اخبارمقالات

جشنواره انسی؛ از تاسیس تا شکوفایی

انسی
انسی
3.62Kviews
۴٫۵
(۲)

جشنواره «انسی» هر ساله در ماه ژوئن در شهر انسی فرانسه برگزار می‌شود و رویداد مهمی برای انیمیشن سازان جهان است که با توجه به نزدیکی به زمان برپایی آن نگاهی به تاریخچه آن داریم.

جشنواره جهانی «انسی» هر ساله در ماه ژوئن در شهر انسی فرانسه برگزار می‌شود و رویداد مهمی برای انیمیشن سازان جهان است که در این گزارش نحوه شکل گیری این رویداد هنری و اوج و فرودهای آن را به اجمال بررسی می‌کنیم.

در سال ۱۹۵۶ هانری موره و ژرژ گوندرن مدیران یک باشگاه فیلم در شهر انسی فرانسه در جشنواره فیلم کن حضور یافتند که آن حضور و ملاقات های برگزارکنندگان جشنواره کن و مدیران باشگاه فیلم سرآغاز شکل‌گیری ایده راه‌اندازی یک جشنواره انیمیشن در شهرشان شد و بعدها شهرداری شهرشان هم به دلیل وجود یک سالن سینما و مخاطبان بالقوه ای که باشگاه فیلم داشت به میزبانی جشنواره انیمیشن رای داد.

این باشگاه فیلم که اعضایی فعال و در تعاملی نزدیک با اهالی سینما داشت در آن زمان تاسیس جشنواره بین المللی سینمای انیمیشن «جایکا» (Jica) را آسان تر کرد که آن جشنواره انیمیشن با مدیریت اجرایی آندره مارتین و میشل بوشه شکل گرفت.

در سال ۱۹۶۰ شهر انسی سومین دوره «جایکا» را برگزار کرد که در این دوره جشنواره رقابتی شد.

با شکل‌گیری انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن (آسیفا) در سال ۱۹۶۰ ژانر انیمیشن هرچه بیشتر در سینمای جهان نهادینه شد ولی این موضوع برای جشنواره «جایکا» کم حاشیه نبود. در سال ۱۹۶۳ جشنواره با مشکلات عجیب و غریبی روبه رو شد و در سال ۱۹۶۴ بر اساس موافقتنامه ای که مدیران جشنواره با آسیفا منعقد کردند قرار شد که از آن پس جشنواره دوسالانه برگزار شود و رفته رفته بخش های یک رویداد فرهنگی بزرگ با مرحله انتخاب سخت‌گیرانه فیلم ها تبیین و از آن پس جشنواره شامل بخش های بزرگداشت، نشر، نمایشگاه، مهمانان ویژه و حضور بیست و پنج هیات از خارج کشور فرانسه شد.

در سال ۱۹۶۸ پییر باربن به عنوان مدیر هنری سینما تک فرانسه -جایگزین هانری لانگلوآ- در ماه آوریل از سمت خود استعفا داد که این تغییر مدیریت تاثیر خود را بر جشنواره «جایکا» گذاشت و باعث شد سال بعد جشنواره برگزار نشود. البته در این بین قطع حمایت مالی سی.ان.سی (مرکز ملی سینما و انیمیشن فرانسه) هم بی تاثیر نبود و حتی دولت از طریق آندره مارلو وزیر فرهنگ پیشنهاد برگزار نشدن جشنواره را داده بودند.

مطالعه کنید:  بهترین انیمیشن جشنواره فیلم ۱۰۰

سال‌های ۱۹۷۰: دهه تضادها

به یمن تشکیل کمیته ای شامل شارل بوسن شهردار انسی، فیلمسازها و اعضای باشگاه فیلم، جشنواره به حیات خود ادامه داد و ریموند مایله دست راست پییر باربن و یکی از علاقمندان انیمیشن که اطلاعات خارق العاده ای درباره فیلم های انیمیشن و فیلمسازان داشت مسئول جشنواره شد. او توانست تا سال ۱۹۷۵ مخاطبان جشنواره را بالا ببرد.

در این دوران نمایشگاه سالانه در موزه شاتو برگزار می شد، اما رونق جشنواره در سال ۱۹۷۷ به دلیل مراسم‎هایی جدیدی که برگزار می‌شد و همینطور اختلاف فزاینده میان جشنواره و مدیران ساکن پاریس و فیلمسازان از سکه افتاد.

سال های ۱۹۸۰: توجه کردن به بعد اقتصادی جشنواره

سال ۱۹۸۱ با روی کار آمدن دولت جدید در فرانسه که سیاست های نوینی را پیگیری می کرد این امکان برای شهر انسی به وجود آمد که جشنواره را دوباره با قدرت بیشتری برگزار کند. «سی.ان.سی» آماده حمایت مالی و سازمان آسیفا تحت فشار فیلمسازان بین المللی خواهان تغییراتی در جشنواره و مرحله گزینش فیلم های جشنواره شد و به همین منظور مذاکراتی میان مدیران سی.ان.سی و سناتور شارل بوسن (حامی مالی  جشنواره) و پییر ژاکویی مدیر «جایکا» صورت گرفت. در نهایت تصمیم گرفته شد که قرارداد مدیر جشنواره تمدید نشود و هیات رئیسه جشنواره از شهر پاریس به انسی نقل مکان کنند و یک کمیته انتخاب بین المللی تشکیل بدهند.

در ماه ژوئن ۱۹۸۲ ژان-لوک زیبرز برای توسعه سیاست‌های جدید و آشتی دادن فیلمسازان حرفه ای انیمیشن با جشنواره استخدام شد. بسیاری از اهالی این صنعت در دوران مدیریت پیشین جشنواره با آن فاصله گرفته بودند. حتی باشگاه فیلم انسی نیز از جشنواره فاصله گرفته و از ریموند مایله حمایت می کرد که می خواست جشنواره دیگری را راه اندازی کند. در نتیجه سال ۱۹۸۳ جشنواره انسی با مناقشات مختلفی برپا شد البته ایده بازار فیلم و برپایی کنفرانس های مرتبط نیز در این سال شکل گرفت.

در سال ۱۹۸۴ مدیریت جشنواره به ماری-نوئل پروان رسید. از این سال به بعد برنامه ریزی جشنواره را به نام مرکز بین المللی فیلم انیمیشن (cica) می شناسند. در این سال فعالیت جشنواره بیشتر شد.

مطالعه کنید:  برنامه روز دوم هشتمین جشنواره پویانمایی تهران

در سال ۱۹۸۵ بخش رقابتی انیمیشن های تلویزیونی نیز به جشنواره اضافه شد. جک لانژ وزیر فرهنگ وقت که سال ۱۹۸۱ به این مقام منصوب شده بود، یک فرصت واقعی به جشنواره داد تا  فیلم‌های جدید محلی برای عرضه و فروش داشته باشند. بدین ترتیب نخستین بازار فیلم بین المللی انیمیشن (Mifa) با حمایت جشنواره و آژانس اوکته در سال ۱۹۸۵ تاسیس شد.این بازار به بخش رقابتی جشنواره کمک می کرد بدین نحو که برای فیلم های انیمیشن بخش مسابقه پخش کننده پیدا می کرد. سیاست های دولت فرانسه در سال ‌های ۱۹۸۰ محیط مطلوبی را برای انیمیشن سازان فرانسوی و رشد اقتصادی کشور فرانسه به وجود آورد.

توسعه بزرگ در خلال سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷

از سال ۱۹۸۵ به این سو کمپانی‌های آمریکایی حضور پررنگ‌تری در جشنواره دارند و به روشنی تغییراتی که در سال ۱۹۸۳ در سیاست‌های جشنواره ایجاد شد به ثمر نشسته بود. همان سال  مخاطبان جشنواره برنامه ۹ فیلم اسکار گرفته کمپانی دیسنی را تماشا کردند. در سال ۱۹۸۷ جشنواره به کمپانی برادران وارنر ادای دین کرد  و در سال ۱۹۸۹ هیات بزرگی از کمپانی دیسنی به جشنواره آمد.

خلال سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۷ فیلم های شرکت کننده در جشنواره بیشتر شدند. به عنوان مثال در سال ۱۹۸۳ تعداد فیلم‌های شرکت کننده ۹۰۰ عدد بود در حالی که در سال ۱۹۹۷ این رقم به ۴۳۰۰ فیلم رسید. در سال های پایانی ۱۹۹۰ بیش از ۲۵۰ روزنامه‌نگار در جشنواره انسی حضور پیدا می کردند و آن را پوشش خبری می دادند.

تا سال ۱۹۸۱ مخاطبان جشنواره بیشتر اعضای باشگاه فیلم شهر و آدم های حرفه ای صنعت انیمیشن سازی بودند ولی از سال ۱۹۸۳ و با شهرت پیدا کردن جشنواره و تغییر سیاست ها شرکت کنندگان جشنواره بیشتر شدند.

در ماه سپتامبر ۱۹۹۷ هیات فیلمسازان به سالانه برگزار کردن جشنواره رای دادند. بدین ترتیب انسی توانست موقعیت خود را به عنوان یک جشنواره بین المللی رقابتی انیمیشن پیشرو ثبت کند.

سال‌های ۲۰۰۰: دوران شکوفایی جشنواره

پس از سال ۱۹۹۷ گروهی ۱۵ نفره به مدیریت تیزیانا لوسکی شبانه روز مشغول کار شدند و دومینیک پوتو مدیر جشنواره شد. سال ۱۹۹۹ پس از مرگ ژان-لوک زیبرز، سرژ برومبرگ را به عنوان مدیر هنری انتخاب کردند. برومبرگ کارمندان سازمان جشنواره را به صورت گزینشی انتخاب کرد. او از روی دیسنی (برادر زاده والت دیسنی و آخرین عضو خاندان دیسنی که در کمپانی فعالیت داشت) دعوت کرد که برای چهلمین سال برگزاری جشنواره مدیر افتخاری جشنواره باشد که این حرکت سمبولیک جشنواره را بیش از گذشته به محبوبیت رساند.

مطالعه کنید:  بهترین کیبورد برای طراحان و هنرمندان (قسمت دوم)

در سال های ۲۰۰۰ نقدهای کوتاهی که بر انیمیشن های نمایش داده شده جشنواره نوشته می‌شد پوشش خبری گسترده تری به این رویداد بخشید.

در سال ۲۰۰۶ از ادغام دو سازمان (Cica) و پوما، یک سازمان جدید به نام (EPCC) یا  به نام اصلی موسسه ملی همکاری فرهنگی تاسیس شد که این سازمان بر سه حیطه متمرکز بود: فرهنگ آموزش و اقتصاد. بخشی که برنامه ریزی جشنواره انسی را بر عهده گرفت CITIA نام گرفت.

از سال ۲۰۰۶ به این سو این سازمان برنامه ریزی جشنواره و بازار فیلم Mifa را برعهده دارد. در این سال ها فرانسه و اروپا توانستند انیمیشن های بلند بیشتری بسازند ودر جشنواره انسی به نمایش بگذارند.

سال های ۲۰۱۰ و پنجاه سال تعهد بی وقفه!

سال ۲۰۱۰ پنجاهمین سال برگزاری جشنواره بود. بیش از پنجاه مهمان سرشناس به انسی دعوت شدند تا پنجاهمین سالگرد این جشنواره را جشن بگیرند. یک کتاب و مجموعه شامل پنج دی .وی.دی ویژه این سال تهیه شد.

سال ۲۰۱۶ جشنواره بیش از ۹۱۵۰ نفر شرکت کننده داشت و ۲۷۰۰ فیلم انیمیشن برای شرکت در جشنواره فرم پر کردند. ۴۰۰ پروژه در بازار فیلم شرکت داشتند و از پیتر لورد و دیوید اسپراکستن بنیانگذاران استودیو آردمن تجلیل شد.

جشنواره انسی در حال حاضر چند بخش دارد: بخش مسابقه فیلم‌های بلند انیمیشن، فیلم‌های کوتاه انیمیشن، فیلم‌های تلویزیونی، فیلم‌های دانشجویی(پایان نامه) و جوایز ویژه که هر بخش یک جایزه اصلی کریستال، جایزه هیات داوران و جایزه تماشاگران دارد.

انسی
انسی

منبع: مهر

این مطلب چقدر مفید بود؟

به این پست امتیاز دهید!

متوسط آرا ۴٫۵ / ۵٫ ۲

اولین نفری باشید که به این پست رای می دهید!

Leave a Response

2 + = 12

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.