آموزشاخبارمقالات

یادگیری کدام نرم افزار های انیمیشن برای من لازم است؟

6.31Kviews
۴٫۵
(۸)


یک دانشجوی آینده نگر صنعت انیمیشن ممکن است این دغدغه را داشته باشد که یادگیری چه نرم افزاری برای ورود او به این صنعت لازم است.

در دوران طلایی انیمیشن، پیشگامانی همچون والت دیزنی، اولی جانسون، و.بی آی ورکس و فرانک توماس کارهای انیمیشن های خود را بوسیله دست انجام می دادند. با پیشرفت تکنولوژی انیمیشن هم دچار تحول شد و از این قافله عقب نماند.

امروزه استفاده از نرم افزار های کامپیوتری هم برای تولید انیمیشن کلاسیک و هم انیمیشن های گرافیکی به کار گرفته می شوند. پیشرفت تکنولوژی باعث پیشرفت و بهتر شدن صنعت انیمیشن شد. البته برخی انیماتور ها از میز نور و شیوه طراحی دستی استفاده می کنند و نقاشی ها و طرح ها خود را بوسیله اسکن کردن به کامپیوتر منتقل می کنند. در برخی نرم افزار ها این امکان وجود دارد که این طرح ها مستقیما بر روی صفحه نمایش کامپیوتر کشیده شود. بسیاری از انیماتور ها از تبلت های وکام برای کشیدن طرح های خود استفاده می کنند و به این وسیله می توانند طرح های خود را مستقیما به روی صفحه نمایش و کامپیوتر وارد کنند. به عنوان مثال برای کسانی که انیمیشن های کلاسیک و یا همان ۲ بُعدی را کار می کنند (تون بوم) نرم افزار بسیار خوبی است و اگر شما به دنیای انیمیشن های ۲ بُعدی علاقه دارید این نرم افزار به شما پیشنهاد می شود.

انواع مختلف انیمیشن

یک دانشجوی آینده نگر صنعت انیمیشن ممکن است این دغدغه را داشته باشد که یادگیری چه نرم افزاری برای ورود او به این صنعت لازم است. اولین گام برای پرسش به این سوال این است که شما انواع مختلف انیمیشن را بدانید و سپس با دانستن این ها بر روی شیوه ای که می خواهید در این صنعت پیش بگیرید تمرکز کنید.

·        استاپ موشن

·        انیمیشن ۳ بُعدی

·        انمیشن ۲ بُعدی کلاسیک (تکنیک دستی)

·        کات اوت

استاپ موشن، از این نوع انیمیشن می توان به سریال های (والاس و گرومیت) و یا (پت و مت) اشاره کرد که چالش اصلی در این نوع انیمیشن ها فائق آمدن بر مسئله زمان است. انیماتور ها در این نوع انیمیشن با کاراکتر های گلی و یا پلاستیکیو اشیائ صحنه که عمدتا همه آن ها با دست ساخته شده اند کار می کنند و مجبور هستند که با دست خود این کاراکتر ها و اشیا را تکان دهند (حتی در استاپ موشن هایی هم که بوسیله ربات ساخته می شود دخالت دست اجتناب ناپذیر است). هر صحنه ای که آماده می شود باید به دقت عکس برداری شود. این نوع انیمیشن بر اساس ۲۴ فریم بر ثانیه و یا ۳۰ فریم بر ثانیه بسته به نوع انیمیشنی که کارگردان انتظار دارد انجام می شود. کسانی که در پروژه های استاپ موشن کار می کنند دستان ماهری برای انیمیت کردن دارند.

مطالعه کنید:  درسی کوتاه در مورد توسعه کاراکتر

انیمیشن ۳ بعدی، که همان انیمیشن گرافیکی نامیده شده است، بوسیله کامپیوتر ساخته می شود. تمام کاراکتر ها، نورپردازی ها، مدل سازی و طراحی صحنه بوسیله نر م افزار های کامپیوتری و در کامپیوتر انجام می شود و در نهایت هم فیلم انیمیشن ما بوسیله کامپیوتر رندر و آماده نمایش می شود. در سال ۱۹۹۵ اولین انیمیشن تمام کامپیوتری و یا همان گرافیکی توسط استودیو پیکسار تولید شد. البته فیلم هایی همچون (روح: نریان) هم ترکیبی از دو تکنیک ها (۲ بعدی و ۳ بعدی) هستند.

انیمیشن ۲ بُعدی کلاسیک (تکنیک دستی)، انیمیشن هایی از قبیل پینوکیو و سفید برفی را می توان برای این نوع انیمیشن نام برد. این گونه انیمیشن ها دارای سابقه طولانی هستند و تاریخ آن به اواخر قرن ۱۸ میلادی بر می گردد. تمام این نوع انیمیشن ها بوسیله دست کشیده می شدند و بعد ار آن پرینت و فیلم برداری فریم به فریم از آن ها. درست است که انیمیشن های گرافیکی کولاکی در صنعت انیمشین به پا کرده اند ولی همچنان این نوع انیمیشن طرفداران و اصالت خود را دارد. بسیاری از انیمیشن ها، کارهای تبلیغاتی و کارهای که در اینترنت انجام می شود از این نوع انیمیشن هستند. فرم های دیگری از این نوع انیمیشن همانند (فلش) وجود دارد که عمدتا از این فرم برای صفحات وب استفاده می شود.

نرم افزار هایی که یک فرد نیاز به یادگیری آن ها دارد بسته به نوع علاقه او به این صنعت متفاوت است.

·        آیا شما طراحی را دوست دارید؟

مطالعه کنید:  انیمیشن های منتخب جشنواره هنر مقاومت در شبكه دو

·        آیا شما کار با کامپیوتر را دوست دارید؟

·        آیا شما به انیمیت با دست و استاپ موشن علاقه دارید؟

 

انواع مختلف نرم افزار های انیمیشن

از نرم افزار های انیمیشن برای درست کردن کارهای تبلیغاتی، فیلم ها، کارتون ها، وب سایت های تعاملی، کار های گرافیکی و بازی های ویدیویی استفاده می شود. احتمالا این سوال در ذهن ما بار ها پیش آمده است که (یادگیری کدام نرم افزار های انیمیشن برای من لازم است؟). اول از همه، اینکه تمرکز شما در هر جایی که مشغول به تحصیل انیمیشن هستید باید آموزش و فراگیری درست انیمیشن باشد و این کار به آمادگی ذهنی شما برای ورود به این صنعت کمک فراوانی می کند. اول اینکه شما باید اصول انیمیشن را خوب یاد بگیرید و سپس روی نرم افزار هایی که می خواهید با آن ها کار کنید تمرکز کنید. اگر شما شخصی باشید که در طول فعالیت های حرفه ای خودتان، کار در استودیو های مختلفی را تجربه کرده باشید حتما با نرم افزار های متعددی آشنا شده اید. یک سری از نرم افزار های معروفی که این روزها در استودیو ها و شرکت های مختلف استفاده می شود در لیست زیر آمده است:

·        مایا

·        تری دی مکس

·        سافت ایمیج

·        لایت ویو تری دی

·        انیشمن مستر

·        و ….

معروف ترین نرم افزار برای ساخت فیلم های انیمیشن نرم افزار مایا است. مایا نرم افزار نسبتا پیچیده ای است اما ابزار های قدرتمندی را در خود جای داده است. در اکثر استودیو ها و کمپانی های انیمیشن سازی از این نرم افزار استفاده می شود که البته یک نرم افزار نسبتا گران در بین نرم افزار های تولید انیمیشن است. محیط این نرم افزار ساده و یوزر فرندلی است اما کمی شلوغ.

در مقایسه با مایا نرم افزار تری دی مکس نرم افزار ساده تری است. از این نرم افزار بیشتر در صنعت گیم سازی استفاده می شود اما استفاده از آن محدودیت خاصی ندارد. فیلم لایو اکشن (گمشده در فضا) تماما توسط این نرم افزار تولید شده است. محیط کاربری این نرم افزار ساده و یوزر فرندلی است. این نرم افزار هم نسبت به نرم افزار های دیگر جزو نرم افزار های گران قیمت است که بواسطه گذشت زمان و ظهور رقبای دیگر حتما از قیمت آن کاسته خواهد شد. سافت ایمیج هم نرم افزاری است که بیشتر در صنعت بازی و گیم از آن استفاده می شود.

مطالعه کنید:  سیر تکاملی انیمیشن های پیکسار (قسمت اول)

لایت ویو هم یک نرم افزار ۳ بعدی است که کار مدل سازی، رندر و انیمیت را انجام می دهد. قیمت این نرم افزار در حد معقولی است و چیزی حدود ۹۰۰ دلار برای دریافت آن باید پول پرداخت کنید. انیمیشن مستر هم کارهایی مشابه این نرم افزار را انجام می دهد با تفاوت به اینکه مبلغ این نرم افزار یک سوم است (۳۰۰ دلار).

در نهایت برای یک فرد متخصص در این صنعت لزوما یادگاری این نرم افزار ها نیاز نیست اما یادگیری مهارت های خاصی اجباری است:

·        مهارت در طراحی خوب

·        فهم خوب و درست از اصول انیمیشن

·        ساخت یک دمو ریل که قدرت قصه گویی، بازی و مکانیک بدن را بتواند نشان دهد

دانستن شیوه کار با این نرم افزار ها بسیار خوب است ولی حیاتی نیست. بسیاری از استودیو های انیمیشن سازی نرم افزار مخصوص به خود را دارند و شما زمانی که به استخدام آن ها در می آیید برای اولین بار کار با  آن ها مرور زمان حتما از قیمت آن هم کاسته خواهد شد.تو را تجربه می کنید. سوال به پرسشی که در ابتدا مطرح شد (یادگیری کدام نرم افزار های انیمیشن برای من لازم است؟) را می توان به طور خلاصه اینگونه پاسخ داد “هر نرم افزاری که در جایی که شما مشغول به آموزش و یادگیری هستید و یا اینکه علاقه شما به کدام زمینه در انیمیشن است”

 

منبع: AnimationArena

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۵ / ۵٫ ۸

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

1 Comment

Leave a Response

+ 27 = 35

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.