مالی و سپس پیداکردن یک حمایت کننده مالی دیگر، فیلم خود را ساخت. خوشبختانه هم برای دیزنی و هم کسانی که او را حمایت کرده بودند، موفقیتی بی نظیر رقم خورد و «سفید برفی» در اولین اکران خودش ۸ میلیون دلار در گیشه فروخت. درآمد کلی کمپانی از این فیلم تا امروز به مرز ۱۳۰ میلیون دلار رسیده است.

۵- ساخت فیلم برای ارتش و دولت آمریکا

علاقه دیزنی به ارتش فقط در تلاش برای پیوستن به آن در نوجوانی خلاصه نمی شد. او در بزرگسالی هم به روش های مختلف علاقه اش به ارتش را نشان داد. او چند فیلم آموزشی برای ارتش ساخت و برای دولت هم فیلم های تبلیغاتی در جهت تشویق مردم به پرداخت مالیات و ضد هیتلر ساخت. دیزنی همچنین با انجام یک تور حسن نیت در سال ۱۹۴۱ در آمریکای جنوبی تلاش کرد روابط دولت آمریکا با آمریکای جنوبی را بهبود بخشد. او بعدها نیز برای ناسا مستندهایی درباره فضا ساخت.

مطالعه کنید:  آهنگ ساز زوتوپیا مشخص شد

۶- فعالیت های ضد کمونیستی

بعد از جنگ جهانی دوم خیلی از آمریکایی ها از نفوذ کمونیسم در هراس بودند. دیزنی نیز از تهدید سرخ هراس داشت و به همین دلیل نیز به فعالیت های ضد کمونیستی روی آورد و درسینمای آمریکا یک اتحادیه ضد کمونیستی تاسیس کرد و خودش هم مدیریت آن را برعهده گرفت. او همچنین به مقابله با برخی اتحادیه های کارگری که گمان می کرد فعالیت های کمونیستی دارند، برخاست.

۷- او می خواست بزرگترین پیست اسکی آمریکا را بسازد

دیزنی بعد از اینکه در سال ۱۹۵۵ دیزنی لند را ساخت، تصمیم گرفت یک مجموعه پیست اسکی در نزدیکی پارک ملی کالیفرنیا ایجاد کند. طرحی که او در نظر داشت شامل شش پیست اسکی بود که حول یک روستای مرکزی شبیه به روستاهای سوئیسی ساخته می شد. این مجموعه می توانست روزانه پذیرای ۲۰ هزار اسکی باز باشد. پروژه آخرین مراحل نقشه و طرح خود را می گذراند و رایزنی ها با فرماندار کالیفرنیا در حال اتمام بود که دیزنی درگذشت. بعد از مرگ دیزنی در سال ۱۹۶۶ کمپانی احساس کرد فقط توانایی پیش بردن یک پروژه بزرگ را دارد و طرح پیست اسکی به فراموشی سپرده شد. کار خردمندانه ای بود. زیرا کمپانی توانست در عوض آن دیزنی لند را روز به روز گسترش دهد.

۸- او بیش از هر کس دیگری در تاریخ سینما اسکار دریافت کرده و یا کاندیدای دریافت آن شده است

بین سالهای ۱۹۳۲ تا ۱۹۶۹ دیزنی ۲۲ بار جایزه اسکار را برد و ۵۹ بار کاندیدای دریافت آن شد. بین اسکارهای دریافت شده سه اسکار هستند که متعلق به شخص دیزنی هستند.

مطالعه کنید:  انیمیشن های شاخصی که در ۲۰۱۹ خواهید دید

یکی از آنها برای خلق کاراکتر میکی ماوس است. دومین آنها برای قدردانی از تلاش او برای توجه به موسیقی متن در فیلم های انیمیشن و سومین آنها نیز برای بزرگداشت تلاش او در ساخت انیمیشن «سفید برفی و هفت کوتوله» که شامل یک مجسمه کوچک و هفت نسخه مینیاتوری آن می شد، است.

۹- راز ناگشوده آخرین کلمات

هیچ کسی به درستی نمی داند معنای آخرین کلمات دیزنی چه بود. او درست اندکی قبل از اینکه سرطان ریه او را از پای درآورد، روی یک تکه کاغذ با خطی بد و ناخوانا اسم کورت راسل را نوشت. کورت راسل که حالا به خاطر ایفای نقش در «چیز» و «فرار از نیویورک» معروف است، خودش هم علت این کار دیزنی را نمی داند. او در آن زمان یک بازیگر کودک بود که برای استودیو کار می کرد و هنوز مانده بود تا شهرتش همه گیر شود.

۱۰- او بعد از مرگ فریز نشده است

مساله دیگری که برای خیلی ها مثل یک معما است، جسد او است.برخی می گویند جسد او را به شیوه انجماد و فریز کردن نگه داشته اند. اما این افسانه ای بیش نیست. اسناد نشان می دهد جسد او سوزانده شد. ضمن آنکه اولین باری که علم توانست یک جسد را فریز کند، یک ماه پس از مرگ دیزنی بود.

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۵ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

35 + = 40

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.