آموزشاخبارمقالات

۲۰ نکته مهم در طراحی کاراکتر

9.52Kviews
۴٫۱
(۲۸)

کاراکتر ها یکی از ارکان اصلی کار های انیمیشنی هستند که بیش از هر المان دیگری باید به آن توجه کرد

 

طراحی کاراکتر یکی از مشکل ترین مراحلی می تواند باشد که در انیمیشن وجود دارد، چون اکثر کاراکتر ها از کارتون های قدیمی برای ما آشنا هستند و به این زودی ها هم از ذهن بیننده خارج نمی شوند و او با اولین نگاه متوجه می شود که این کاراکتری است که قبلا او را دیده است و در واقع ما از این کاراکتر کپی برداری کرده ایم. ساختن یک کاراکتر جدید هم به زمان بسیاری زیادی برای توسعه شخصیت و طراحی نیازمند است.

از میکی موس مشهور سه انگشتی که به دلیل صرفه جویی در زمان تولید در سال ۱۹۲۰ بسیار ساده طراحی شده بود تا شخصیت های سریال سیمپسون همگی برای صرفه جویی در زمان از این فرمول تبعیت کرده اند.

اما جدای از این خطوط ساده که در طراحی کاراکتر ها استفاده می شود چه چیز های مهم دیگری وجود دارد که باید آن ها را در نظر بگیریم؟ باید بدانید که چه چیز هایی قرار است اغراق شود، بک گراند کاراکتر شما باید تا چه حد دارای عمق و ژرفا باشد، و برای توسعه شخصیت او باید چه کار هایی شود. شروع کردن طراحی کاراکتر یکی از مهمترین قسمت های طراحی کاراکتر است، اما قبل از شروع یک سری نکات وجود دارد که به شما در خلق کاراکتر تان کمک فراوانی می کند و شما می توانید با استفاده از این نکات و دمیدن آن در روح کاراکتری که در حال طراحی آن هستید به نتیجه مطلوب تری برسید.

 

۱- کاراکتر قرار است برای چه کسی انیمیت شود

 

درباره بیننده های اثر  فکر کنید. به عنوان مثال، کاراکتری که قرار است برای بچه ها طراحی شود معمولا دارای شکل های اولیه و ابتدایی به همراه رنگ های روشن است. اگر شما بر روی یک مشتری خاص کار می کنید، جامعه هدفی که قرار است کاراکتر برای آن ها به نمایش در بیاید همواره بر همه چیز مقدم تر است.

ماموریتی که برای طراحی کاراکتر داریم معمولا ما را محدود می کند ولی نباید هرگز از مسئله خلاقیت غافل شویم. سفارش دهنده ها نیاز هایی دارند که باید آن ها پاسخ داده شود ولی طراح کاراکتر نیز باید کار خود را به خوبی انجام دهد و نکات خود را نیز با حفظ نیاز های مشتری بر روی مدل پیاده سازی کند. معمولا طراحان برجسته موضوعی که باید در کاراکتر نمود داشته باشد را در نظر می گیرند و کل کار خود را حول آن انجام می دهند، به عنوان مثال اگر چشمان کاراکتر مهم باشد، معمولا همه طراحی حول صورت انجام می شود تا نکته مهم کار در مورد کاراکتر نمایان شود.

 

۲- کاراکتر قرار است کجا به نمایش در بیاید

کاراکتری که شما قرار است آن را طراحی کنید در چه مدیومی و در چه محیطی می خواهد به نمایش در بیاید؟ این موضوع تاثیر بسیار مستقیمی بر روی طراحی کاراکتر شما خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر قرار است او بر روی صفحه چند اینچی یک تلفن همراه به نمایش در بیاید، دیگر نیازی به پیچیدگی های طراحی و به تصویر کشیدن جزییات فراوان نیست.

البته این نکته را باید در نظر داشت که جدای از اینکه کاراکتر ما قرار است به چه منظوری و در کجا استفاده شود تمام پروسه های طراحی از یک جا و به صورت مشابه انجام می شود: کاغذ، خودکار، چایی و یا قهوه ، تایم نیل های فراوان، کاغذ هایی که بر روی آن نکاتی نوشته شده است و اسکچ پشت اسکچ.

 

۳- طراحی های دیگر را بررسی کنید

نگاه کردن به کاراکتر های دیگر و دریافتن اینکه چه چیزی باعث موفقیت آن ها و یا عدم موفقیت آن ها شده است بسیار برای ما مفید خواهد بود. منابعی که برای این کار وجود دارد بسیار زیاد است و ما در این زمینه هیچ کمبودی نداریم: تبلیغات تلویزیونی، علامت ها و نشان های تبلیغاتی، انیمیشن های موبایلی، فیلم ها و سریال های انیمیشنی و بسیاری از منابع دیگر. مطالعه کنید که چه چیزی در آن ها باعث موفقیت آن ها شده است و به چه دلیل آن ها توانسته اند در میان مردم محبوبیت پیدا کنید و دلیل توفیق آن ها در ماموریتی که داشته اند چه بوده است.

مطالعه کنید:  انتشار تریلر جدید انیمیشن فروزن ۲

 

۴- کاراکتر خود را متمایز درست کنید

 

کاراکتر شما هر چه می خواهد باشد به عنوان مثال یک میمون، یک ربات یا یک هیولا و هر چیز دیگری، مطمئن باشید که هزاران نمونه از آن قبلا درست شده است و وجود دارد. کاراکتر شما نیاز به چیز قدرتمند و منحصر به فردی دارد که توجه بیننده را به خود جلب کند و برای او گیرا باشد. 

به عنوان مثال زمانی که مت گرونینگ سیمپسون ها را ساخت، می دانست که کاراکتر هایی که او ساخته است برای بیننده های تلویزیونی جذاب خواهد بود. او کاراکتر های منحصر به فرد و جذابی با شمایل تقریبا عجیب و به رنگ زرد درست کرد تا توجه بیننده ها را به آن جلب کند و در این کار هم موفق بوده است.

 

۵- از کیفیت خطوط و سبک ها برای توصیف کاراکتر خود استفاده کنید

خطوطی که برای طراحی کاراکتر استفاده می کنید راهی است که او را توصیف کنید. به عنوان مثال برای یک کاراکتر با مزه، خطوط نرم و گرد پیشنهاد می شود و بالعکس خطوط زمخت و تند و تیز برای کاراکتر های خشن و غیر معمول استفاده می شود.

 

۶- استفاده از ویژگی های اغراق آمیز

اغراق کردن برای توصیف کاراکتر ها برای هدفی که آن ها طراحی می شوند بسیار کمک خواهد کرد. همچنین اغراق کردن به بیننده کمک می کند تا بتواند نقاط برجسته و ویژگی هایی که در کاراکتر مد نظر است را بهتر و واضح تر متوجه شود. اغراق کردن به خصوص در کارتون و کاریکاتور برای برجسته کردن خصوصیت خاصی که مد نظر طراح است بسیار کمک می کند و در واقع ابزار اصلی هنرمند است. به عنوان مثال اگر قرار است کاراکتر شما قوی باشد، دست و پای معمولی کارآیی ندارد و باید از بازو ها و عضلات بزرگ برای تاکید بر نیرومند او استفاده کنید، برای نمونه عضلاتی ۵ برابر آنچه که در کاراکتر های معمولی استفاده می شود برای او به کار می رود.

 

۷- انتخاب با دقت در رنگ ها

رنگ ها می توانند در توصیف کاراکتر بسیار همکاری کنند. معمولا رنگ هایی از قبیل سیاه، بنفش و یا خاکستری برای توصیف کاراکتر های شیطان صفت و بدخواه به کار می رود. رنگ های روشن همچون سفید، آبی، صورتی و زرد معصومیت و خوبی را توصیف می کنند. کمیک بوک های قرمز، زرد و آبی ممکن است راهی برای نشان دادن قهرمان هایی با خصوصیات والا ی انسانی باشند.

 

۸- اضافه کردن از لوازم جانبی (اکسسوری ها)

 

متعلقات و لباس کاراکتر می تواند در توصیف صفات  او و پیش زمینه او بسیار به ما کمک کند. به عنوان مثال، لباس های مندرس و کهنه می تواند بر فقیر نشان دادن کاراکتر کمک کند و در نقطه مقابل استفاده از الماس و زرق و برق در لباس می تواند ثروتمند بودن کاراکتر را نشان دهد. استفاده از اکسسوری ها می تواند به صورت استعاره هم به کار رود، به عنوان مثال استفاده از یک طوطی بر روی شانه یک دزد دریایی.

 

۹- دو بُعدی یا سه بُعدی؟

بسته به نوع انیمیشن، شما نیاز دارید تا بدانید کاراکتر شما از یک زاویه خاص قرار است به نمایش در بیاید و یا اینکه تمام زوایای او در انیمیشن استفاده می شود. یک کاراکتر فلت و یا دو بُعدی باید در همان زاویه ای که به نمایش در میاید تمام خصوصیات و ویژگی هایش به نمایش گذاشته شود، به عنوان مثال او شاید دارای یک شکم گنده باشد. و اگر قرار است کاراکتر شما به صورت سه بُعدی باشد آنوقت تمام جنبه های ظاهری او برای ما حائز اهمیت می شود از جمله قد، وزن و تمام ویژگی های ظاهری و فیزیکی او.

مطالعه کنید:  دوربین OptiTrack Flex 13

 

۱۰- شخصیت دادن به کاراکتر خود

همچون جذابیت های بصری که برای طراحی کاراکتر استفاده می شود، شخصیت او هم به همین اندازه به درک کاراکتر و فهم او کمک فراوانی می کند. شخصیت یک کاراکتر در حین کار هایی که او در طول روند داستان و انیمیشن انجام می دهد بروز می کند. شخصیت کاراکتر شما حتما نباید قابل قبول و منطقی باشد و چیزی که در مورد او باید رعایت شود این است که باید برای بیننده جذاب باشد (مگر اینکه شخصیت او به نحوی باشد که باید بی روح به تصویر کشیده شود). شخصیت کاراکتر هم می تواند همچون خطوطی که در طراحی او به کار می رود ساده باشد. 

 

۱۱- تمرکز بر روی حالات صورت

 

حالات صورت کاراکتر می تواند طیف وسیعی از احساست او را به تصویر بکشد که در طی فراز و نشیب های داستان بر روی صورت او نمایان می شود. بسته به شخصیت او، یک حالت احساسی او می تواند به صورت اغراق شده ای بر روی چهره او نمود پیدا کند.

به عنوان مثال یک کاراکتر می تواند وقتی هیجان زده شود چشمان او از حدقه بیرون بزند و در بیان احساسات دیگر او نیز تمام عضلات صورت او درگیر شود تا به صورت خوب و یا اغراق شده ای حالت مورد نظر به نمایش در باید.

 

۱۲- به کاراکتر خود اهداف و رویا هایی بدهید

نیروی که کاراکتر شما را وادار به کاری می کند اهداف و رویاهایی است که او دارد. به عنوان مثال اهدافی همچون گم کردن چیزی، حل کردن یک معما، انتقام گیری از کسی و … باعث می شوند که داستان روند خود را بگیرد و کاراکتر وارد ماجراجویی شود. حتی در صورت داشتن یک هدف خوب، نقص هایی که در طراحی کاراکتر شاید وجود داشته باشد نادیده گرفته شود.

 

۱۳- ساخت یک داستان پیش زمینه

اگر شما کاراکتری را طراحی کرده اید برای موجودیت دادن به او و شخصیت او و چیزی که باعث شده تا او اینگونه باشد نیاز به یک داستان پیش زمینه دارید. ما از طریق این داستان پیش زمینه متوجه می شویم که او چرا و چگونه وارد ماجرای اصلی شده است، عادت ها و اعتقادات او چیست، چه تجربیاتی در طول زندگی به دست آورده است و مواردی از این قبیل. گاهی اوقات حتی این داستان پیش زمینه ممکن است از داستان اصلی که کاراکتر در او وارد شده است جذاب تر باشد.

 

۱۴- تجربه کردن چیز های جدید !

 

از تجربه کردن چیز های جدید و نادیده گرفتن تمام قوانینی که در مورد طراحی کاراکتر یاد گرفته اید ترس نداشته باشید. گاهی اوقات بر خلاف منطق پیش بروید و همه چیز را وارونه انجام دهید، ممکن است به نتیجه جالب و عجیبی در جریان طراحی کاراکتر خود برسید.

گاهی اوقات هنرمندانی هستند که بدون توجه به قوانین و صرفا طبق حس و حالی که از گوش کردن یک موسیقی به آن ها دست می دهد طراحی خود را انجام می دهند و کار های شگفت انگیزی را هم توانستند خلق کنند. پس از تجربه کردن چیز های جدید و بر خلاف جریان آب شنا کردن واهمه ای نداشته باشید، گاهی اوقات نتیجه بسیار خوب خواهد بود!

 

۱۵- طراحی انعطاف پذیری برای کاراکتر خود در نظر بگیرید

داشتن خطوط تر و تمیز و بی عیب و نقص ابزار مفیدی در طراحی کاراکتر است، اما برای طرح ای اولیه و ابتدایی طراحی کاراکتر چیز ضروری نیست. بسیاری از کاراکتر های موفق چند دهه پیش زمانی خلق شده اند که کامپیوتر شخصی و یا ابزار طراحی مثل فوتوشاپ وجود نداشتند. کاراکتر شما باید در موقع طراحی بسیار انعطاف پذیر باشد و به گونه ای باشد که شما حتی قادر باشید تا آن را از نو دوباره طراحی کنید.

مطالعه کنید:  اتاق قصه گویی دیزنی در سال 1994

 

۱۶- به جای موس از قلم استفاده کنید

به شرایط بیرونی اجازه دهید تا بر روی طراحی شما تاثیر بگذارد و از محیط باینری (صفر و یک) تا حدودی فاصله بگیرد. کاراکتر باید با محیط خود یک رابطه تعاملی برقرار کند. گاهی اوقات محیط ایده های نابی را به ذهن طراح منتقل می کند، پس لازم است زمانی را از پشت میز کامپیوتر خود فاصله بگیرید و با قلم و در محیط اطراف خود کار کنید. زمانی که با قلم کار می کنید چیز های عجیبی به وقوع می پیوندند که هیچ گاه در این موارد در کار کردن با یک کامپیوتر بوجود نمی آید.

 

۱۷- بازخورد ها را از دیگران دریافت کنید

کاراکتر هایی که طراحی کرده اید را به دیگران نشان دهید و نظرات آن ها را جویا شوید. تنها از آن ها در مورد خوب یا بد بودن کاراکتر سوال نپرسید و از آن ها بخواهید که چگونه در مورد کاراکتر شما فکر می کنند و چه خصوصیاتی را در آن می بینند و کدام یک از این ویژگی ها به نظر آن ها بارز تر است. ببیند کدام یک از اطرافیان شما نظرات بهتر و جامع تری را در مورد کار شما می دهند و همان ها را تا جای ممکن در کاراکتر خود اعمال کنید، این را در نظر داشته باشید که دیگران همان بیننده ها هستند که قضاوت نهایی را می کنند چون شما برای آن ها می خواهید کاری را تولید کنید.

 

۱۸- طراحی خود را تر و تمیز و بی عیب و نقص کنید

 

پس از اینکه از بین تمام خط خطی ها و طرح های اولیه که انجام دادید و به طرح مورد نظر خود رسیدید حال وقت آن رسیده است که کار خود را به نحو مورد پسندی ارائه کنید. نهایت سلیقه خود را به کار گیرید تا طرح شما بی عیب و نقص شود، پس از این مرحله است که شما می توانید قضاوت نهایی را در مورد کار خودتان انجام دهید.

 

۱۹- محیط مناسب را برای کاراکتر خود خلق کنید

همانطور که شما داستانی را برای کاراکتر خود درست کنید، به همین ترتیب هم نیاز دارید تا محیطی را برای فهم درست داستان و موقعیت کاراکتر خلق کنید. دنیای که کاراکتر شما در آن زندگی می کند باید با خود کاراکتر و اتفاقات داستان همخوانی داشته باشد، در غیر اینصورت ترکیب نه چندان جالبی خواهید داشت.

 

۲۰- انجام ریزه کاری ها و اتمام طراحی

تمام چیزی را که طراحی کرده اید اعم از کاراکتر و محیط و متعلقات آن ها را با نهایت دقت بررسی کنید و مشکلات و ایرادات احتمالی کار را برطرف کنید. شما با نشان دادن و معرفی هر چه بهتر کاراکتری که طراحی کرده اید می توانید زحمت و دقتی که در طی مراحل طراحی متحمل آن شده اید به نحو خوبی به بیننده منتقل کنید و به خاطر یک سری ریزه کاری ها و اشتباهات کوچک کار مهمی که انجام داده اید زیر سوال نرود و زحمات شما ممکن است نادیده گرفته شود. 

درباره ی دنیایی که کاراکتر شما در آن زندگی می کند فکر کنید، شما می توانید در تخیل خودتان در این دنیا قدم بزنید و در آن نفس بکشید و با تمام وجود آن را لمس کنید، بعد از این است که شما می توانید به کمبود ها و کم و کسری هایی که ممکن است وجود داشته باشد پی ببرید و این دنیا را تا جای ممکن است بی عیب و نقص و جذاب به تصویر بکشید. 

منبع: creativebloq

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۱ / ۵٫ ۲۸

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

1 + 6 =

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.