اخبار

گزارشی از «آنیماسایورس»، جشنواره انیمیشن در یونان

2.99Kviews
۰
(۰)

آنیماسایروس، جشنواره و انجمن بین المللی نقاشی های متحرک است که هر ساله در سایروس در یونان برگزار می شود. در بخشهای مختلف ششمین دوره این جشنواره، بیش از صد فیلم متحرک به نمایش در آمد.

در این جشنواره هر ساله کارگاههایی برای یادگیری حرفه نقاشی متحرک برای کودکان و بزرگسالان برگزار می شود.

مدیر جشنواره می گوید: «هدف جشنواره ما برجسته کردن هنر نقاشی متحرک، یعنی سینمای کارتونی است. البته نه فقط به صورت نوعی سرگرمی برای کودکان. در اینجا فیلم های کارگردان های جوان که هر کدام روش متفاوتی را به کار می برند و اکثرا در پی متحول کردن کارخود هستند، به نمایش در می آید. هدف ما این است که همه شکل های نقاشی متحرک در یونان را نشان دهیم و مانع از تمرکز روی یک شکل خاص از این هنر بشویم. به همین دلیل است که جشنواره در سایروس برگزار می شود

اولین فیلم داستانی فستیوال امسال «از زمین تا ماه» نام دارد. کارگردان این فیلم از داستانی از ژول ورن، نویسنده فرانسوی الهام گرفته و با کولاژ تصاویر زیبایی ساخته است.

انیمیشن « از زمین تا ماه» داستان مردمی را روایت می کند که ۱۰۰ سال پیش از فرود انسان بر روی ماه، به علت تمام شدن جنگ بیکار شده اند و قصد دارند بمبی را بر روی کره ماه بیاندازند و از اینجا اولین برخورد ماه و زمین بوجود می آید.

آگولوس اسپارتالیس، کارگردان فیلم می گوید: «متاسفانه این روزها ژول ورن خیلی سر زبانها نیست. من بطور تصادفی نسخه ای از این کتاب را با جلد چرم قرمز پیدا کردم که در سال ۱۹۵۷ چاپ شده بود. ژول ورن در کار نویسندگی درخشان است. او نه تنها بازگوکننده داستان های علمی تخیلی است بلکه نویسنده خوبی نیز هست. کتاب آن قدر بر من تأثیر گذاشت که تصمیم گرفتم که براساس داستان کتاب فیلم نقاشی متحرک بسازم

مطالعه کنید:  راهیابی انیمیشن «سفر» به 3 جشنواره بین المللی

اسب چوبی شطرنج از خانه های صفحه ی شطرنج بیرون می آید و به کف اتاق می رسد. در آنجا با شخصیت جدیدی آشنا می شود که با کمک او می تواند به صفحه ی شطرنج بازگردد اما آیا اسب چوبی حاضر خواهد شد آزادی تازه یافته را رها کند و باز در قید قواعد بازی شطرنج برای حرکت روی تخته قرار بگیرد؟ آزادی و حرکات بیشتراسب شطرنج، موضوع انیمیشنی با نام «اسب چوبی شطرنج»است.

تاناسیس راداگلو، کارگردان در مورد اثر خود می گوید: «در نقاشی متحرک برای بزرگسالان شکلها همان چیزی است که هنگام کودکی و بازی با اسباب بازی ها انجام می دادیم. سعی می کردیم به اسباب بازی های بی جان جان بدهیم. حالا این کار را با نقاشی متحرک می کنم و شخصیت هایی بی جان را جان می بخشم

دستچینی از فیلمهای جشنواره «انیماتکا» نیز در فستیوال امسال به نمایش در آمد. انیماتکا، جشنواره ای است که از سال ۲۰۰۴ با هدف ارتقاء نقاشی متحرک در کشورهای اروپای مرکزی و شرقی برگزار می شود.

ایگور پراسل، مدیر هنری انیماتکا، از اعضای هیئت داوران جشنواره آنیماسایروس، نظرات خود را درباره این جشنواره فیلم های نقاشی متحرک یونان اینگونه بیان می کند: «با هیئت داوران بحث کردیم و هشت فیلم را برای تصمیم گیری نهایی انخاب کردیم که به طور میانگین خیلی خوب است. یعنی این جشنواره خوب کار کرده است. همیشه برای ما شگفتی پیش می آید و از نظرمن به طور متوسط فیلم های دانشجویان اغلب از کارهای همکاران حرفه ای شان بهتر است. در اینجا هم این نکته ثابت شد و در بخش فیلم دانشجوها رقابت خیلی خوبی داشتیم».

مطالعه کنید:  نگاهی به مراحل ساخت سریال Gigglebug با نرم افزار TVPaint - لی اوت (قسمت دوم)

جایزه اول بخش مسابقه بین المللی به انیمیشن «خون اسب تک شاخ» از اسپانیا داده شد. این انمیشین داستان دو خرس را روایت می کند که به شکار اسب تک شاخ می روند. خرسها برای اینکه زیبا و جذاب بمانند به گوشت این حیوان اسطوره ای نیاز دارند.

در بخش مسابقه بین المللی از فیلم «آپودِمی» از یونان، به دلیل استفاده هنرمندانه از نقاشی متحرک سه بعدی و ساخت تصاویر شاعرانه از موضوعی اجتماعی و سیاسی قدردانی شد.

منبع الهام این اثر کتاب «تئتتوس» اثر افلاطون است. سقراط در این کتاب روح انسان را با قفسی پر از پرندگان دانش مقایسه می کند. انسان با قفس های خالی به دنیا می آید و بزرگ می شود و پرندگانش را به دام می اندازد. دست ها نماینده دانشی است که در جست وجویش هستیم اما نشان از قهرمانان و رهبران گذشته نیز دارد، رهبرانی که عقاید قدیمی شان رهایمان نمی کند. انیمیشن «آپودمی» تصویری از آتن در اروپای امروز است.

یورگوس میتروپولوس، گزارشگر یورونیوز از محل جشنواره می گوید: «ششمین جشنواره ی انیماسیروس مهم ترین میعادگاه برای طرفدارن نقاشی های متحرک و هم چنین سینماتوگراف های فیلم های نقاشی متحرک در یونان است. این جشنواره مانند واحه ئی سینمایی در این جزیره ی سیکلادی است. هدف جشنواره آشناکردن مخاطبان با فیلم های خوب نقاشی متحرک است. در عین حال این جشنواره به صورت شبکه ای ارتباطی برای کسانی است که حرفه شان به هنرهای سمعی و بصری مربوط می شود».

در برنامه امسال در دو بخش مسابقه و دو بخش پانوراما و هم چنین در بخش ویژه فرانکوراما که به محصولات نقاشی متحرک فرانسه اختصاص داشت، بیش از صد فیلم نقاشی متحرک به نمایش درآمد.

مطالعه کنید:  استوری برد در کنار رندر انیمیشن اسپایدرمن

ششمین دوره این فستیوال از ۴ تا ۷ مهرماه برگزار شده است. محل نمایش فیلمهای جشنواره آنیماسایروس ساختمان تئاتر آپولون بود، ساختمانی که درقرن ۱۹ میلادی ساخته شده است.

یورونیوز 

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۰ / ۵٫ ۰

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

7 + = 17

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.