اخبارمقالات

کیفیت تصویر، چالش بزرگی که صنعت انیمیشن با آن روبرو خواهد شد

2.17Kviews
۰
(۰)

استاندارد جدید سینما ها برای نمایش فیلم ها امروزه کیفیت ۴K است که انیمیشن نیز نباید از این قافله عقب بماند.

در حال حضر فیلم های انیمیشنی معمولا با کیفیت ۲K و ۲۴ فریم بر ثانیه تولید می شوند که باید در آینده کیفیت تصویر خود را به ۴K و حداقل ۴۸ فریم بر ثانیه برسانند تا از فیلم های سینمایی که امروزه با این کیفیت به روی پرده سینما ها می روند عقب نمانند.

بر طبق صحبت های «برونو ماه»، سرپرست تکنیکال یکی از استودیو های انیمیشن ایلومینیشن، رسیدن به این کیفیت از تصویر پروژه های انیمیشن را حداقل ۲،۵ برابر سنگین تر خواهد کرد. به این معنی است که برای رسیدن به این کیفیت از تصویر، حافظه ی بیشتری نیاز است، در حال حاضر این استودیو با رندر فارمی با ظرفیت۲۰،۰۰۰ کامپیوتر پروژه های انیمیشن خود را انجام می دهد (که ۶۸۰ ترابایت آن برای پروژه «من نفرت انگیز ۲» استفاده شد) و باید برای رسیدن به این کیفیت بسیار بیشتر شود. با این تفاسیر این استودیو برای تولید انیمشینی مثل مینیون ها با کیفیت ۴K/48fps نیاز به ۵۰،۰۰۰ کامپیوتر در رندر فارم و حافظه ۱،۷ پتابایت دارد. و هزینه های دیگری نیز همچون ارتقای نرم افزاری و افزایش تعداد انیماتور ها را نیز باید در نظر داشت.

 

۴K یک وضوح تصویری استاندارد در فیلمبرداری و کارت گرافیک رایانه است. تعداد پیکسل‌های فرمت ۴K چهار برابر فرمت فول اچ‌دی است.

با کیفیتی چهار برابر بالا‌تر نسبت به ۱۰۸۰p، فیلمسازان و تدوینگر‌ها آزادی بیشتری برای ویرایش تصاویر بدون از دست دادن کیفیت و جزئیات خواهند داشت. چنین مزایایی در مواردی مانند مستند‌های عرصه حیات وحش، که امکان نزدیک شدن به سوژه وجود ندارد، واقعا کاربردی خواهند بود و اما بزرگ‌ترین نکته منفی استفاده از این کیفیت، حجم بسیار بالای آن است.

مطالعه کنید:  هنر زمان بندی و فاصله گذاری

 

و اما ۴K از كجا آمد؟

ریشه های اصلی تکنولوژی ۴K به صنعت سینما باز میگردد. اواخر دهه ۹۰ بود که جورج لوکاس نویسنده و کارگردان مشهور فیلم جنگ ستارگان تصمیم گرفت که فرمت های جدید دیجیتالی را جایگزین فیلم کند.

بعد از انتشار نسخه HD اپیزود اول جنگ ستارگان با عنوان “The Phantom Menace” در سال ۱۹۹۹، جورج لوکاس تصمیم گرفت اپیزود دوم “Attack of the Clones” را در سال ۲۰۰۲ و با کیفیت کاملا دیجیتال ۱۰۸۰p  منتشر کند. اما کیفیت ۱۰۸۰p برای صفحه نمایش های غول پیکر سینما کافی نبود و اگر فردی در ردیف اول صندلی های سینما می نشست ممکن بود تصویر را نرمتر و به صورت شبکه پیکسلی مشاهده کند. به همین منظور سازمان ابتکارات سینما (DCI) در مارس ۲۰۰۲ با هدف ایجاد یک استاندارد دیجیتال شکل گرفت. بر اساس تلاش های این سازمان که با کمپانی های بزرگ فیلم سازی همکاری دارد، ۲ رزولوشن جدید با عنوان ۲K و کمی بعد در سال ۲۰۰۵ ۴K معرفی شد.

اولین فیلم ۴K در سال ۲۰۰۷ و توسط وارنر بروس منتشر شد. این فیلم که The Final Cut نام دارد نسخه جدیدی از فیلم Blade Runner بود که در سال ۱۹۸۲ ساخته و تولید شد. با این حال، سینماهای کمی قادر بودند تا فیلم ها را با این کیفیت نمایش دهند.

فیلم سه بعدی آواتار ساخته کارگردان مشهور جیمز کامرون، نمونه ای از نمایش ۴K  به شمار می آید. این فیلم به کمک تلویزیون های ۴K  سونی و در سینماهای سراسر جهان اکران شد و پول هنگفتی را نصیب سازندگان این فیلم کرد. شاید بتوان گفت که تلویزیون های ۴K  جایگزینی مناسب برای تلویزیون های ۳ بعدی باشند.

مطالعه کنید:  "بچه‌ گربه" ایرانی از جشنواره بلاروس جایزه گرفت

 

منبع : cinemablend

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

54 + = 60

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.